۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶

استاد مجسمه سازی کرمانشاه در گفتگو با مهر:

علاقه مند به ساخت مجسمه«فرهاد»هستم/توجه به ساخت تندیس مشاهیراستان

علاقه مند به ساخت مجسمه«فرهاد»هستم/توجه به ساخت تندیس مشاهیراستان

کرمانشاه- استاد و هنرمند برجسته حجم سازی استان کرمانشاه از علاقه خود برای ساخت مجسمه «فرهاد» خبر داد و گفت: قراردادی در این راستا امضا شده اما به دلیل مسائل مالی کار به تعویق افتاد.

ناصر خاورزاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ساخت المان اسب‌سوار میدان آزادگان کرمانشاه، مجسمه فردوسی و تندیس 8 تن از مشاهیر در خیابان ارشاد از جمله اقدامات بنده طی سال های گذشته بوده است.

وی گفت: 8 تندیس خیابان ارشاد شامل نیم تنه های مشاهیر و فرهیختگان  کشور یعنی خیام، سعدی، مولانا، حافظ، ابن سینا، باباطاهر، رازی و عطار است.

استاد پیشکسوت حجم سازی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: همچنین نیم تنه شاعر معاصر استاد یدالله بهزاد و نیز احمد عزیزی، رضا کلهر هنرمند خوشنویس، آیت الله نجومی، پهلوان حسین گلزار و ... از جمله آثاری است که طی این سال ها موفق به ساخت آنها شده ام.

خاورزاده از ساخت و نصب تندیس «پدر» در پارک گل ها واقع در کمربندی غربی خبر داد و افزود: همچنین ساخت چندین مجسمه برای نصب در میادین و ورودی شهرستان های جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و پاوه از دیگر اقدامات بنده در طول این سال ها بوده است.

علاقه مندی برای ساخت مجسمه فرهاد

وی از علاقه خود برای ساخت تندیس فرهاد خبر داد و ابراز داشت: در ۲ سال قبل قراردادی با شهردار بیستون جهت ساخت این المان امضا و ماکت آن نیز ساخته شد اما به دلیل مسائل مالی از سوی این دستگاه اجرایی انجام آن به تعویق افتاد.

خاورزاده گفت: برای ساخت مجسمه فرهاد حتی با هزینه شخصی هم شده تلاش خواهم کرد چرا که یکی از آرزوهایم ساخت این مجسمه برای کرمانشاه با پیشینه تاریخی ارزشمند است.

مسئول انجمن حجم سازی حوزه هنری استان کرمانشاه ابراز داشت: حرفه حجم سازی به تخصص و تجربه نیاز دارد و برخی افراد هر چقدر هم گچ کار ماهری باشند نمی توانند بدون در نظر گرفتن اصول این هنر و به صورت ناپخته حجم سازی کنند، چرا که در این حرفه کیفیت خلق اثری هنری از سوی کارشناسان حجم ساز حائز اهمیت است.

تعداد مجسمه سازان مجرب در کرمانشاه انگشت شمار است

خاورزاده گفت: در حال حاضر تعداد مجسمه سازان واقعی در استان کرمانشاه بسیار معدود و انگشت شمار است که‌ امیدوارم این تعداد بتوانند تخصص لازم را به دست آورند و کیفیت کار خود را بالا ببرند.

این هنرمند کرمانشاهی با اشاره به دوستی نزدیک خود با استاد ضیاءالدین از نقاشان مطرح کشور گفت: این هنرمند طی بازدیدی که از کرمانشاه داشتند هم نظر شدند که برای بهبود تناسب فرهنگ کرمانشاه و ساخت المان های شهری باید تلاش بیشتری شود و از افراد متخصص حجم سازی کمک گرفته شود.

خاورزاده اعتبار لازم برای ساخت یک‌المان با کیفیت‌ را بالغ بر ۸۰ میلیون تومان دانست و گفت: حتی می شود برای ساخت المانی مناسب از نظر ویژگی های کیفی بیش از ۲ میلیون تومان هزینه کرد اما بزرگی ابعاد، دیده شدن اثر از نظر خلاقیت و نیز ماندگاری آن حائز اهمیت است.

وی برخی المان های نوروزی کرمانشاه را مبتدی و برگرفته از برخی شخصیت های کارتونی و یا فرهنگ غربی دانست و گفت: در مناطقی چون الهیه، بلوار کمربندی و ...  این طرح ها زده می شود اما نباید جایگزین المان اصلی شود، چرا که همخوانی با فرهنگ ما ندارد.

ساخت تندیس مفاخر کرمانشاه مورد توجه باشد

این هنرمند کرمانشاهی اظهار داشت: اگر همه مجسمه ها به تقلید از برخی آثار تاریخی نصب شود کیفیت لازم را ندارد و فقط بار اضافه بر دوش هزینه های شهر است.

وی ابراز داشت: شهرداری سالیانه بودجه بسیاری را صرف ساخت این المان های بی محتوا و کم کیفیت با استفاده از افراد غیرمتخصص می‌ کند که اگر هزینه ها صرف ساخت یک المان به دست نیروهای مجرب حجم سازی شود اثر از اعتبار و کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

خاورزاده گفت: پیشنهاد می کنم برای معرفی بیشتر شهر به توریست ها و در راستای جذب گردشگری از شخصیت های هنرمند و مشاهیر کهن و معاصر استان کرمانشاه برای ساخت المان ایده گرفته شود.

کد خبر 3618397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha