۲۲ مهر ۱۳۹۶، ۱:۲۴

در واکنش به سخنرانی ترامپ؛

جان کری: عدم تأیید برجام زمینه ساز یک بحران بین المللی است

جان کری: عدم تأیید برجام زمینه ساز یک بحران بین المللی است

وزیر خارجه پیشین آمریکا در واکنش به راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران، تصمیم ترامپ برای عدم تأیید پایبندی تهران به برجام را تصمیمی خطرناک و زمینه ساز یک بحران بین المللی دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کری» روز جمعه در واکنش به راهبرد جدید واشنگتن در قبال ایران، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه که در صفحه توئیتر جان کری منتشر شد، آمده است: «تصمیم امروز ترامپ تصمیمی خطرناک است. او در حال شکل دهی به یک بحران بین المللی است. این [تصمیم] منافع امنیت ملی آمریکا و نزدیک ترین متحدان ما را به خطر می اندازد. این تصمیم اِعراضی بی پروایانه از واقعیتها به نفعِ خود و ایدئولوژی از سوی رئیس جمهوری است که بجای تأیید کارآمدی این توافق هسته ای، ترجیح می دهد با کنگره و ایران وارد یک قمار خطرناک شود. من قویاً امیدوارم که شش کشور دیگر امضاء کننده این توافق (ایران، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به جهانیان نشان دهند که رفتار مسئولانه چیست و به این توافق پایبند بمانند- بدون توجه به اتهامات دروغین و فتنه انگیزی هایی که ساخته و پرداخته رئیس جمهور آمریکا است».

وی افزود: نمی توانم بگویم که چرا رئیس جمهور نمی تواند چیزی را تأیید کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی، متحدان ما و افراد بالغ حاضر در کابینه او همگی می دانند که حقیقت دارد: اینکه ایران به توافق هسته ای پایبند بوده است و تا زمانی که آنها به این پایبندی متعهد هستند، ما و متحدانمان در امنیت به مراتب بالاتری هستیم. اما دلایل ترامپ [برای اتخاذ این تصمیم] هر چه که باشد، واقعیت آن است که با بی ثبات ساختن این توافق، رئیس جمهور ما را تضعیف می کند، از متحدانمان دور می سازد، تندروها را در ایران تقویت می کند، حل [بحران] کره شمالی را دشوارتر می سازد و ما را با خطر نزدیک شدن به یک مناقشه نظامی مواجه می کند.

متحدان ما و کنگره ما باید هم اکنون تنها به مثابه افراد بالغی عمل کنند که از قدرت و توان حراست از منافع ملی ما برخوردارند. من نزدیک به ۲۸ سال در مجلس سنا خدمت کردم. نمی توانم لحظه ای مهم تر از آن را تصور کنم که افرادی موقرتر و خردمندتر مسئولیت بزرگی برای بازگرداندن امور به روال عادی احساس می کردند. این به معنای عدم پذیرش طرح رئیس جمهور و مانورهای قانونگذاری است که تصور می شود [مشکل] این توافق را یکبار و برای همیشه حل می کند.

کنگره با مخاطرات فراوانی روبروست. آنها باید تمام اقدامات قانونگذاری در جهت توقف این توافق را رد نمایند. زیرا ۸ گزارش پیاپی آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را ثابت می کند و رئیس جمهور تاکنون کوچکترین مدرکی در مخالفت با گزارشهای فوق ارائه نکرده است. آنها [قانونگذاران] باید محکم ایستادگی کنند زیرا رأی دادن به مذاکره یکجانبه و مجدد نه تنها مورد قبول ایران نخواهد بود، بلکه به سرعت باعث بروز اختلاف میان آمریکا و شرکای آن در مذاکرات می شود. برهم زدن این توافق آنهم در شرایطی که ایران به آن پایبند بوده و در مقابل، شما [دولت آمریکا] پایبندی کشور به قول و تعهدات خود را با تردیدی جدی روبه رو ساخته اید، دستیابی به هرگونه توافق برای حل چالشهای اضطراری بین المللی را به مراتب دشوارتر می سازد. این دستورالعملی برای یک آمریکای منزوی، یک آمریکای تنها و یک خاورمیانه در لبه پرتگاه است.

اگر می خواهید که از میزان این مخاطرات آگاه شوید، فقط به یاد بیاورید که قبل از انعقاد این توافق ما در کجا قرار داشتیم. زمانی که مذاکرات را آغاز کردیم، ایران کشوری بود که در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای قرار داشت و تنها دو یا سه ماه تا دستیابی به مواد لازم برای ساخت یک بمب فاصله داشت. این توانایی پس از سالها تحریم های چندجانبه و فلج کننده ای به دست آمد که حتی ذره ای پیشرفت هسته ای ایران را کُند نساخته بودند. به خاطر این توافق، ایران ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود و مرکز رآکتور آب سنگین خود را تخریب کرد، بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژهای خود را از کار انداخت، غنی سازی اورانیوم را در فردو متوقف ساخت و اجازه داد که ناخوانده ترین بازرسیهایی که تاکنون یک کشور شاهد آن بوده، انجام شود. ما عمیقاً می دانیم که اگر ایران به این توافق پایبند نمی ماند؛ تمام کشورهای جهان آن را مقصر و مسئول می دانستند. این همان چیزی است که این توافق در پی دستیابی به آن است.

رئیس جمهور [ترامپ] آبهای مذاکره را آلوده کرد و امکان تمایز قائل شدن میان دغدغه های قانونی از تلاشهای پنهان برای برهم زدن این توافق را آسانتر ساخت. آنچه که ما امروز شاهد  آن بودیم، فاقد شعور و طرز تفکر استراتژیک بود. کنگره اکنون از این فرصت برخوردار است که به مثابه یک فرد بالغ و در راستای منافع امنیت ملی آمریکا عمل کند. آمریکا و سراسر جهان نظاره گر ما هستند».

کد خبر 4112801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha