۱۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۳

خورشاهیان مطرح کرد؛

نویسندگان هم به اصل جنگ توجه کنند هم حاشیه هایش

نویسندگان هم به اصل جنگ توجه کنند هم حاشیه هایش

هادی خورشاهیان گفت: نویسندگان هم باید به اصل دفاع مقدس بپردازند و مستنداتی را که در این زمینه وجود دارد، گردآوری کنند و هم به حواشی جنگ توجه داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع ادبیات دفاع مقدس؛ دگردیسی و تغییرات مضمونی، با حضور سیده زیبا بهروز استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس و هادی خورشاهیان نویسنده و شاعر دفاع مقدس از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه خورشاهیان گفت: از آنجایی که ادبیات مستقیما با زبان در ارتباط است و زبان عنصر تفکری و ارتباطی ماست، بنابراین می توان گفت ادبیات شاخص ترین رسانه در بیان یک دوره خاص تاریخ است.

وی با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس برگرفته از جامعه است، گفت: وجود ادبیات انقلاب یا دفاع مقدس نشان از سهیم بودن مردم در شکل گیری آن واقعه تاریخی است. زمانی، رمان جنگی نوشته می شود و زمانی هم یک خط داستان کوتاه نوشته می شود که مفهوم را منتقل می کند. نکته این جاست که به این نوشتن ها نیاز داریم.

خورشاهیان گفت: نویسندگان هم باید به اصل جنگ بپردازند و مستنداتی را که در این زمینه وجود دارد، گردآوری کنند و هم به حواشی جنگ توجه داشته باشند.

در ادامه بهروز با بیان اینکه پیشینه ادبیات فارسی را در آثاری چون شاهنامه می توان مشاهده کرد، گفت: با مطالعه ادبیات ایران می توان دریافت انسان با هویت، انسانی است که برای هستی خود و آنچه که ارزشمند است می جنگد و مقاومت می کند.

وی در ادامه گفت: دفاع حتی در همه موجودات هستی به ویژه انسان وجود دارد و اگر تهاجمی به ارزش ها صورت گیرد دفاع و مقاومت مقدس خواهد بود و زمانی که وارد حوزه ادبیات می شود در یک بافت متمایز خود را نشان می دهد.

این محقق در پایان سخنانش گفت: رمان های با کیفیت در این حوزه با وجود اینکه به مسائل از زاویه های دیگر می پردازند و چالش ها را نیز بیان می کنند ، خط سیر اصلی را از دست نمی دهند و به آنچه می خواهند می رسند.

کد خبر 3924669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha