۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۷

رمان دولت‌آبادی از شاعر یمنی به چاپ سوم رسید

رمان دولت‌آبادی از شاعر یمنی به چاپ سوم رسید

رمان «آن مادیان سرخ یال» نوشته محمود دولت آبادی توسط انتشارات نگاه به چاپ سوم رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «آن مادیان سرخ یال» نوشته محمود دولت آبادی به تازگی توسط موسسه انتشارات نگاه به چاپ سوم رسیده است.

این کتاب اثری نیمه تاریخی و نیمه اسطوره‌ای است و شخصیت محوری آن، اِمرءُ القیس یکی از شاعران مهم تاریخ ادبیات عرب است. این شاعر یمنی سراینده یکی از هفت قصیده «معلقات سبعه» است که از جمله برترین شاهکارهای شعر دوران جاهلیت عرب به شمار می‌آید.

در سال‌های پیش از ظهور اسلام و غلبه جاهلیت، این اشعار اِمرءُ القیس را به خاطر فصاحت و بلاغتی که داشتند، به دیوار خانه کعبه آویزان کرده بودند. چاپ اول این رمان دولت آبادی، در سال ۸۳ توسط نگاه به چاپ رسید و نوبت بعدی چاپ آن مربوط به سال ۸۵ است.

دولت آبادی درباره انگیزه و علت نوشتن این داستان چنین گفته است: در سلوک رسیدن به نام «قیس» بود که برخوردم به شخصیت نسبتاً روشن‌تری از «امرءُ القیس» شاعری که پنداری گنگ از او داشتم از روزگار جوانی خود، هم آن زمان که معلقات سبعه (سبع) را خوانده بودم به ترجمه استاد عبدالحمید آیتی، سروده های هفت شاعر عرب پیش از اسلام.

این داستان نویس همچنین می گوید: من زبان عربی هم نمی دانم، پس کنجکاوی چند ساله مرا فقط پراکنده هایی پاسخ می توانستند گفت که اینجا و آنجا در ترجمه های زبان دری وجود داشته و همان اندگک های پراکنده چنانم زیر تأثیر گرفتند که نتوانستم از تخیل به آن ها بپرهیزم، چنان که «آن مادیان سرخ یال» سبقت گرفت از ذهن من و سوار خود را جای- جا بر می نشاند در مسیر فراز- فرود- پیچ های- سلوک.»

چاپ سوم این رمان با طرح جلد جدید منتشر شده است.

کد خبر 3741749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha