۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۵۰

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

کشت فراسرزمینی خراسان جنوبی در قزاقستان و اوکراین

کشت فراسرزمینی خراسان جنوبی در قزاقستان و اوکراین

بیرجند- مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز کشت فراسرزمینی استان در قزاقستان، گفت: همچنین کشت فراسرزمینی در اوکراین در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر بیجاری پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خراسان جنوبی با محدودیت های زیادی از جمله محدودیت منابع آبی مواجه است.

وی با بیان اینکه در مباحث اقتصادی، کشاورزی و سرمایه گذاری باید به تولیدی بپردازیم که پتانسیل های آن را نیز داشته باشیم، بیان کرد: علاوه بر این سرمایه گذاری خارجی همواره مورد توجه همه کشورها بوده است.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی از چند سال قبل کشت فراسرزمینی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا شرکت جهاد سبز وابسته به وزارت جهاد کشاورزی از سه سال قبل کشت فراسرزمینی در کشور قزاقستان را آغاز کرده است، عنوان داشت: به دنبال نتایج موفق این طرح در مرحله نخست استان اصفهان و بعد از آن استان فارس کشت فراسرزمینی در این کشور را آغاز کردند.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی نیز از یک سال قبل کشت فراسرزمینی در این کشور را در دستور کار قرار داد، بیان داشت: با توجه به کمبود منابع آبی و شرایط ویژه کشاورزی در قزاقستان کشت فراسرزمینی در این کشور دارای توجیه اقتصادی است.

هدف گذاری کشت فراسرزمینی در ۱۰ هزار هکتار

بیجاری با بیان اینکه کشور افغانستان ۱۰۷ برابر ایران وسعت دارد این در حالی است که جمعیت آن ۱۷ میلیون نفر است، افزود: همه این عوامل سبب شد که کشت فراسرزمینی در ایبن کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بار یانچجام این کار در ابتدا هیئت ۱۱ نفره از استان طی سفر پنج روزه شرایط این کشور را مورد بررسی قرار دادند، بیان داشت:  بر اساس مطالعات انجام شده توافقنامه ای بین هیئت ایرانی و طرف مقابل امضا و مقرر شد که در مرحله نخست از ابتدای شهریورماه امسال در سطح یک هزار هکتار کشت پاییزه انجام شود.

مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: بررسی های انجام شده در این زمینه نشان می دهد که انجام این طرح بیش از ۵۰ درصد سودآوری برای استان خواهد داشت.

بیجاری با بیان اینکه هدف گذاری استان کشت فراسرزمینی در ۱۰ هزار هکتار است، عنوان داشت: در آینده کشت فراسرزمینی می تواند به خارج از شرکت های موجود کشیده شود و شرکت های دیگر نیز می توانند هدف طرح قرار گیرند.

وی همچنین به برنامه های دیگر استان در زمینه کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: در مرحله بعد کشت فراسرزمینی در کشور اوکراین در دستور کار است که در این راستا به زودی هیئتی به این کشور اعزام خواهند شد.

کد خبر 4002723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha