۲۱ شهریور ۱۳۸۵، ۱۱:۱۷

صندوق بين‌المللي پول؛

كاهش ارزش دلار ناترازي تجاري جهان را افزايش داده است

كاهش ارزش دلار ناترازي تجاري جهان را افزايش داده است

صندوق بين‌المللي پول در گزارش نيم‌سالانه خود از اقتصاد مالي جهان هشدار داد كه كاهش ارزش دلار در برابر ارزهاي معتبر، ناترازي تجاري در سطح جهان را به سطح نگران‌كننده‌اي رسانده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر به نقل از آسيوشيتدپرس، صندوق بين‌المللي پول در اين گزارش اعلام كرد كه با افزايش نرخ‌هاي بهره در سطح كشورهاي جهان و ركود بازار مسكن آمريكا، مخاطرات كاهش رشد اقتصادي جهان افزايش يافته است.

اين نهاد بين‌المللي در حالي كه از چشم‌انداز عمومي مثبت اقتصادي جهان سخن گفته، هشدار داده است كه بازارهاي مالي جهان با روند نگران‌كننده ناترازي‌هاي اقتصادي روبرو هستند و سياست‌گزاران اقتصادي مي‌بايستي اصلاحات كلان اقتصادي را در پيش بگيرند.

بر اساس اين گزارش، كاهش مزمن ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي معتبر بر ميزان سپرده‌گذاري و سرمايه‌گذاري در سطح جهان اثر منفي گذارده است و ناترازي مالي را در پي داشته است.

صندوق بين‌المللي پول از كشورهاي آسيايي داراي اقتصادهاي نوظهور خواسته است نسبت به افزايش انعطاف‌پذيري نرخ‌هاي ارز هوشيار باشند و آمريكا بايد جايگاه مالي خود را مستحكم‌تر سازد و اروپا و ژاپن نيز بايد اصلاحات ساختاري را سرعت بخشند.

در همين حال، قرار است شنبه هفته آينده وزراي دارايي هفت كشور صنعتي در سنگاپور به بررسي وضعيت نرخ‌هاي ارز بپردازند. انتظار مي‌رود واحدهاي پول كشورهاي آسيايي در ميان‌مدت تقويت شود حال آنكه ارزهاي غيرآسيايي روند نزولي طي خواهند كرد.

بر اساس اعلام صندوق بين‌المللي پول ميزان دارايي‌هاي مالي آمريكايي در سطح جهان همچنان در حال افزايش است و از 1.2 تريليون دلار در سال 1994 به 6.3 تريليون دلار در ژوئن 2005 رسيده است.

افزون بر اين، تقاضا براي دارايي‌هاي مالي آمريكايي و عمدتا بر اثر تقاضاي بانك‌هاي مركزي آسيايي كه هم‌اكنون بيش از نيمي از ذخاير ارزي جهان را در اختيار دارند، در حال افزايش است.

کد خبر 379107

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha