۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰

آهنگساز و نوازنده قزوینی:

تامین امکانات مادی به پیشرفت موسیقی قزوین کمک می کند

تامین امکانات مادی به پیشرفت موسیقی قزوین کمک می کند

قزوین- آهنگساز و نوازنده قزوینی کمبود امکانات مادی را از مهم ترین مسائل حوزه موسیقی عنوان کرد و گفت: تامین این امکانات به رشد موسیقایی این شهر کمک زیادی خواهد کرد.

مسعود سخاوت دوست در گفتگو با خبرنگار مهر، مشکلات و مصائب هنرمندان در هر عرصه و صنفی را پیش از اینکه محصول زمان و مکان زیستن هنرمند باشند، حاصل رویکرد ذاتی هنر دانست.

وی افزود: جنسی از برترگزینی در هنر وجود دارد که هنرمند را به سمت تغییر فضای زیستی اش سوق می دهد و این تغییر رویکرد درونی، روانی و هم رویکرد بیرونی و اجتماعی دارد.

سخاوت دوست، مشکلات معیشتی، نزول حیثیت اجتماعی در دیدگاه سنتی عوام، برخی ممنوعیت های غیر کارشناسی، عدم اجماع واحد مراجع ذی و زیر نظر رفتن زندگی خصوصی هنرمندان مشهور را تنها گوشه ای از مشکلات موجود برای هنرمندان در عرصه هنر ذکر کرد و گفت: این مشکلات مرزهای مکانی و زمانی نمی شناسد.

سخاوت دوست ادامه داد: هرچند در بسیاری از کشورهای توسعه یافته فرهنگی، این مشکلات بسیار کم رنگ و حتی در مواردی از میان رفته قلمداد می شوند اما حضور آنها کماکان محسوس است، در ایران این مشکلات به صورت جغرافیایی دارای مراتب و شدت و ضعف هستند به طوری که در پایتخت بعضی از این مسایل، نمودی کمتر و در شهرهای بزرگ بیشتر و البته در شهرستان ها شدت قابل ملاحظه ای می گیرد.

سخاوت دوست یادآور شد:گاهی هنرمندان برای گریز از این مشکلات و یا کم رنگ کردن آن ها دست به کوچی نا خواسته از شهرستان ها به کلان شهرها و پایتخت می زنند و گاهی با تمام کاستی ها در دیار خود باقی مانده وشاهد افت روز افزون شوق هنری خود و البته در مواردی نادر شاهد رشد این موضوع هستند.

وی درباره وضعیت آموزش موسیقی در قزوین نیز گفت:در استان زمانی به دلایل مختلفی شرایطی بسیار تاسف بار از امکانات آموزشی و اجرایی در حوزه  موسیقی وجود داشت، اما اکنون بعضی از شرایط نامناسب تغییراتی اساسی کرده و بعضی بهتر شده است.

سخاوت دوست، فعالیت آموزشگاه های موسیقی آکادمیک و آزاد،   نقش آنها در تربیت هنرمند دارند را یکی از امکانات جدید در این حوزه برشمرد. وی تعامل هنرمندان استان با مراکز علمی، هنری و دانشگاهی پایتخت در برپایی کارگاه ها و مستر کلاس ها خوب موثر قلمداد کرد.

این آهنگساز قزوینی افزود:اغلب استادانی که هم اکنون اشتغال به ترویج موسیقی و تربیت هنرمندان این شهر  دارند، خبره تر از گذشته و با دانشی بیشتر به این کار مشغول شده اند.

وی با اشاره به کمبودها و موانع این حوزه گفت:در بخش مشکلات این رشته هنری می توان به بهای کم قائل شدن به تامین امکانات مادی جهت رشد موسیقیایی شهر اشاره کرد که چه بسا اگر  این کاستی ها تاحد مناسبی رفع می شدند ما شاهد این نبودیم که بعضی از هنرمندان ما چه در موسیقی و چه در صنف های دیگر هنری، قصد  نقل مکان دائمی یا موقت به تهران بکنند.

سخاوت دوست با اشاره  به نقش موثر حوزه هنری، آن را یکی از دو نهاد برجسته ترویج فرهنگ و هنر دانست و افزود: چندی پیش رونمایی از آثار دو هنرمند و آهنگساز عزیز شهرمان به همت حوزه هنری برپا شد و همین حسن انتخاب و همکاری این نهاد نشان دهنده  فعال بودن آن و حمایت از هنرمندان شهرمان است و امیدواریم شاهد حمایت ها و فعالیت بیشتری به نسبت قبل از این نهاد باشیم.

مسعود سخاوت دوست متولد سال۶۳از آهنگسازان قزوینی است که در طول سال های فعالیت موسیقیایی خود جوایز متعددی را در جشنواره های داخلی و بین المللی کسب کرده و آهنگساز بیش از ۵۰ اثر سینمایی و تلویزیونی مستند بوده است.

جایزه اول آهنگسازی بخش بین الملل در سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نامزد دریافت سیمرغ بهترین موسیقی فیلم در جشنواره های فجر سال۹۲و ۹۴ و دریافت مدال طلایی یادبود جشنواره بین المللی تئاتر کرالا هندوستان۲۰۱۳ از جمله جوایز هنری اوست.

سخاوت دوست سابقه همکاری با کارگردانان برجسته ای همچون؛ کمال تبریزی، نرگس آبیار، روح الله حجازی و قطب الدین صادقی را نیز در کارنامه خود دارد.

کد خبر 3913324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha