۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶

عاشقانه هایی در مسیر حرم

زائران خارجی که « حسین» آرام جانشان شد

زائران خارجی که « حسین» آرام جانشان شد

کربلا - تا اربعین راهی نمانده اما نوای لبیک یا حسین زائران خارجی در وجب‌به‌وجب خاک عراق و کربلا طنین‌انداز شده و سختی های سفر طولانی شان به کربلا برایشان شیرین است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: از راه‌های دور و نزدیک پیاده می‌آیند، برخی‌ها ویلچر نشین، بعضی‌ها دست‌هایشان جور پاهای نداشته‌شان را می‌کشید و افتان‌وخیزان خود را به میعادگاه حضور می‌رسانند.

وجب‌به‌وجب مسیر کربلا به نجف در دو سوی جاده، مملو از خیل مشتاقان و زائرانی است که دیده به سمتی دارند که عطر حرم امام حسین (ع) حضرت عباس (ع) به مشام می‌رسد و طریق النجف به عشق زیارت به طریق الحسین پیونده زده‌اند.

دو سوی جاده و در فاصله‌های به هم نزدیک، موکب‌هایی بناشده و صندلی‌هایی برای استراحت زائران پیاده‌رو وجود دارد، فرقی ندارد، عرب باشی یا غیر عرب، آذربایجانی یا پاکستانی، همه به یک‌چشم دیده می‌شوند، زائران ارباب کرم حسین (ع).

اینجا احساس غربت نمی‌کنی، همه آشنای غریب‌اند و هرکدام در عین کثرت در یک مسیر مشترک و به‌سوی هدف مشترک گام برمی‌دارند و کربلایی شده‌اند.

عشق حسین در قلبم موج می زند

در ورودی شهر کربلا و نرسیده به محله جمعیه، کاروان پیاده پاکستانی نوحه‌خوانی و سینه‌زنی می‌کند و پایان هر بند، نوای لبیک یا حسین را سرمی دهند. سلیمان خان درحالی‌که یک کوله‌پشتی بر دوش دارد و پرچم یا حسین در دستش، دست بر روی قلبش می‌گذارد و می‌گوید: عشق حسین اینجا است.

وی در پاسخ به سختی‌ها و مرارت‌های مسیر می‌گوید: سختی را با عشق زیارت تحمل می‌کنیم و این سختی‌ها برایمان شیرین است.

در مسیر منتهی به کربلا، موکب‌های مختلفی برپاشده و در تلاش هستند تا هر یک میزبانی برای زائران باشند، خادمان موکب‌ها، از زائران تقاضا می‌کنند تا برای صرف غذا توقف کنند و با سبدهایی از میوه و چای عربی از آنان پذیرایی می‌کنند.

سختی مسیر را با عشق به حسین طی کرده ایم

کربلا مملو از زائران خارجی است و محمد اف زائری که از جمهوری آذربایجان به همراه سه نفر از دوستان خودش را خیمه‌گاه رسانده است می‌گوید: سختی مسیر را با عشق به حسین طی کردیم و این کار را باعلاقه انجام دادیم.

وی بابیان اینکه اولین بار در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنم می‌گوید: اربعین تجلی وحدت است و میزبانی از زائران برایم خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است.

با عمق جان لبیک یا حسین می‌گویند و بر سینه می‌زنند، از دمشق آمده‌اند و نوحه دختر سه‌ساله امام حسین را همنوایی می‌کنند، با شمع‌هایی که در دست دارند. محمد خالد یکی از اعضای گروه موکب سوریه می‌گوید: مردم این سرزمین باآنکه زخم‌خورده داعش هستند اما به عشق اهل‌بیت خود را به کربلا رسانده‌اند و نوحه دختر امام حسین (ع) را خوانده‌ایم.

وی بابیان اینکه سختی‌ها و مرارت‌های سفر برای ما از عسل شیرین‌تر است ادامه می‌دهد: قصد داریم هرسال اربعین در کربلا حضور یابیم.

در کاروان پیاده اربعین همه قشر و سن وجود دارند، در خیابان القزوینی، بانویی سالخورده که بر روی ویلچر نشسته است و ذکر تسبیح می‌گفت توجه همگان را به خود جلب کرده است، بانویی قد خمیده که توان راه رفتن ندارد و همین‌که نگاهش به خیمه‌گاه می‌افتد، اشک از چشمانش سرازیر می‌شود.

وی که خود را مرضیه و اهل افغانستان معرفی می‌کند، می‌گوید: دو سالی است که برای شرکت در مراسم اربعین پیاده به کربلا سفر می‌کنم و قصد دارم تازنده‌ام، این کار را ادامه دهم.

در گوشه و کنار شهر کربلا، زائران کشورهای مختلف ازجمله بصره کاروان نمادین اسرا را به راه انداخته‌اند و به‌سوی حرم مطهر به راه افتاده‌اند.

کربلا در آستانه اربعین، بیش از هرزمانی دیگر حسینی شده و شور حسینی در گوشه و کنار این شهر پربلا هویدا است و هر کس در تلاش است تا به‌نوعی ارادتش را به امام حسین (ع) متجلی سازد. از خادمانی که از هفته‌ها قبل با موکب‌هایشان به کربلا آمده‌اند تا خدمت‌رسانی کنند تا کودکان خردسالی که بسته‌های خرما و دستمال‌کاغذی در دست دارند و به زائران تعارف می‌کنند.

کد خبر 3827648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha