۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۱۷

مهر گزارش می دهد؛

سومین نشست ملی کوهورت ایران در شاهرود آغاز شد

سومین نشست ملی کوهورت ایران در شاهرود آغاز شد

شاهرود - سومین نشست ملی کوهورت سه روزه مشترک دانشگاه های علوم پزشکی با حضور معاون وزیر بهداشت و رئیس کوهورت کشور به میزبانی شاهرود آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست کشوری سه روزه کوهورت ایران موسوم به چشم انداز همکاری مطالعات هم گروهی کشور ظهر چهارشنبه با حضور معاونان بهداشتی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رئیس شبکه کوهورت ایران و رابطان این طرح در ۱۵دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور به میزبانی سالن پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود آغاز به کار کرد.

این نشست با هدف ساماندهی و هدفمند ساختن توانمندی ها و همکاری های سازمان یافته بین واحدهای هم راستا در مجموعه علوم پزشکی کشور و ماموران حوزه کوهورت (تحقیقات همگروهی پزشکی) و همچنین ساختار سازی مطالعات موضوعی مرتبط به علوم پزشکی در انجام ماموریت های نظام سلامت در راستای تولید و توسعه علم و مرزهای دانش پزشکی، با حضور مسئولان ۲۵طرح کوهورت از ۱۵دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد.

۲۵ کوهورت در ایران فعالیت دارد

رئیس شکبه کوهورت کشور در این همایش با بیان اینکه نخستین همایش مطالعات هم گروهی علوم پزشکی در سال۹۲ برگزار شد، گفت: تدوین اساسنامه کوهورت ملی ایران در سال۹۳ و در خلال برگزاری دومین نشست کشوری مطالعات هم گروهی گامی مهم و موثر در راستای تبیین مطالعات هم گروهی و وجهه بخشیدن به این اصل مهم در راستای ترویج دانش بومی پزشکی و نشر آن در سطح منطقه و بین المللی محسوب می شود.

فریدون عزیزی همچنین با بیان اینکه ۲۵کوهورت در ۱۵دانشگاه علوم پزشکی کشور مشغول به کار هستند، ابراز داشت: مفهوم کلی کوهورت مطالعات بین گروهی با همراهی و تعامل در راستای ارتقای دانستنی های پزشکی است که خوشبختانه ایران از این لحاظ جایگاه ویژه ای دارد.

وی درباره اساس نامه کوهورت ایران هم توضیح داد: شبکه علمی کوهورت ایران مجموعه ای از واحدهای تحقیقاتی دولتی، خصوصی و سایر مراکز آموزشی، خدماتی و صنعتی مصوب مراجع قانونی، انجمن های علمی و قطب های علمی کشور و افراد حقیقی است که با توجه به هم راستا بودن ماموریت های خود در زمینه طراحی، اجرا، نظارت و تحلیلی مطالعات کوهورت یا همگروهی با سایر مطالعات و موضوعات مرتبط گرد یک مجموعه جمع می شوند.

همگرایی محققان از اهداف کوهورت ایران است

رئیس شبکه کوهورت ایران همچنین گفت: حل موضوع یا مشکل در نظام سلامت از طریق طراحی، اجرا، نظارت، تجمیع داده ها و تحلیل مطالعات کوهورت و هم گروهی و سایر مطالعات مرتبط، تعیین اولویت های تحقیقاتی ملی در راستای ماموریت های شبکه، هماهنگی و همگرا ساختن تحقیقات بین واحدهای تحقیقاتی به منظور جلوگیری از موازی کاری و هزینه های اضافی تحقیقات و ایجاد روحیه کارگروهی در بین محققات از جمله اهداف کوهورت ایران هستند.

عزیزی درباره سایر اهداف کوهورت ایران، توضیح داد: این کوهروت همچنین به دنبال ایجاد همکاری های بین المللی با شبکه های تحقیقاتی جهانی همگرا و ارتقای سطح کمی و کیفی تحقیقات با توجه به استفاده بهینه و آسان از اطلاعات، منابع، امکانات و تجهیزات موجود در مراکز تحقیقاتی است.

وی افزود: کوهورت ایران همچنین اهداف دیگری مانند افزایش توان علمی و هم افزایی از طریق ماموریت گرا شدن اعضای از طریق شبکه کوهورت ایران با ارکانی مانند هیئت موسس، مجمع عمومی، شورای راهبردی، رئیس، شورای پژوهشی-آموزشی و دبیرخانه در سراسر کشور را دنبال می کند.

مطالعات کوهورت به دنبال تامین سلامت جامعه است

رئیس کوهورت ایران همچنین درباره ویژگی های این مجموعه، گفت: در مطالعات کوهورت در نیم قرن گذشته به خصوص، برای تامین و حفظ سلامت جامعه انسانی، یافته های ارزشمندی را عرضه داشته و در ایران برنامه های موثر برای شناخت، پیشگیری و درمان بیماری های غیر واگیر از سال۷۵ با برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت در مطالعات مشترک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان جهانی بهداشت، دبلیو، اچ، او آغاز شده است.

عزیزی افزود: در دو دهه اخیر مطالعات کوهورت مبتنی بر جمعیت در کشور به اجرا درآمده است که ابتدا مطالععه قند و لیپید تهران، کوهورت اصفهان و کوهورت گلستان طراحی و سپس مطالعات دیگر کوهورت ها به آن اضافه شد و اخیرا نیز مطالعه کوهورت پرشین در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور بر اساس طبقه بندی تمام نژادهای ایرانی اعم از عرب، کرد، لر، فارس، ترکمن و ... به مرحله تحقیقات و اجرا در آمده است که می تواند نتایج بسیار مطلوبی داشته باشد.

وی با اشاره به تغییر شرایط محیطی، اقلیم، ژنتیک و ...، افزود: همه مطالعات بر روی بیماری ها و افراد در همه کشورها نتایج یکسانی را ارئه نمی دهند چرا که شرایط کیفی زندگی، اقلیم، ژنتیک و ... در سلامت جامعه نقش ویژه ای دارد و این عوامل در هر کشوری منحصر به فرد تلقی می شود لذا مطالعات کوهورت از جمله کوهورت پرشین می تواند درک درستی از ژنوم اقوام ایرانی برای مقابله با بیماری ها ارئه دهد که این امر، خود مفهوم وجودی این کوهورت را توضیح می دهد.

مطالعات نمای بهتری از سلامت جامعه ارائه می کنند

رئیس کوهورت ایران با بیان اینکه مطالعات نمای بهتری از سلامت جامعه ارائه می کنند، گفت: همکاری های همگروهی در زمینه های مختلف بهداشتی می تواند نمای بهتری از بروز عوامل خطر بیماری ها در کشور ارائه کند لذا ایده شبکه کوهورت کشور در نشست مشترک مجریان اصلی آن و سازمان های مرتبط که به دعوت پژوهشکده علوم غدد درون ریز متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تشکیل شده بود، شکل گرفت و تا امروز خوشبختانه پیشرفت های چشم گیری را شاهد بوده است.

عزیزی افزود: کوهورت ایران در دو سال اخیر سعی کرده تا با تشکیل نشست های مشترک، همکاری های این مطالعات را در راستای بهره برداری هرچه بهتر از نتایج آنها برای حل مشکلات درمانی کشور تسهیل کند.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مثبت انجام شده در کوهورت ایران، اولین پروژه مشترک شناخت افراد در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است که خوشبختانه این امر به خوبی صورت گرفت همچنین درباره سومین نشست کوهورت ایران در شاهرود باید گفت، این نشست برای شفاف سازی چشم انداز همکاری مطالعاتی همگروهی کوهورت کشور با حضور مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می شود.

کوهورت چشم پزشکی شاهرود انجام شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در این نشست ضمن تشریح کوهورت این دانشگاه، گفت: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شاهرود یکی از مراکزی علمی پیشگام در حوزه کوهورت است که تحت نظارت مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور و دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۸۷، کوهورت چشم پزشکی خود را مصوب و تاسیس کرد.

سیدعباس موسوی درباره اهداف این کوهورت، توضیح داد: کوهورت چشم پزشکی شاهرود با هدف شناسایی علل بیماری ها و اختلالات چشمی در سنین میانسالی برای جمعیت مورد مطالعه افراد ۴۰ تا ۶۴ساله ساکن شهر شاهرود مبتنی بر جامعه خوشه ای چند مرحله برای برای پنج هزار و ۱۹۰نفر کار خود را آغاز کرد و امروز خشوبختانه شاهد نتایج مطلوب آن هستیم.

وی درباره نحوه پیگیری نتایج این کوهورت در شهر شاهرود، افزود: پیگیری سالانه معاینات، اوپتیمتری رایگان، ارسال هدیه، پیامک، تماس تلفنی و مراجعه حضوری در کنار بررسی پیامد بیماری های چشمی مانند اختلالات بینایی، اوپتومتری، بیماری های چشمی در قرنیه، لنز، رتین، اطاق قدامی، اطاق خلفی و پلک از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در این کوهورت است.

مشارکت ۸۲ درصدی مردم شاهرود در کوهورت چشم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود همچنین گفت: در کوهورت چشم پزشکی شاهرود ازجمعیت ۲۸هزار نفری افراد ۴۰تا ۶۴ساله، شش هزار و ۳۱۱نفر به صورت کاملا تصادفی انتخاب شدند که در مرحله نخست این طرح ۸۲درصد دعوت شدگان در معاینات شرکت کرده و مشکلات چشمی پنج هزار و ۱۹۰ نفر شناسایی شد.

موسوی درباره فاز دوم تحقیقات کوهورت چشم پزشکی شاهرود هم توضیح داد: در فاز دوم مطالعات نیز خوشبختانه شاهد حضور ۹۱درصدی پنج هزار و ۱۹۰نفر شرکت کننده ابتدایی بودیم که در این طرح بیش از چهار هزار و ۷۰۰نفر حضور یافتند و می توان گفت این کوهورت به غالب اهداف خود دست یافت.

وی افزود: در این کوهورت عوامل شغلی، دموگرافیک، دارویی، بیماری های زمینه ای، ارثی و خانوادگی و بهره مندی از خدمات درمانی مورد بررسی قرار گرفت و به مردم و جامعه هدف ارائه شد که خوشبختانه نتایج خوبی را به همراه داشت همچنین باید گفت کوهورت رانندگان شاهرود برای تعیین عوامل بروز حادثه و تصادفات وسایل نقلیه سنگین و سبک در جامعه هدف رانندگان حرفه ای نیز در این دانشگاه از ابتدای سال۹۵ صورت گرفته است.

سومین نشست کوهورت ملی ایران به مدت سه روز از دوم تا پنجم شهریور ماه با برگزاری کارگاه های پرسش و پاسخ و تشریح کوهورت های مورد مطالعه از گلستان، اصفهان، کرمان، شاهرود، امیرکلا، قزوین، پارس و ... به میزبانی سالن همایش های پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه خواهد یافت.

کد خبر 3750964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha