۲۹ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷

به بهانه یادروز سعدی؛

سعدی شاعری حقیقت‌طلب/ مردان تاجیک را سعدی می نامند

سعدی شاعری حقیقت‌طلب/ مردان تاجیک را سعدی می نامند

شیراز- یک کارشناس ارشد ادبیات فارسی، معتقد است که سعدی اتوپیای آرمانی انسانهای تمامی اعصار را به تصویر می کشد.

فریبا رئیسی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: بی شک تاریخ ادبیات ایران مشحون از اندیشه های ناب بشری است و بن مایه شعر تمام شاعران پارسی‌گوی  کم و بیش مبتنی بر پند و اندرز و پرورش روحی مخاطبان است. آنان روح و فکر والای یک انسان کامل را با زبان شعر به بهترین شکل ممکن تعالی می بخشند. اما در میان شاعرانی که از ابتدای تاریخ شعر، در این صحنه پرشکوه رخ نموده اند  کمتر شاعری را می توان یافت که  سعه صدر ، بزرگ منشی و صفای باطن و انسان دوستی را به زیبایی  سعدی آموزش و انتقال داده باشد.

سعدی شاعری حقیقت طلب/گردشگری در تعالی فکری او بسیار تاًثیرگذار است

وی، ادامه داد: این شاعر پخته و سرد و گرم روزگار چشیده قرن هفتم با هنرمندی و چیره دستی کم نظیرش در سرودن شعر ، تاثیری شگرف در ذهن و روح مردم ایران گذاشته است.

رئیسی معتقد است: گوناگونی و تنوع موضوعات فکری و تربیتی در اشعار و نوشته های سعدی آن چنان زیبا و روان است که مردم  شعر او را به ذهن خود سپرده و با زبان ساده و در عین حال پر مغز او بسیاری از خواسته های خود را بیان می کنند.

وی با بیان اینکه سعدی شاعری حقیقت طلب است که با زبان شیرین طنز ، حق تلخ جامعه را بیان می کند، تاکید کرد: باید بپذیریم که روحیه آزادگی و حقیقت طلبی سعدی حاصل و نتیجه تحربیات او از سفرهای متعددی است که به بلاد دیگر داشته  است.

این استاد ادبیات فارسی عنوان کرد: گردشگری سعدی در تعالی فکری او بسیار تاًثیر گذار بوده است. او شاعریست که در سفرهای خود، جهان خارج از ایران را با دقت و امعان نظر عجیبی می بیند و حاصل تجربیات خود را در آثار گرانسنگی چون بوستان و گلستان به مردمان زمان خود تقدیم می کند. بی شک جهان بینی واقع گرایانه سعدی و آزاد اندیشی او حاصل سفرهای متعدد او به سرزمین های دیگر است. اما آنچه مهم است این که دنیای با شکوه و پهناور فکر و اندیشه سعدی، محدود به تاریخ و جغرافیای ایران نمی شود.

اندیشه های سعدی نزد آثار ویکتور هوگو جای گرفت/«هردر» سعدی را معلق اخلاق نامید

رئیسی گسترش آموزه های سعدی اقصای عالم را دربرگرفته تا جایی که بزرگانی چون ویکتور هوگو بخشی از این آموزه ها را در شاهکار بی نظیر خود یعنی رمان  بینوایان جای  داده است، عنوان کرد و افزود: در بخشی از این رمان واکنش کشیش فرانسوی نسبت به دزدی ژان والژان از کلیسا بی شباهت به داستان زاهد تبریزی نیست. میل و رغبت ویکتور هوگو به مطالعه ادبیات فارسی و تاًثیر پذیری او از ترجمه آثار سعدی و بویژه گلستان، در کتاب شرقیات او کاملا مشهود است .

وی بیان کرد: نکات اخلاقی مندرج در تمامی آثار سعدی و توجه او به مفهوم انسانیت در هرجای جهان مقبول طبع مردم صاحب نظر بوده است.  آن چنان که «رالف والدو امرسون» شاعر مشهور آمریکایی او را شاعر عشق و ایثار و آرامش می نامد .

این استاد دانشگاه ادامه داد: خاورشناس مشهور اتریشی به نام «فن هامر پورگشتال»  که مروج دانش و بینش و تجربه سعدی در جهان غرب بود، دو بیت از اشعار سعدی را برای سنگ مزار خویش انتخاب کرد .همچنین«هردر» شاعر شهیر آلمانی نیز  از سعدی  به عنوان «معلم اخلاق» یاد می کند .

رئیسی با بیان اینکه در کشورهای فارسی زبان مثل تاجیکستان نام سعدی یکی از نامهای پرکاربرد برای آقایان محسوب می شود و اشعار او در مدارس ابتدایی به عنوان یکی از مهمترین دروس عمومی تدریس می شود ، تاکید کرد: سعدی اتوپیای آرمانی انسانهای تمامی اعصار و قرون را در آثار خویش به تصویر می کشد. او تنها خداوندگار شعر و سخن نیست بلکه جامعه شناسی آگاه، بیدار و زیرک است. او آیینه تمام نمای یک انسان هوشیار و با اخلاق است، انسانی که گاه حتی اگر خطایی مرتکب می شود بی حکمت نیست و انصافا بر حکمت سعدی نتوان خرده گرفت.

.اول اردیبهشت ماه به عنوان یادروز سعدی نامگذاری شده است

کد خبر 3600788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha