۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۳۶

ابتکار در صبحانه کار اتاق بازرگانی خبر داد:

آیین نامه کشت فراسرزمینی تصویب شد

آیین نامه کشت فراسرزمینی تصویب شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: آیین نامه کشت فراسرزمینی روز یکشنبه در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شد.

به گزاش خبرگزاری مهر، معصومه ابتکار امروز دوشنبه در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن اعلام تصویب آیین نامه کشت فراسرزمینی در کمیسیون زیربنایی دولت گفت: یکی از راهکارهای کشورها در حفظ محیط زیست، نگاه به آب به عنوان آب مجازی است؛ یعنی میزان مصرف آب برای تولید هر کالا را محاسبه و براساس آن برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه آب برای ایران مهمترین و حساس ترین منبع حتی نسبت به منابع فسیلی و نفت است، باید این تحول اتفاق بیفتد زیرا طبیعت ایران بسیار شکننده شده و همتی از طرف همه ایرانیان می طلبد.

وی با تاکید بر اینکه در زمینه آب مجازی قصد داریم با اتاق بازرگانی وارد مذاکره شویم، گفت: به طور حتم باید در تجارت، موضوع آب مجازی و تجارت آب دیده شود.

ابتکار تصریح کرد: باید با واردات کالاهای آب بر، آب وارد کشور کنیم و با جلوگیری از محصولاتی که تولید آن به آب زیادی نیاز دارد باید منابع آبی کشور را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر کاهش گازهای گلخانه ای گفت: کاهش ردپای کربن باید برای همه بنگاه های صنعتی، تجاری، خدمات و حمل ونقل به عنوان یک هدف گذاری مورد توجه قرار گیرد؛ در این زمینه می توانیم با اتاق بازرگانی همکاری داشته باشیم.

ابتکار با بیان اینکه مذاکراتی با تشکل ها و اتاق های استانی در بخش محیط زیست انجام شده است، گفت: نه تنها احساس می کنیم ارتباط با تشکل ها و اتاق ضروری است بلکه معتقدیم آنها پشتوانه ای برای توسعه پایدارند و بدون برقراری یک گفتگو با بخش خصوصی دستیابی به اهداف امکان پذیر نیست.

معاون رئیس جمهوری گفت: اکنون همه متوجه زنگ خطری شده ایم که در بخش زیست محیطی وجود دارد؛ دنیا موضوع محیط زیست را جدی تلقی کرده است و حیات آینده را منوط به تغییر روند کنونی می داند.

وی با یادآوری مذاکرات بین المللی ایران در بخش محیط زیست گفت: با توجه به شرایط بخش های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خودرو و خدمات، سناریوهایی برای سال های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ دیده شده است؛ با توجه به این سناریوها، هدف گذاری کاهش چهار درصدی گازهای گلخانه ای را به طور غیرمشروط پذیرفته ایم.

ابتکار افزود: همچنین مقرر شده است که مشروط به رفع تحریم ها و ایجاد مبادلات تجاری و بهره مندی ایران از تکنولوژی های روز، ایران هشت درصد دیگر از انتشار گازهای گلخانه ای کاهش دهد.

وی گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به مفهوم ایجاد رکود در فعالیت اقتصادی نیست بلکه قرار است این کاهش از محل اصلاح الگوی مصرف محقق شود.

توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ۹۵/آخرین وضعیت صدور کارنامه محیط زیستی دستگاه‌ها

معصومه ابتکار همچنین در حاشیه جلسه مشترک با رییس اتاق بازرگانی ایران و فعالان بخش خصوصی که روز ۱۷ اسفند در اتاق ایران برگزار شد، گفت: خودروسازی کشور اکنون بر اساس استاندارد یورو ۴ خودرو تولید می‌کنند و ما هم به طور مستمر از خطوط تولید کشور بازرسی می کنیم.

وی افزود: همچنین به طور مستمر از نظر انطباق با استانداردهای تولید گزارش تهیه می‌شود و هر زمان که این استانداردها انجام نشود شماره‌گذاری تولید آن متوقف می‌شود. تاکنون هم مواردی اتفاق افتاده و اعلام شده است تا رفع آلایندگی اتفاق بیفتد.

 ابتکار ادامه داد: متاسفانه در خصوص موتورسیکلیت ها استاندارد لازم در گذشته وجود نداشته است. قرار است از سال آینده حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری را پیگیری کنیم و روی آن تاکید جدی داریم.

وی افزود: در یک دوره در گذشته ارتقای استانداردها را نداشتیم و نظارت کافی نیز وجود نداشت و در حال حاضر جمعیتی از خودروها را در سطح خیابان‌ها داریم که معاینه فنی درستی برایشان وجود ندارد و قانون هم پنج سال برای آن ها مهلت در نظر گرفته است. در مجموع مشکلات مربوط به خودروهایی که از گذشته تولید شده‌اند هنوز باقی است، مسئله‌ای که می تواند سبب تشدید آلودگی هوا شود.

 رییس سازمان محیط زیست عنوان کرد: بر اساس قانون برخورد با خودروهایی که آلایندگی آشکار هوا دارند یا معاینه فنی‌شان گذشته است به عهده پلیس راهور ناجا است و مهمترین موضوعی که در این زمینه در حال رخ دادن است یکپارچه سازی معاینه فنی است. این برنامه به گونه ای اجرا خواهد شد که تمام اطلاعات مربوط به معاینه فنی که بیش از ۴۰۰ مرکز در کل کشور است به طور یکپارچه با وزارت کشور، راهور ناجا و سازمان محیط زیست یکپارچه مبادله شود و انتظار داریم که سریع تر گام نهایی در این زمینه برداشته شود.

 ابتکار همچنین درباره موضوع حفظ منابع طبیعی در کشور اظهار کرد: سازمان محیط زیست کشور مناطقی را تحت عنوان مناطق چهار گانه تحت مدیریت خود دارد. این مناطق عبارتند از پارک های ملی،مناطق حفاظت شده،پناهگاه های حفاظت شده و آثار طبیعی ملی که این مناطق به طور ویژه حفاظت می شوند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در سال های گذشته توانستیم طرح های مدیریت این مناطق را تکمیل کنیم و اکنون اکثر این مناطق طرح جامع و تفصیلی برای مدیریت شان آماده شده است.

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در دوره دولت یازدهم با استانداری ها تفاهم نامه هایی را امضا کردیم و برای اولین بار برای اجرای این طرح های مدیریتی ردیف اعتباری پیش بینی شده است.

کد خبر 3574893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha