۲۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶

«پوتین» پنجشنبه به ژاپن می رود

«پوتین» پنجشنبه به ژاپن می رود

وزارت امور خارجه روسیه برنامه سفر دو روزه رئیس جمهوری این کشور به ژاپن با هدف ادامه مذاکره پیرامون جزایر مورد مناقشه «کوریل جنوبی» را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، پنجشنبه ۱۵ دسامبر عازم ژاپن خواهد بود تا با «شینزو آبه» نخست وزیری این کشور دیداری داشته باشد.

طبق اعلام وزارت امور خارجه روسیه، پوتین در روز ۱۵ دسامبر وارد شهر «ناگاتو» ژاپن می شود تا به حل و فصل اختلاف پیرامون جزایر کوریل جنوبی بپردازد.

جزایر مورد مناقشه از سال ۱۹۵۱ به این سو تحت پیمانی موسوم به موافقتنامه صلح «سان فرانسیسکو» از جانب مسکو اداره شده است اما توکیو نیز ادعای مالکیت آنها را دارد و در ماه فوریه ۲۰۱۵ خواهان بازپس گیری آنها شد. این جزایر از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.

پوتین بعد از توقفی که در شهر ناگوتا دارد، در روز ۱۶ دسامبر به توکیو می رود تا پس از دیدار مجدد با آبه، با وی در یک کنفراس خبری مشترک شرکت کند.

حضور در نشستی تجاری با حضور نمایندگان بخش بازرگانی دو کشور، از دیگر برنامه های سفر دو روزه پوتین به ژاپن خواهد بود.

گفتنی است که مذاکره پوتین و آبه پیرامون جزایر مورد مناقشه کوریل جنوبی که تعداد آنها به چهار عدد می رسد، در نوع خود بی سابقه است اما نباید از آن انتظار حصول نتیجه قطعی داشت حال آنکه انتظار گره گشایی از روابط تجاری محتمل تر است.

ژاپن بعد از الحاق «کریمه» به روسیه، از تحریم های غرب علیه مسکو، تبعیت کرد حال آنکه از قرار این بار آبه برای وسوسه پوتین، پیشنهادات تجاری خوبی را روی میز مذاکره دارد.

کد خبر 3849162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha