۴ شهریور ۱۳۸۵، ۱۰:۵۱

وزارت بازرگاني روسيه ؛

توسعه همكاري با ايران در اولويت سياست‌هاي اقتصادي روسيه در خاورميانه است

توسعه همكاري با ايران در اولويت سياست‌هاي اقتصادي روسيه در خاورميانه است

وزارت بازرگاني و توسعه اقتصادي روسيه در گزارشي اعلام كرد: با وجود كاهش مبادلات تجاري تهران و مسكو در سه‌ماهه نخست سال 2006، ايران همچنان در اولويت سياست‌هاي اقتصادي و تجاري روسيه در منطقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از اينترفكس، وزارت بازرگاني و توسعه اقتصادي تاكيد كرد كه ايران همچنان يك شريك تجاري با قابليت بالا براي روسيه محسوب مي‌شود و توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري با ايران به علت نقش قوي آن در خاورميانه از اهميت بالايي برخوردار است.

وزارت بازرگاني روسيه اضافه نموده است كه ايران از بزرگترين شركاي تجاري روسيه در منطقه است و بازار بالقوه ماشين‌آلات، تجهيزات، و محصولات حمل و نقل و فلزي براي روسيه به شمار مي‌رود. وزارت بازرگاني روسيه درعين حال، از نصف شدن ارزش مبادلات تجاري ايران و روسيه در  سه‌ماهه نخست سال 2006 نسبت به مدت مشابه سال 2005 خبر داد.

به گزارش اينترفكس، وزارت بازرگاني روسيه اعلام كرد: مبادلات تجاري ميان دو كشور ايران و روسيه طي چند سال گذشته با رشد دائمي همراه بوده است و در سال 2005 از 2 ميليارد دلار نيز فراتر رفت كه 1.9 ميليارد دلار آن صادرات روسيه و فقط 124 ميليارد دلار آن واردات از ايران بود.

مبادلات تجاري دو كشور در سال 2000 برابر با 661 ميليون دلار بود كه تا سال 2004 بالغ بر 45 درصد رشد كرد اما در سال 2005 رشد آن فقط 5 درصد بود.

وزارت بازرگاني روسيه در اين گزارش، علت كاهش مبادلات تجاري دو كشور را تنش‌هاي سياسي مربوط به مسئله هسته‌اي ايران عنوان كرده كه موجب رسيدن مبادلات تجاري در سه‌ماهه نخست 2006 به 224.2 ميليارد دلار از رقم 437 ميليارد دلاري سال گذشته شده است.

کد خبر 371345

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha