۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴

پنجمین دور مذاکرات مقدماتی صلح افغانستان در اسلام آباد برگزار شد

پنجمین دور مذاکرات مقدماتی صلح افغانستان در اسلام آباد برگزار شد

پنجمین نشست چهارجانبه صلح افغانستان با انتشار بیانیه ای در اسلام آباد بکار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آژانس خبری «پژواک»، پنجمین دور از مذاکرات مقدماتی صلح افغانستان با انتشار بیانیه ای در اسلام اباد پایتخت پاکستان بکار خود پایان داد.

در این نشست  «عمر زاخیلوال» سفیر افغانستان در اسلام آباد، «اعزاز احمد چودری» دبیر کل خارجه پاکستان، «ریچارد اولسن» نماینده ویژه آمریکا در امور  افغانستان و پاکستان و «دینگ ژیون» نماینده ویژه چین در امور افغانستان و پاکستان شرکت کردند.

در این نشست یک روزه، شرکت کنندگان بر ضرورت صلح از طریق گفتگو تاکید کردند. درپايان اين نشست یک بیانیه مشترک منتشر شد. در این بیانیه گفته شد که خشونت راه حل مسئله افغانستان نیست و تنها راه رسیدن به تفاهم سیاسی مذاکرات صلح است.

در این بیانیه همچنین آمده است که افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان از تمامی امکانات و نفوذ خود استفاده  کنند. گروه هماهنگ کننده چهار جانبه حمله تروریستی ۱۵ آوریل سال جاری در کابل را محکوم کرد و اعلام شد کسانیکه در طرح ریزی و انجام این گونه حملات دست دارند باید منتظر عواقب آن باشند.

گروه هماهنگ کننده چهار جانبه در اعلامیه مشترک متعهد شدند که براى رسیدن به صلح و آشتی تحت رهبری افغانستان ادامه خواهند داد.

سفیر افغانستان در این نشست گفت: نشست های چهارجانبه در عمل نتیجه ای در بر نداشته است و دولت افغانستان از طرف های حاضر در نشست چهار جانبه می خواهد به تعهدات خود در برقراری صلح در افغانستان عمل کنند.

شايان ذکر است که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ ميلادى، درحاشيه کنفرانس «قلب آسيا» با مشارکت افغانستان،پاکستان، چین و آمریکا چروه چهار جانبه صلح افغانستان تشکیل شد.

اين گروه تاکنون در اسلام آباد و کابل، چهار نشست برگزار کرده است؛ در نشست اخير کابل تصمیم بر این شد در ماه مارس ۲۰۱۶، پاکستان گروه طالبان را به گفتگوهاى مستقيم صلح با دولت افغانستان فرا خواند و برعليه آن دسته از طالبانى که حاضر به مذاکره و صلح نیستند اقدام نظامی انجام دهد اما پاکستان تا کنون، نه طالبان را به مذاکرات صلح فرا خوانده و نه بر علیه آنها اقدامی انجام داده است.

در پی عملی نشدن تصمیمات گروه چهار جانبه صلح افغانستان «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده بود که دیگر حاضر نیست از پاکستان برای صلح با گروه طالبان کمک بگیرد.

کد خبر 3662874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha