۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۴۴

توسط نشر چشمه انجام شد؛

چاپ کتابی درباره شکستن قواعد فیلم‌نامه‌نویسی

چاپ کتابی درباره شکستن قواعد فیلم‌نامه‌نویسی

کتاب «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» نوشته کن دایسینجر و جف راش با ترجمه آراز بارسقیان توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» نوشته کن دایسینجر و جف راش به تازگی با ترجمه آراز بارسقیان توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، یکی از عناوین مجموعه «مطالعات سینمایی» است که توسط این ناشر چاپ می‌شود.

مکاتب مختلفی در حوزه فیلم‌نامه‌نویسی وجود دارند. برخی به قراردادها بها می‌دهند، در حالی که بقیه بر کار تجربی تاکید دارند. بعضی بر شخصیت‌پردازی تاکید می‌کنند، در حالی که بقیه به پی رنگ داستانی اهمیت می‌دهند.

نویسندگان این کتاب می‌نویسند: وقتی برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ کتاب فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو را نوشتیم، نگاه فرمولیزه شده به ساختار در سینمای هالیوود موج می‌زد. با بررسی اشکال متفاوت آن فرمول امیدوار بودیم فیلم نامه های عمیق تر و خلاقانه تری را مشاهده کنیم. امروز جهان فیلم‌نامه‌نویسی هنوز هم دارد با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند. اما تغییرات زیادی صورت گرفته. چه کسی فکر می‌کرد روزی مرکز اصلی همین فرمول که تلویزیون بود در دهه اول قرن بیست و یکم تبدیل به محور اصلی داستان گویی خلاقه شود؟

براساس یادداشت های بارسقیان بر ابتدای کتاب، ترجمه «فیلم‌نامه‌نویسی آلترناتیو» باید سال ۸۹ یا ۹۰ چاپ می‌شد ولی این فرصت ایجاد نشد و مترجم در بازخوانی دوباره متن و با توجه به شرایط سال ۸۷ به این نتیجه رسیده که اگر کتاب، امروز یعنی در سال ۹۶ ترجمه می‌شد، با صدایش به روز می‌شد و به صدای امروزی مترجم، بسیار نزدیک تر می‌شد تا صدای دیروزش.

نسخه ای که بارسقیان کتاب را از روی آن ترجمه کرده، ویراست پنجم کتاب بوده و ۴ فصل بیشتر از ویراست های قبلی دارد. این نسخه در سال ۲۰۱۳ چاپ شده و چاپ نشدن کتاب در سال ۸۹ یا ۹۰ باعث شد که مترجم موفق شود ۴ فصل جدید ویراست پنجم را به ترجمه اش اضافه کند.

نویسندگان کتاب در ویراست پنجم آن، به سراغ سریال های تلویزیونی رفته اند و نگاه عمیق تری به نقش ژانرها در نوشتن و آموزش فیلم‌نامه‌نویسی کرده اند. عکس جلد این کتاب برگرفته از سریال امپراتوری بوردواک است.

این کتاب ۳۱ بخش دارد که به ترتیب عبارت اند از:

فراتر از قوانین، ساختار، نقد ساختار سه پرده‌ای بازسازی شده، ضدساختار، تعمقی بیشتر بر ساختار سه پرده ای؛ پانزده سال بعد، روایت و ضد روایت: پرونده دو استیون، چندلایه بودن قالب سریال‌های طولانی تلویزیونی، چرا ژانر؟، کنار آمدن با ژانرها قسمت اول، کنار آمدن با ژانرها قسمت دوم: ملودرام و دلهره آور، کنار نیامدن با ژانرها، انعطاف‌پذیری ژانر، ژانرهای لحن محور، فیلم‌های غیرخطی، قصه و افسانه: بررسی موضوعی تباهی و سیاهی، نگاهی دوباره به رجحان بین شخصیت‌ها، بسط دادن محدودیت‌های همذات پنداری با شخصیت، شخصیت اصلی شخصیت غیراصلی، زیرمتن عمل و شخصیت، ترجیح شخصیت بر حادثه؛ فیلم نامه های غیرامریکایی، ریزه کاری ها و الزام های قالب فیلم نامه، واسطه و دیگری، شخصیت تاریخ و سیاست، لحن: گریزناپذیری از کنایه، لحن نمایشی _ لحن روایی، فیلم های دیجیتال، نوشتن لحن روایی، بازنویسی، اقتباس از ادبیات معاصر، فیلم‌نامه‌نویسی شخصی: لبه، فیلم‌نامه‌نویسی شخصی: فرای لبه.

این کتاب با ۴۹۹ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 4005540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha