به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام کشوری عصر پنجشنبه در نشست هم اندیشی پیشرفت اسلامی ایرانی؛ نقشه راه تمدن نوین اسلامی با اشاره به ۱۵ سال کار پژوهشی و تهیه حدود ۱۰۰ سرفصل که بخشی از آنها به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت مربوط میشود بیان کرد: پس از این کار پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که مهمترین آسیب انقلاب اسلامی استفاده از الگوی غربی است که ما در همین راستا و درجهت برطرف کردن این آسیب، نظریه پردازش موضوعات جهتساز که نظریه مادر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است را مطرح کردهایم که ادعا میکنیم این نظریه، نسخه اولیه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است.
وی با بیان اینکه براساس نظریه پردازش موضوعات جهتساز هدایت جامعه باید هدایتبنیان باشد توضیح داد: اگر حکومت نتواند هدایت را در ذهن جامعه فربه کند با معضلاتی روبهرو خواهد شد و باید به دنبال حل آنها باشد؛ بنابراین آن نقطه محوری که همه وظیفه دارند آنرا تقویت کنند مسئله هدایت است.
وی در همین راستا ادامه داد: سعادت اخروی، آرامش فردی و اداره جامعه خروجیهای تقویت امر هدایت است؛ همچنین هدایت بافت مسائل مبتلابه جامعه را تغییر میدهد و در نتیجه پس از گذشت چند سال پس از نهادینه شدن هدایت میبینیم که نظام مسائل هم تغییر میکند.
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه به تعریف هدایت پرداخت و بیان کرد: هدایت براساس آیات و روایات تصرف در نظام نگرشهای موثر بر تصمیمگیریهای فرد است.
وی در بیان چگونگی ایجاد هدایت با بیان اینکه تبلیغ به تنهایی نمیتواند به تحقق هدایت بینجامد افزود: ما این نظر را که تبلیغ تنها راه تحقق هدایت است را به چالش کشیده ایم و مطرح کرده ایم که هدایت هم زیرساختهای بیانی دارد و هم زیرساختهای غیربیانی که اقتصاد، نفس سبیل، داشتن برنامه برای شکلگیری شخصیت از جمله زیرساختهای غیربیانی تحقق هدایت است.
کشوری اضافه کرد: تبیین زیرساختهای غیربیانی مهمترین موضوع پژوهش ما درباره الگوی اسلامی ـ ایرانی است و ما حدود ۲۰ سرفصل را به این موضوع اختصاص داده ایم.
وی زیرساختهای هدایت را به دلیل تاثیرگزاری بر افراد موضوعی جهتساز برشمرد و اظهار کرد: نگاه افراد به مسائل پیرامون خود جهت زندگی آنها را تعیین میکند که آیا فرد در مسیر ایمان است و یا کفر و نفاق؛ بر همین اساس هدایت موضوعی جهتساز است؛ بنابراین اگر حکومتی قدرت پردازش موضوعات جهت ساز را داشته باشد میتواند هدایت را فربه کند.
وی در ادامه با ارائه مثالهایی درباره حل مشکلات و معضلات اجتماعی براساس نظریه هدایتبنیان توضیح داد: به طور مثال ما در رابطه با موضوعچیشگیری از جرم نظریه بنیادین اسلامی در پیشگیری از جرم را در مقابل نظریه پیشگیری ساختاری، توسعهای و محیطی ارائه کرده ایم و یا در موضوع سیاست خارجی، نظریه سیاست خارجی جهتدار را در مقابل سیاست خارجی توسعهگرا که توسط مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، تئوریزه کرده ایم.
حجتالاسلام کشوری در همین راستا ادامه داد: برای مثال در زمینه مبارزه با ترجمهگرایی در پایاننامهها، نظریه بانک سوالات جهتساز را مطرح کرده ایم؛ ویژگی این بانک سؤالات این است که ۲۴۳ سوال مرتبط با دولت اسلامی در آن شناسایی شده است که براساس آن دانشجویانی که قصد نوشتن پایاننامه دارند با دولت تفاهم و همکاری میکنند تا به پاسخهاس مناسبی برسند.
وی با بیان اینکه قانون یکی از زیرساختهای هدایت است اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به سرانجام تمدن اسلامی نخواهد رسید مگر اینکه مدل قانونگذاری خود را اصلاح کند؛ ما در کار پژوهشی که انجام داده ایم به تحلیل جدیدی درباره قانون و نسبت آن با هدایت دست پیدا کرده ایم.
دبیر شورای راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان سخنانش ابراز کرد: ما براساس تئوری موضوعات جهتساز و هدایتبنیان نظامی از مسائل را تشریح و تحلیل کرده ایم؛ ۱۲ بسته از این بستههای نقشه راه تشریح شده که از نتایج آن دستیابی به اولین پیوست الگوی پیشرفت اسلامی است؛ چهار بسته نیز درباره مبانی نظری بحث شده است.
نظر شما