۲۹ دی ۱۳۹۵، ۱۵:۳۷

یادداشت؛

«نشست خبری» بدون پرسش و پاسخ!

«نشست خبری» بدون پرسش و پاسخ!

نشست خبری رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با موضوع انتخاب معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران از تشکل‌های صنفی نشر، با قرائت متنی مختصر و بدون طرح هیچگونه پرسش و پاسخی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی حواشی به وجود آمده در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بعد از معرفی معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که با ابلاغ حکمی از سوی سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران صورت گرفت، محمود آموزگار رئیس هیئت مدیره این اتحادیه شامگاه دیشب (۲۸ دیماه) ، تعدادی از خبرنگاران حوزه کتاب را به نشستی خبری دعوت کرد؛ جلسه‌ای که طبیعتاً خبرنگاران، پیشتر و شاید بیشتر از خود دعوت کننده، انتظار آن را می‌کشیدند.

برای آگاهی از میزان اهمیت چنین نشستی نیاز داریم کمی از پیشینه این حاشیه‌ها اطلاع پیدا کنیم؛ بر اساس توافقی که میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل‌های نشر صورت گرفته است، مقرر شده که در این دوره از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مدیریت و برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاه به دو تشکل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) محول شود.

همچنین بر این اساس، مقرر شده است امور نمایشگاه توسط شورایی مشترک شامل هفت عضو، سه عضو از هر طرف و نفر هفتم مورد توافق دو طرف، اداره شود؛ محمود آموزگار (رئیس هیئت‌مدیره)، یحیی دهقانی (عضو هیئت‌مدیره) و سیدعباس حسینی نیک (بازرس قانونی اتحادیه) نمایندگان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و مهدی اسماعیلی‌راد، سیدمحمود حسینی و حسین معینی نمایندگان اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) در این شورا بودند.

در ادامه اما جلسه انتخاب نفر هفتم بدون حضور دو نفر از اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران شامل سیدعباس حسینی نیک و یحیی دهقانی، برگزار و محمدمهدی داوودی‌پور به عنوان نفر هفتم انتخاب شد. در همان جلسه مهدی اسماعیلی راد به عنوان معاون اجرایی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب و موضوع از طرف شورا به معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد. ساعاتی بعد، حکم سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران برای این فرد منتخب به عنوان معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران صادر شد.

این موضوع اعتراض‌هایی را در اتحادیه ناشران در پی داشت؛ تا جایی که حسینی نیک و دهقانی از شورای مشترک برگزاری نمایشگاه کتاب تهران استعفا کردند. در پی این ماجرا، هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در نامه‌ای انصراف خود را از حضور در شورای مشترک برای برگزاری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اعلام کرد.

اما امروز در نشست خبری رئیس هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان ،خبرنگاران دعوت شده به این جلسه، سر ساعت مقرر در محل اتحادیه حضور پیدا کردند اما با گذشت ۴۵ دقیقه، محمود آموزگار در میان خبرنگاران حضور نیافت و برخی خبرنگاران به نشانه اعتراض به این رفتار، نشست خبری را ترک کردند.در نهایت اما رئیس هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران  تنها به قرائت چندسطر زیر از روی کاغذ برای خبرنگاران بسنده کرد:

«اصولاً وجود اختلافات در هر تشکیلاتی موضوعی طبیعی است و نکته مهم نحوه و چگونگی یافتن راه‌حل اختلافات است. با توجه به اینکه معتقدم تعیین روش مناسب حل اختلاف حائز اهمیت فراوانی است و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهاد صنفی کشور ظرفیت حل و فصل مسائل و مشکلات خود را دارد، لذا در جلسه هیئت مدیره روز  گذشته سه‌شنبه ۹۵.۱۰.۲۸ که کلیه اعضای هیئت‌مدیره در آن حضور داشتند، طرح تشکیل شورای پیشکسوتان و ارجاع اختلافات به شورای مزبور به اتفاق آرا به تصویب رسید و بنا بر مصوبه مزبور، حضور اتحادیه در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اولویت اول رسیدگی قرار دارد. به منظور تقویت و همبستگی و حل و فصل اختلافات از کلیه همکاران تقاضا می‌کنم از گفتگو بپرهیزند و از عزیزان رسانه‌ نیز درخواست می‌کنم تا حصول نتیجه اتحادیه را حمایت کنند.»

به عبارت دقیق‌تر، در این «نشست خبری» نه سوالی پرسیده شد و نه سوالی، پاسخ داده شد!

سخن پایانی این یاداشت، با مد نظر قرار دادن این متن مختصر، فقط به طرح یک سوال از ده‌ها سوال موجود، اختصاص می‌یابد و آن اینکه: چرا برای بیان این چند سطر، باید نشست خبری برگزار کرد آن هم به این شیوه؟

کد خبر 3880781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha