۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۸:۴۸

استاندار خوزستان:

حل مشکل گردوغبار به همکاری بین‌المللی منوط است

حل مشکل گردوغبار به همکاری بین‌المللی منوط است

اهواز - استاندار خوزستان گفت: حل مشکل گردوغبار خوزستان و ایران علاوه بر تمهیدات داخلی، به همکاری‌های بین‌المللی نیاز شدید دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا شریعتی عصر امروز در همایش مقابله با گردوغبار در اهواز اظهار کرد: زندگی در کره زمین به خاطر بی‌توجهی گسترده به محیط‌زیست با مخاطرات جدی مواجه شده است. امروزه این منطقه از جهان گرفتار پدیده قابل پیش‌بینی و اجتناب‌پذیری به نام گردوغبار است، بحرانی که بی‌تردید بااراده دولت‌های منطقه با همکاری و تعامل می‌توان بر آن فائق آمد.

وی افزود: این بحران در صورت بی‌توجهی بیشتر زندگی در مناطق گسترده‌ای از منطقه را غیرممکن خواهد کرد. اثر گسترده‌ای در زندگی در منطقه به دنبال خواهد داشت؛ مهاجرت، منازعات درون‌مرزی و برون‌مرزی و... همه هشدارهایی برای برداشتن گام‌های بیشتر برای مواجهه با این بحران است.

شریعتی عنوان کرد: در این میان، تالاب‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از سیستم بین‌المللی هستند که اجرای هرگونه ابتکار عمل اصلاحی و ترمیمی آتی نه‌تنها مستلزم اقدامات اصلاحی در داخل کشور است بلکه به همان اندازه منوط به همکاری کشورهای منطقه است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: جامعه بین‌المللی نیز نقش کلیدی در تسهیل توافق و اجماع نظر بین کشورهای ذینفع دارد چون می‌تواند با تسریع و شتاب بخشی به گفتگوی سازنده در چارچوب ساختاری به‌کل کار شفافیت و عینیت بیشتری ببخشد.

شریعتی افزود: بهبود رتبه ایران در شاخص عملکرد زیست‌محیطی با توجه به معیارهایی نظیر آلودگی هوا، کارایی انرژی، دسترسی به آب آشامیدنی، سرانه دی‌اکسید کربن و میزان از دست رفتن جنگل بسیار مهم است به‌گونه‌ای که وضعیت ایران بهبود ۹ رتبه‌ای بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ مطابق این گزارش از امتیاز ۴۲.۷۳ که ایران از رتبه ۱۱۴ به رتبه ۱۰۵ ارتقا پیدا کرد. طبق این گزارش رتبه ایران از سال ۲۰۰۶ که مقارن با سال‌های آغازین دولت نهم بوده است تا سال ۲۰۱۲ که هم‌زمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم بوده ۶۴ رتبه سقوط کرده است.

وی افزود: سقوط ۶۴ پله‌ای ایران در شاخص‌های محیط زیستی بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ رخ‌داده که بزرگ‌ترین سقوط یک کشور در این شاخص‌ها محسوب می‌شود. دولت یازدهم یکی از اولویت‌های خود را در ایران، موضوع محیط‌زیست قرار داده و حتی به‌عنوان دولت محیط‌زیست نام‌گذاری شده است. حتی همان‌طور که رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کرده اولین تصمیم این دولت تصمیم محیط زیستی بود.

شریعتی بیان کرد: در صورت نبود این مهم، امروز در غرب کشور نه با طوفان گردوغبار و شن بلکه با طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران که در غرب کشور زندگی می‌کنند ناچار به مهاجرت می‌شدند. تثبیت دریاچه ارومیه یکی از افتخارات دولت یازدهم و الگوی مهم زیست‌محیطی برای منطقه و جهان است. احیای هورالعظیم که امروز بیش از ۸۰ درصد آن را آب گرفته و همچنین دریاچه هامون باز از اقدامات مهم دولت یازدهم است.

وی تأکید کرد: تصمیمات ارزنده‌ای که دولت روحانی برای مقابله با ریز گردها در خوزستان و همچنین تثبیت و احیای دریاچه هامون در استان سیستان و بلوچستان گرفته تصمیماتی منطبق با شرایط زیست‌محیطی و ارزنده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه مسیر دیپلماسی ظریف و ابتکار نیز مکمل بوده بر این روند برای داشتن یک تعامل منطقه‌ای گفت: تصویبت چهار قطعنامه بین‌المللی در حوزه گردوغبار که به ابتکار جمهوری اسلامی بوده نیز یکی از این موارد است.

شریعتی گفت: امیدواریم که با همکاری سازمان ملل و همراهی مهمانانی که امروز بازدید داشتند راه‌حل‌های سازنده‌تری برای سرعت بخشی و بهبود امور برای مناطق ما فراهم شود.

کد خبر 4021767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha