۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۳۳

صالحی اعلام کرد؛

سالانه ۴۵۰۰ دانشجوی افغانستانی وارد دانشگاههای ایران می‌شوند

سالانه ۴۵۰۰ دانشجوی افغانستانی وارد دانشگاههای ایران می‌شوند

معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: سالانه حدود ۴۵۰۰ دانشجوی جدید افغانستانی وارد دانشگاه های ایران می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صالحی امروز (یک شنبه) در نشست خبری که در محل در اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به خدمات جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف به پناهجویان که در دنیا بی نظیر بوده است، اظهار داشت: ر طول چهار دهه گذشته، میزبان بزرگترین جامعه پناهندگان دنیا به خصوص از میان شهروندان افغانستانی بوده و در این مدت، سه بحران بزرگ پناهجویان افغانستانی را ساماندهی کرده است؛ بحرانی هایی که پس از اشغال افغانستان توسط شوروی سابق، اشغال افغانستان توسط طالبان به میان آمده است.

وی افزود: در بخش آموزشی، سال گذشته ۴۰۰ هزار دانش آموز پناهنده در مدارس آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده اند. این دانش آموزان شامل دو دسته بوده اند؛ اول دانش آموزان پناهنده و دوم، دانش آموزانی است که بر اساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه هیچ فرزند مهاجر افغانستانی نباید از آموزش محروم بماند، مشمول آموزش شدند.

وی گفت: در طول سال های حضور مهاجرین افغانستانی در ایران، حود ۷۲۲ هزار نفر که بی سواد بودند، در کلاس های نهضت سوادآموزی، خواندن و نوشتن را فرا گرفته اند.

معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۸ هزار و ۸۳۲ سوادآموز مهاجر در کلاس های نهضت سوادآموزی آموزش دیده اند.

به گفته صالحی، سالانه حدود ۴۵۰۰ دانشجوی جدید افغانستانی وارد دانشگاه های ایران می شوند؛ در حال حاضر ۱۶ هزار ۵۰۰ دانشجوی افغانستانی در مقاطع مختلف مشغول آموزش دانشگاهی هستند و در طول سال های گذشته نیز، بیش از ۲۹ هزار دانشجوی افغانستانی و عراقی از دانشگاه های ایران فارغ التحصیل شده اند.

معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که درهای دانشگاه های خود را به روی مهاجرین و پناهندگان باز کرده است.

صالحی اظهارداشت: ۱۶ هزار نفر تاکنون آموزش های فنی و حرفه ای را فراگرفته و آماده برگشت به افغانستان شده اند.

وی درباره ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به اتباع خارجی نیز گفت: وزارت بهداشت و درمان خدمات زیادی را در بخش های بهداشت محیط زیست زندگی پناهندگان در شهرهای میزبان و محل تجمع آن ها، بهداشت دانش آموزان افغانستانی در مدارس، مراقبت از مادران و کودکان، واکسیناسیون، درمانگاه ها، بیمه کردن همه پناهندگان و همچنین معلولین برای شهروندان افغانستانی در ایران ارائه کرده است.

به گفته معاون مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، حدود ۱۱۷ هزار پناهجوی داری بیماری های خاص به صورت رایگان از خدمات بیمه درمانی بهره مند شده اند.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در بخش خدمات رسانی به معلولان پناهنده و مهاجر نیز فعالیت داشته، و این در حالی است که در سایر کشورها چنین خدماتی وجود ندارد و از این نظر، این خدمات در دنیا نمونه است.

وی به خدمات معیشتی نیز خاطرنشان کرد و افزود: وزارت کار جمهوری اسلامی ایران در طول سال های گذشته تلاش کرده برای هر خانواده، حداقل یک کارت یا پروانه کار صادر کند که بر این اساس برای ۲۷۰ هزار کارگر، پروانه کار صادر شده است.

معاون مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حتی به مسائل و مشکلات زنان مهاجری که سرپرستی خانواده ها را به عهده دارند، رسیدگی و کمک کرده است.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار ورزشکار افغانستانی که ۵ هزار نفر آن ها زن هستند، در ایران فعالیت می کنند. از زمان روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان نیز جمهوری اسلامی ایران ۵۰ ورزشکار حرفه ای را در ۱۰ رشته ورزشی به افغانستان فرستاده که اکنون در تیم های ملی بازی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران تلاش کرده بیش از ۷۰۰ نخبه علمی، فرهنگی و ورزشی را برای بازسازی و توسعه افغانستان تربیت کند و به جامعه این کشور تحویل بدهد.

معاون مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور به مسابقه تیم منتخب مهاجرین استان تهران با فرهنگیان ایران اشاره کرد و گفت: این تیم منتخب تا یک ماه دیگر در مسابقات افغانستان شناسی میان تیم های برتر فوتبال مهاجرین از سراسر ایران در قزوین شرکت می کند.

صالحی تأکید کرد: برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران این است که با حمایت از ورزشکاران پناهجو و آموزش آن ها، آنها را برای ساختن عرصه ورزش افغانستان آماده کنند.

کد خبر 4115743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha