۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۴۸

دیدار و گفتگوی چاوش اوغلو با پادشاه عربستان پیرامون بحران قطر

دیدار و گفتگوی چاوش اوغلو با پادشاه عربستان پیرامون بحران قطر

وزیر خارجه ترکیه در دیدار با ملک سلمان، پیام رئیس جمهور کشورش درباره حل بحران در روابط میان قطر و چند کشور عربی در کوتاهترین زمان ممکن را به پادشاه عربستان ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که با هدف تلاش برای حل بحران کنونی میان قطر و چند کشور عربی به عربستان سفر کرده است، در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور ضمن ارائه پیام رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشورش به ملک سلمان، خواهان حل این بحران در کوتاهترین زمان ممکن شد.

به گزارش آناتولی، وزیر خارجه ترکیه پس دیدار با پادشاه عربستان که در مکه برگزار شد، در یک نشست مطبوعاتی مشترک گفت: از پادشاه عربستان انتظار می رود این مساله را به نحو شایسته ای حل کند. ما نیز آماده کمک به حل و فصل آن هستیم. من این پیام رئیس جمهور ترکیه را به مقامات عربستان منتقل کردم.

وی ادامه داد: گفتگوهای خوب و بسیار مفیدی میان ما انجام گرفت. البته برای حل این مسأله کشورهای دیگر نیز باید کمک کنند. وضعیت در حال حاضر خیلی پیچیده است. ما به صورت دوستانه به تبادل نظر در این خصوص پرداختیم. در این دیدار همچنین بر اهمیت روابط میان دو کشور ترکیه و عربستان سعودی تاکید شد. از این پس نیز این روابط بیش از پیش استحکام خواهد یافت.

چاوش اوغلو با اشاره به این که از روز نخست شروع بحران مذکور، ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان تلاش زیادی را برای حل آن انجام داده اند، اظهار داشت: برای شنیدن مستقیم نظرات همه کشورهای مرتبط با بحران فعلی و همچنین بیان مواضع و اقدامات ترکیه در این خصوص دیدارهایی را با آنها انجام داده ایم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه افزود: پادشاه عربستان سعودی نظرات خود را درباره قطر و علل وضع  تحریم‌ ها بیان کرد. ما هم اعلام کردیم که لازم است ریاض نقش مهمی در مستندسازی این مسأله از یک سو و حل این مشکل از سوی دیگر ایفا کند.

دیپلمات برجسته ترکیه با تأکید بر دنبال کردن روند دیپلماسی نه تنها در دنیای اسلام بلکه در اروپا و دیگر کشورها از سوی ترکیه؛ به گفتگوی دیشب میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشورش با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی وی و امیر قطر اشاره کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین تصریح کرد: اتهامات و ادعاهایی در مورد قطر مطرح است اما اسناد این اتهامات بایستی منتشر شود. 

وی افزود: قطر هم خواهان همین مساله است. کویت هم که قصد میانجیگری دارد نیز همین را می‌خواهد. ما هم خواستار همین بحث هستیم.

لازم به ذکر است، تنش ها میان قطر با ۴ کشور عربی به دنبال آن شدت گرفت که عربستان، بحرین، امارات و مصر روابط دیپلماتیک خود را دوحه را قطع و دالان های هوائی و دریائی و نیز مسیرهای تبادلات زمینی کشورهای متبوعشان را به روی قطر بستند.

به دنبال این رویدادها، کشورهایی مانند لیبی، یمن و مالدیو، سنگال نیز روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. 

کشورهای مذکور دوحه را به حمایت از تروریسم در منطقه متهم کرده اند؛ حال آنکه قطر تمامی موارد طرح علیه خود را رد کرده است.

کد خبر 4007228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha