۱۷ آبان ۱۳۹۶، ۹:۱۱

اربعین به روایت آیت‌الله محمودی گلپایگانی

زوار هدف اربعین و قیام امام حسین(ع) را مورد عنایت قرار دهند

زوار هدف اربعین و قیام امام حسین(ع) را مورد عنایت قرار دهند

ورامین- با سابقه ترین امام جمعه کشور از زوار اربعین خواست با تامل در قیام امام حسین(ع) و هدف آن حضرت، در این ایام، در جهت تقویت بصیرت، ایمان و اخلاق خود گام بردارند.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مهدی آذرشب: روایات و احادیث در خصوص پیام‌ها و آثار زیارت اربعین فراوان است و بزرگان ما شهادت را تحفه ای ارزشمند از جانب خداوند متعال می خوانند و حرکت در راه زیارت شهیدی که برای دفاع از دین خدا و با هدفی والا به شهادت رسید، قطعا اثرات فراوانی دارد.

با آیت الله سید مرتضی محمودی گلپایگانی، با سابقه ترین امام جمعه کشور، که نزدیک به ۴ دهه است، امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در شهرستان ورامین به عنوان دارالمومنین و مهد قیام ۱۵ خرداد را برعهده دارد، در خصوص زیارت اربعین، اهداف و آثار آن به گفتگو نشستیم، که در ادامه می آید:

* نقش قیام امام حسین(ع) در هدایت بشریت چه بوده است؟

حدیثی داریم از پیامبر گرامی اسلام تحت عنوان «إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» ، یعنی «حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است» ، در تاریکی وحشتناک دنیا و ظلم و ستم فراگیر در سراسر جهان، حسین(ع) چراغ هدایتی است که برای جلوگیری از غرق شدن در ظلم و ستم، باید به او تمسک کرد.

از او بهره برد و از طریق این چراغ هدایت، نجات یافت، قیام امام حسین(ع) یک جهان و چندین نسل بشر را از ظلمات نجات داد و برای همه الگو و اسطوره بود، از دو جهت، ابتدا نجات دین از انحراف و بدعت هایی که گمراهان بنا می گذاشتند و از جهت دیگر درس ظلم ستیزی و استکبار ستیزی برای بشری و انسان ها، با هر دین و آیینی که باشد.

* در خصوص اربعین حسینی و شهادت سیدالشهدا(ع) توضیحاتی بدهید

در آستانه اربعین سیدالشهدا(ع) قرار گرفتیم، روز ورود اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، پس از آن اسارت از شام به کربلایی که آن روز یک بیابان و خالی از سکنه بود.

وجود مبارک امام حسین(ع) ویارانش به شهادت رسیدند و ابدان پاک آن ها به خاک سپرده نشد، دشمنان دین خدا و اهل بیت گمان می کردند با کشتن امام حسین(ع) و یارانش و دفن نکردن بدن های پاک آن حضرت، اهل بیت پیامبر(ص) نابود شده و از آن ها اثری نخواهد ماند، غافل از این که از دشمنان آن ها اثری جز لعن نخواهد ماند.

خدای تبارک و تعالی عده ای به نام « بنی اسد» که چادر نشین بوده و در فاصله ای از کربلا سکونت داشتند، را مامور کرد تا بدن های امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به خاک سپردند، آن روز دشمن فکر می کرد، امام حسین(ع) از بین رفتند، اما از حیات ابدی ایشان غافل بودند، امروز بیایند و کربلا را ببینند، بعد از گذشت ۱۴ قرن از شهادت حضرت، امروز چندین میلیون مسلمان، نه تنها از کشورهای شیعی و اسلامی، که از کشورهای غیر اسلامی و نیز مسیحی ها و یهودی ها برای زیارت امام عزیز ما آمده اند.

اما جایگاه دشمنان پست و پلید کجا است، آن ها در اعماق جهنم ساکن خواهند شد و نامی از آن ها جز بدی و زشتی باقی نمانده است، آری کسی که در راه حق قدم بردارد، خداوند به او و قدمش برکت می دهد.

* پیام اربعین برای مسلمانان جهان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت چیست؟

در این ایام در کربلا چندین میلیون جمعیت مسلمان از اقصی نقاط عالم برای زیارت آمده اند و خداوند توفیق نصیب آن ها کرده است، که با پای پیاده در این راه گام بردارند و به کربلا مشرف شوند، لکن نکته قابل توجه در این است، که فکر کنیم امام حسین(ع) برای چه شهید شد، علت شهادت حضرت در چه بود، برای اسلام و قرآن بود، برای آن بود که نماز خوانده شود و احکام الهی به اجرا در بیاید، پیام  اربعین و کربلا این است.

زیارت ابی عبدالله(ع) اجر و ثواب فراوان دارد و نمی توان حدی برای آن مشخص کرد، لکن به این نکته نیز باید توجه کرد که شهادت امام حسین(ع) برای اسلام، قرآن و دین بوده است، باید انسان در ضمن این که به شهادت امام حسین(ع) اهمیت داده و به زیارت حضرت می رود و دعا می خواند، به احکام دین مانند نماز، عبادت، حلال و حرام خدا دقت کند، این نباشد که به زیارت امام حسین(ع) برویم لکن عمل و رفتار ما خلاف هدف شهادت سیدالشهدا(ع) باشد.

از زوار اکیدا می خواهم که هدف قیام امام حسین(ع) را مورد عنایت قرار دهند، که حتما نیز خواهند داد.

* در خصوص موکب های پذیرایی از زوار امام حسین(ع) چه نظری دارید؟

خوشا به سعادت هیئات و موکب هایی که به کربلا و نجف رفته و وسایلی برای پذیرایی از زائرین امام حسین(ع) فراهم کرده و پایگاه هایی برای پذیرایی از زوار به طور شبانه روزی فراهم کرده اند، از خداوند می خواهم به این عزیزان عنایت ویژه داشته باشد و حرکت بزرگ اربعین را زمینه ظهور امام زمان(عج) بگرداند و همه ما را از یاران آن حضرت قرار دهد.

این موکب ها از زائرین بزرگ مردی پذیرایی میکنند، که تشنه و گرسنه به شهادت رسید، این اقدام برای جهانیان پیام دارد و آن پیام، سخاوتمندی و عشق مفرط پیروان اهل بیت به امام و مقتدای خود است، جایی که عشق حسین(ع) باشد محاسبات مالی معنا ندارد.

کد خبر 4138109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha