۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۹

افتتاح مسجد جامع بلاروس

افتتاح مسجد جامع بلاروس

عملیات ساخت اولین مسجد جامع در شهر مینسک بلاروس به پایان رسید.

به گزارش خبرنگا مهر، عملیات ساخت اولین مسجد جامع در شهر مینسک بلاروس به پایان رسید. پیش بینی شده بود مراسم افتتاحیه این مسجد در تاریخ ۸ مرداد ۹۵ (۲۹جولای۲۰۱۶) با حضور  روسای جمهور بلاروس وترکیه و مفتی اعظم بلاروس ،ابوبکر شعبانوویچ و سایر مقامات برگزار گردد که به دلیل تغییر زمان سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به کشور بلاروس به تعویق افتاد. زمان افتتاح این بنای فرهنگی –مذهبی به ماه سپتامبر موکول گردیده است .

ساخت این بنای فرهنگی –مذهبی  بیش از ده سال به طول انجامید. پیدا کردن مسجد در تقاطع خیابانهای گریبایدوف و ایگناتنکا در مجاورت قبرستان قدیمی در خیابان اصلی پابدیتلی کار چندان سختی نیست .در حوالی مسجدتازه تاسیس، هتل یوبیلینایا  قرار دارد که درقرن ۲۰ مسجد دیگری در این مکان ساخته شده بود بر اساس اطلاعات موجود این بنای سنگی زیبا با سبک و معماری خاص ظاهری ، با گنبد مرکزی بزرگ ومناره چند طبقه مرتفع یکی از برجسته ترین بناها در مینسک محسوب می شد. متاسفانه این میراث تاریخی- فرهنگی تا زمان ما حفظ نشد ودر زمان شوروری سابق نابودگردید .

قبل از بنای  مسجد سنگی در مینسک تاتارهای محلی زندگی میکردند که در منطقه خیابانهای  دمیتروا، ملنیکایته اقدام  به ساخت مسجد چوبی کردند.

امتداد منطقه سلوویچی و زمین منطقه تاتارها را جالیز تاتارها می نامیدند با توجه به اینکه زمان زیادی از آن دوره سپری شده است اما مسلمانان بلاروسی امیدشان را برای ساخت بنای یک مسجد از دست ندادند . بعد از گذشت سالها حامیان مالی تغییر کردند ، در ابتدا عربستان سعودی حامی مالی این مسجد بود ( مسجد جامع مینسک ) اما در ادامه دولت ترکیه مراحل ساخت آن را برعهده گرفت.

مفتی اعظم بلاروس ابوبکر شعبانوویچ، مسجد را این گونه ترسیم کرد: «تمام زیر ساختهای مسجد در طبقه اول قرار می گیرد سرویسهای بهداشتی، مکانی برای گرفتن وضوء برای آقایان و بانوان ، اتاقهای اداری، کتابخانه برای استفاده عموم ، مکانی برای ملاقاتها وهمچنین استراحتگاهی برای زائرینی که از سایر شهرهای بلاروس به اینجا می آینددر نظر گرفته شده است. »

کف سالنهای اصلی مسجد  مجهز به  سیستم گرمایشی است .طبقه تحتانی صحن اصلی مسجد، سالنی برای برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی وبرنامه های آموزشی با ظرفیت ۲۵۰ نفردر نظر گرفته شده است در این مکان ، مردان وزنان وکودکان می توانند فیلمهای آموزشی تماشا کنند .

پنجره های کوچک تعبیه شده در این بنا واقعی نیستند وبیشتر برای بازدهی نور تعبیه گردیده اند . بزودی آیات قرآن بر روی دیوارهای مسجد  نقش می بندند سقف مسجد با نورگیری های خاص مجهز شده وبا توجه به شرایط جوی، مردم مشکلی در این زمینه نخواهند داشت.  هنگام برگزاری نماز جمعه ، سالن اصلی مسجد گنجایش ۷۲۰ نماز گزار وعملا ۱۵۰۰ نفررا داراست ،  ایشان در ادامه خاطر نشان کردند که هیچکدام از متولیان مسجد اعم از امام جماعت، منشی، حسابدارو..... حقوقی دریافت نمی کنند.

هم چنین شخص مفتی ، معلم تربیت بدنی وتاریخ  ومدیر مدرسه نوساز در منطقه فرونزنسکی بوده که پس از سالها کار وتلاش در امر آموزش، به عنوان روحانی(مفتی) در بازنشستگی انتخاب گردیده است. در کنار مسجد جامع دو مکان کوچک  موقت برای دعا قرار گرفته وهم چنین مکانی برای گرفتن وضوء.،که در حال حاضر بعد از اتمام ساخت مسجد این مکانها تخریب، وتبدیل به فضای سبز می شوند. مسجد در کنار قبرستان قدیمی تاتارها قرار دارد که در زمان شوروی سابق فضای سبزی بوده که تخریب گردیده. برخی از بستگان توانستند خویشاوندان خود را دوباره دفن کنند وباتوجه به قدمت قبرستان بسیاری از قبور بی صاحب ماندنددر حال حاضر بعضی از قبور قدیمی در کنار مسجد قرار داردکه روحانی درخواست جابجائی آنان را به مسئولین داده ولی تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.در بسیاری از کشورهای دنیا سنگهای قدیمی قبور ،حتی در مرکز شهر قرار گرفته وهیچ مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نمی کنند روحانی معتقد است این بنا، یک اثر تاریخی است وحفظ و نگهداری  چنین مکان فرهنگی ، بدون شک جزء تاریخ بلاروس خواهد بود .

هزینه های مرتبط با سیستم روشنایی شامل نمای بیرونی و داخلی مسجد ماهانه ۱۰۰ میلیون روبل بلاروس برآورد شده است. برای افتتاح مسجد جامع ، فیلم مستندی به همراه آلبوم تصویری پیش بینی شده است.

کد خبر 3740899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha