۱۸ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۰۰

سیل‌بند قبل از بارندگی‌ها احداث شود؛

خطر سیلاب در کمین اهالی گماران گناوه/ فرسایش شدید سیل‌بند روستا

خطر سیلاب در کمین اهالی گماران گناوه/ فرسایش شدید سیل‌بند روستا

گناوه – روستای گماران گناوه در معرض آسیب سیلاب‌های ویرانگر قرار دارد و با توجه به فرسوده‌بودن سیل‌بند روستا، نیاز است که هرچه سریع‌تر و قبل از شروع بارندگی‌ها، سیل‌بند روستا احداث شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - حسین غلامی: روستای گماران در فاصله کمتر از ۲۲ کیلومتری شهر گناوه قرار دارد و از جمله روستاهای بخش مرکزی این شهرستان بوده که در فصول مختلف پذیرای زائرین و گردشگران بسیاری از سراسر استان بوشهر به دلیل وجود امامزاده شاه صدرالدین در این روستا است.

در حال حاضر این روستا دارای یک سیل بند فرسوده و کاملا فرسایش یافته است که نیاز است تا به صورت ضربتی نسبت به احداث یک سیل بند جدید در این روستا برای جلوگیری از هر رویداد ناگواری اقدام شود.

فاصله این روستا با کوه‌های اطراف آن که بخشی از رشته کوه زاگرس جنوبی است بسیار اندک است و در فصل پاییز و زمستان یعنی موسم بارندگی‌ها در شمال استان بوشهر این روستا به شدت در معرض آسیب سیلاب‌های ویرانگر قرار دارد.

اهالی روستای  گماران نسبت به این خطر که در کمین روستا به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار تلاش ویژه مسئولان برای رفع این مشکل هستند و امیدوارند هرچه سریع‌تر شاهد رفع این مشکل باشند.

سیلاب روستا را تهدید می‌کند/ سیل‌بند فرسوده شده

دهیار روستای گماران بخش مرکزی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سیل بند کنونی این روستا سال ها پیش توسط جهاد کشاورزی احداث شده است که در حال حاضر بر اثر آب بردگی و فرسایش در طول این سیل بند عملا به سیل بندی غیر ایمن تبدیل شده است.

سید محمدصادق پورسیدی گفت: با توجه به خطرات احتمالی مالی و جانی در اثر سیلاب های مخرب و ویرانگر منطقه نیاز است تا به فوریت سیل بند جدیدی با مصالح مرغوب در کناره دره همجوار روستا احداث شود تا این خطر برای همیشه رفع شود.

پورسیدی بیان داشت: در سال های اخیر سیلاب از روی این سیل بند به سمت روستا سرریز و یا بر اثر فرسایش دچار آب بردگی شده و در سطح روستا جاری می شد که زندگی اهالی را مختل و مشقت فراوانی برای ما ایجاد می‌کرد که در حد توان اقدام به ترمیم آن کرده‌ایم.

دهیار روستای گماران گفت: از همه مسئولان شهرستان گناوه می خواهم تا هر چه سریعتر این مشکل بزرگ روستای ما را برطرف کنند؛ چرا که با آغاز بارش‌ها هر آن خطر در کمین این روستا است.

پیگیر احداث سیل‌بند هستیم

بخشدار مرکزی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به خطرات احتمالی در فصل بارندگی برای احداث سیل بند جدید روستای گماران به طور ویژه این مهم را در دستور کار قرار می دهیم.

دانیال اسفندیاری گفت: روستای سادات نشین گماران از جمله روستاهایی است که به دلیل وجود امامزاده شاه صدرالدین در آن از روستاهای زیارتی شهرستان گناوه محسوب شده و در فصول مختلف سال اهالی شهرستان به این روستا برای زیارت می آیند.

اسفندیاری بیان کرد: این روستا از جمله روستاهای نفتخیز بخش مرکزی شهرستان گناوه است که باید مسئولان وزارت نفت اهتمام بیشتری برای آبادانی آن داشته باشند.

بخشدار مرکزی شهرستان گناوه گفت: سیل بند جدید این روستا با همکاری چند دستگاه شهرستان گناوه احداث خواهد شد.

سیل‌بند به سرعت باید احداث شود

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس در ارتباط با مشکلات مطرح شده توسط اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سیل بند روستای گماران شهرستان گناوه باید به سرعت احداث شود.

حجت الاسلام عبدالحمید خدری گفت: با توجه به اینکه معمولا در پاییز و در دو ماه آینده در شمال استان بوشهر احتمال بارندگی وجود دارد، لذا باید هر چه سریعتر این سیل بند احداث شود.

خدری اضافه کرد: آنچنان که مشاهده شد در حال حاضر این سیل بند در بخش هایی توسط مصالح ساختمانی و در بخش های دیگر نیز توسط خاک احداث شده و اصلا قدرت پایداری در مقابل سیلاب های مخرب منطقه در فصل بارندگی را ندارد.

سیل بند کنونی به شدت آسیب پذیر است

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس بیان داشت: سیل بند کنونی در فصل بارندگی به شدت آسیب پذیر است و احتمال جاری شدن سیلاب به سمت روستا و احیانا محاصره روستا در سیلاب و خسارت های مالی بالاست و باید مسئولان مربوطه در این زمینه تدبیری عاجل اتخاذ کنند.

وی ادامه داد: فکر نمی‌کنم احداث این سیل‌بند در روستای گماران هزینه چندانی داشته باشد و از مسئولان می‌خواهم تا با توجه به در پیش بودن فصل بارندگی‌ها این مشکل را مرتفع کنند.

خدری خاطرنشان ساخت: فاصله این سیل بند تا روستای گماران بسیار کم است و اگر سیل بند جدید با مصالح مرغوب و به شکل کارشناسی شده احداث نشود، اهالی این روستا در هنگام بارندگی با مشکلات بسیاری مواجه می شوند.

فصل بارندگی نزدیک است و هر روزی که می‌گذرد، مردم روستای گماران سیل را بیشتر در نزدیکی خود احداث می‌کنند و با توجه به نامعلوم‌بودن زمان دقیق بارندگی، باید هرچه سریع‌تر نسبت به احداث سیل‌بند و رفع این خطر اقدام شود.

کد خبر 3763172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha