۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۲۱

باحضور دوستداران ادب و ورزش پهلوانی؛

آئین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در اراک برگزار شد

آئین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در اراک برگزار شد

اراک- آئین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه خوانی و اجرای هنرهای فردی پهلوانی در آستانه سالروز این شاعر بزرگ پارسی، در زورخانه متقین اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، تیمور همتی، رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی در این آئین اظهار داشت: حکیم ابوالقاسم فردوسی، در زمانی شاهنامه و کاخ بلند زبان فارسی را پی افکند که هویت ایرانی درگیر مسایل و چالش های بسیاری بود.

وی افزود: فردوسی حماسه سرای بی بدیلی در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران زمین است که بعد از هزاران سال هنوز سایه بلاغت کلامش بر سر فرهنگ و ادب پارسی زبانان مستدام است.

رئیس هیات ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان مرکزی با اشاره به اینکه حکیم فرزانه، ابوالقاسم فردوسی در سخن خود، همگان را به خردورزی دعوت می کند، خاطرنشان کرد: این حکیم طوس با ظرافت های بیانی و کلامی، در سلطه بی چون و چرای حرکت به سوی نابودی زبان فارسی، یکه تازی کرد و موجب ماندگاری آن شد.

همتی یادآورشد: حکیم ابوالقاسم فردوسی، با خلق اثر جاودانه شاهنامه توانست حافظه تاریخی فراموش شده سرزمین ایران را به همگان یادآوری کند و از ابزاری بهره برد که خاص خودش و منحصر به فرد بود.

دبیر منطقه شش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای کشور تصریح کرد: تابش خیره کننده نام بلند آوازه فردوسی ریشه در پیوند نام ابرمرد توس با هویت، ملیت و غیرت ایرانیان دارد.

شاهنامه تریبون معرفی فرهنگ کهن ایران زمین است

در این آئین معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز گفت: شاهنامه نقش مهمی در معرفی زبان فارسی به عنوان مولفه اصلی هویت ایرانی و فرهنگ معنوی در طول تاریخ این زبان داشته و در دنیا از جایگاه خاصی برخوردار است که می تواند یک تریبون فرهنگی برای ایران باشد.

سیدحسن حسینی با اشاره به اینکه امروز زبان فارسی به همت افرادی همچون فردوسی زنده مانده، اظهار داشت: از آنجایی که مقام حکیم ابوالقاسم فردوسی برای ایرانیان ارزشمند است ضرورت دارد هر ساله نکوداشت وی برگزار شود تا دوستداران این شاعر بزرگ با جایگاه ارزشمند این سخنور بیش از پیش آشنا شوند اما در عین حال نباید به این پتانسیل به صورت نمادین نگاه شود و می بایست جایگاه آن را در فرهنگ امروز خود بازتعریف کنیم.

وی افزود: استان مرکزی خاستگاه شخصیت های بزرگ ادبی، هنری، دینی و ورزشی در طول تاریخ بوده، از این رو این دست مراسم باید مکررا در استان برگزار شود تا بتوان حس تعلق شهروندان را افزون و جوانان را با نامداران کهن آشناتر کرد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: اساس مرام جوانمردی بر سه اصل استوار است که باید در گود زورخانه به نسل جوان و نوجوان آموزش داده شود. شاهنامه فردوسی نیز، کتاب حکمت، گفت و گو، انعکاس تمدن و چند صدایی است که باید مورد بررسی بیشتر صاحبنظران و علاقمندان به عرصه ادب و هنر قرار گیرد.

براساس این گزارش، در ادامه این آئین علی اوسط کرمی، سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان اراک، محمدعلی فراهانی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه اراک و پژوهشگر شاهنامه، پیرامون اشعار و محتوای شاهنامه و شخصیت حکیم فردوسی مطالبی بیان کردند.

گفتنی است این آئین با نقاله خوانی و اجرای داستان فریدون و ضحاک، توسط محمد صمدیان و نمایش هنرهای زورخانه ای فردی توسط ورزشکاران باستانی کار پایان یافت.

حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی(۳۲۹هجری قمری- ۴۱۶هجری قمری، در توس خراسان)، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سراینده کتاب شاهنامه، حماسه ملی ایران، است که وی را بزرگ‌ترین سراینده پارسی‌گوی دارای شهرت جهانی دانسته‌اند.

کد خبر 3980025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha