۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۲۹

مهر گزارش می‌دهد؛

بقعه‌ای تاریخی دردل ورامین

بقعه‌ای تاریخی دردل ورامین

ورامین- بقعه امامزاده یحیی(ع) در سال ۱۳۱۲ به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش به ثبت ملی رسید و امروز برخی از قسمت‌های این بنای تاریخی در موزه کشورهای دیگر یافت می‌شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها-محمدرضا حیدری: شهرستان ورامین با دارا بودن ده‌ها آثار تاریخی، مذهبی و گردشگری می‌تواند در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران نوروزی باشد.

در این میان گردشگری مذهبی با توجه به بافت سنتی و مذهبی شهرستان ورامین می‌تواند به صنعتی سودآور در این منطقه تبدیل‌شده و این در سایه حمایت و برنامه‌ریزی مسئولان محقق می‌شود.

شهرستان ورامین ظرفیت‌های توسعه گردشگری مذهبی را دارد و وجود آثار تاریخی نظیر امامزاده یحیی(ع) و مسجد جامع ورامین و مکان‌های مقدسی نظیر امامزاده کوکب الدین(ع) و شاهزاده محمد، این ظرفیت را در اختیار برنامه ریزان این حوزه قرار داده است.

امامزاده یحیی(ع) ورامین یکی از آثار برجسته تاریخی و مذهبی شهرستان محسوب شده که هنوز به جایگاه خود در عرصه گردشگری مذهبی نرسیده است.

امامزاده یحیی(ع) در منطقه کهنه گل در کنار مسجد جامع ورامین می‌تواند به مرکز گردشگری مذهبی شهرستان تبدیل‌شده و علاوه بر اشتغال‌زایی، موجب رشد و توسعه منطقه شود.

بقعه امامزاده یحیی(ع) که از آثار تاریخی و برجسته جنوب شرق استان تهران است در سال ۷۰۷ هجری قمری بنانهاده شده  و این بقعه در سال ۱۳۱۲ به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش به ثبت ملی رسید.

همچنین برخی از تکه‌های این بنای تاریخی از کشور خارج‌شده و در موزه‌ کشورهای دیگر یافت می‌شود که ازجمله می‌توان به سنگ‌قبر این بنا که در موزه آرمیتاژ نگهداری می‌شود، اشاره کرد.

بافت تاریخی امامزاده یحیی(ع) بازسازی می‌شود

علی حیدریان شهردار ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به توجه مسئولان به امامزاده یحیی(ع) اظهار داشت: امامزاده یحیی(ع) به‌عنوان یک ظرفیت کم‌نظیر فرهنگی و تاریخی در ورامین محسوب می‌شود.

وی افزود: امامزاده یحیی(ع) سند دیانت و تدین مردم ورامین است و در صورت توجه به بافت تاریخی و مذهبی این منطقه، می‌تواند در جهت گسترش صنعت توریسم مؤثر باشد.

حیدریان ادامه داد: مدیریت شهری ورامین آمادگی کامل دارد تا با توجه به تأکیدات شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین مبنی بر توجه جدی به امامزاده یحیی(ع) به‌عنوان قطب مذهبی این شهرستان، همکاری لازم را برای توجه جدی‌تر به این امامزاده واجب‌التعظیم مبذول دارد.

شهردار ورامین اضافه کرد: راه‌اندازی میدان و آسفالت مسیرهای منتهی به امامزاده یحیی(ع) ازجمله اقداماتی بوده که از سوی مدیریت شهری ورامین انجام‌شده و امیدواریم در سال آینده شاهد اقدامات مؤثرتری در این مکان مقدس باشیم.

امامزاده یحیی(ع) باید به قطب مذهبی ورامین تبدیل شود

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین و پژوهشگر تاریخ ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جاری، شورای فرهنگ عمومی بر روی استفاده از ظرفیت‌های موجود در امامزاده یحیی(ع) تأکیدات فراوان کرد.

امام‌جمعه موقت ورامین افزود: ترمیم و بازسازی بافت تاریخی و مذهبی امامزاده یحیی(ع) شهرستان ورامین به‌عنوان یک اثر ماندگار تاریخی مورد تصویب شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت.

امامزاده یحیی از امامزادگان شاخص استان تهران است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان های استان تهران ادامه داد: امروز توجه ویژه به امامزاده یحیی(ع) و احیای این اثر تاریخی و مذهبی، رسالتی بر روی دوش همه مسئولان و متولیان امر محسوب می‌شود.

محمودی اضافه کرد: امروز امامزاده یحیی(ع) با داشتن جاذبه‌های فرهنگی و مذهبی باید به قطب مذهبی در شهرستان ورامین تبدیل شود و این ظرفیت در این امامزاده واجب‌التعظیم وجود دارد.

امامزاده یحیی(ع) به مقام شهادت رسیده است

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان ورامین با اشاره به جایگاه امامزاده یحیی(ع) در میان امامزادگان استان تهران گفت: امامزاده یحیی(ع) از امامزادگان قدیمی استان تهران بوده که جایگاه ویژه‌ای را در میان امامزادگان منطق ری قدیم داشته است.

محمودی یادآور شد: امامزاده یحیی(ع) ازجمله انسان‌های بزرگ و شخصیت‌های برجسته عصر خود بوده که به مقام شهادت نائل‌آمده و با پنج واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد.

حجت‌الاسلام رضا غلامی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ورامین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به جایگاه ویژه مذهبی امامزاده یحیی(ع)، از سال جاری برخی تجمعات مذهبی شهرستان در این مکان مقدس برگزار شد.

وی افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و به‌منظور احیای جایگاه امامزاده یحیی(ع) و برای نخستین بار، تجمع بزرگ عزاداران حسینی در روز اربعین در امامزاده یحیی(ع) برگزار شد.

غلامی تأکید کرد: در سال آینده نیز برخی برنامه‌های شاخص فرهنگی و مذهبی به‌منظور معرفی هر چه بیشتر امامزاده یحیی(ع) در این آستان مقدس برگزار می‌شود.

به هر ترتیب کسانی که در شهرستان ورامین حضور پیداکرده و در ایام نوروز در دیار ۱۵ خرداد حاضر می‌شوند، سری هم به امامزاده یحیی(ع) این شهرستان بزنند.

کد خبر 3582848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha