۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷

با مستندهای جشنواره «سینما حقیقت»

مستندی که «بی‌گدار» به آب زد/ این بحران را جدی بگیرید

مستندی که «بی‌گدار» به آب زد/ این بحران را جدی بگیرید

کارگردان مستند «بی‌گدار» معتقدست این اثر یک مستند محیط زیستی با رویکرد اجتماعی است که می تواند به مسئولان و مردم کمک کند تا تصمیم‌های اشتباه کمتری بگیرند.

علیرضا دهقان کارگردان مستند «بی‌گدار» که برای بخش مسابقه یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» انتخاب شده است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چگونگی ساخت این اثر گفت: پژوهش و ساخت این مستند نزدیک به ۲ سال طول کشید و می توان آن را نقدی درباره سیستم مدیریت و بحران آب در ایران دانست. در این مستند به موارد مختلفی که منجر به بحران آب در کشور می شود اشاره کرده ایم که از آن جمله می توان به بخش آبیاری کشاورزی، انتقال آب، سدسازی و صنعت اشاره کرد.

وی افزود: برای پیگیری موارد مختلف در حوزه بحران آب به استان های مختلف از جمله یزد، چهارمحال بختیاری، کرمان و اصفهان سر زدیم و به دلیل دامنه گسترده ای که برای پژوهش داشتیم می توان گفت این مستند درباره گستره بحران آب در کل کشور است.

این مستندساز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد از شهرهای ایران در بخش کشاورزی دچار کمبود آب هستند، بیان کرد: در این مستند و در بخش کشاورزی سراغ استان کرمان رفتیم که بیشترین حجم آب را نسبت به کل ایران برای کشاورزی مصرف می کند. در بخش صنعت نیز بسیاری از شهرها به شکل بی رویه از آب استفاده می کنند که برای این بخش به شهر یزد رفتیم که از جمله استان هایی است که دچار کمبود آب است اما یکی از قطب های صنعتی ایران به شمار می رود.

وی توضیح داد: همچنین در زمینه بحث انتقال آب و بحران آب در شهرهایی که جزو مناطق آب خیز کشور به‌شمار می روند به چهارمحال بختیاری رفتیم و تحقیقاتی درباره کمبود آب در چنین منقطه ای انجام دادیم.

دهقان با اشاره به اینکه برای این مستند به شهرهایی سر زده اند که در حوزه کم آبی نسبت به شهرهای دیگر با چالش بیشتری مواجه بودند، توضیح داد: «بی‌گدار» را می توان یک مستند محیط زیستی با رویکرد اجتماعی دانست؛ چراکه به مسایل و حاشیه هایی که به تصمیم گیری درباره آب منجر می شود نیز می پردازد و واکنش های اجتماعی نیز در آن به تصویر کشیده شده است.

وی توضیح داد: این مستند گفتگومحور نیست و سخنرانی هیچ مسئولی در سطح کشور و ارایه آمار از سوی آنها وجود ندارد.

به گفته وی، «بی‌گدار» به سفارش خانه مستند انقلاب اسلامی ساخته شده و تهیه کنندگی آن را مجید عزیزی برعهده گرفته است.

این مستندساز تاکید کرد: تصویربرداری این پروژه از سال ۹۴ تا ۹۵ طول کشید، البته این تصویربرداری ها براساس شرایطی که در استان های مختلف کشور وجود داشت، انجام می شد و نمی توان تصویربرداری این مستند را خیلی پیوسته دانست.

وی توضیح داد: مستند «بی‌گدار» به گونه ای ساخته شده است که هم مخاطب تخصصی و هم مخاطب عام و هم مسئولان می توانند آن را ببینند و آنچه را که باید دریافت کنند. در این مستند درست است که شعارهایی در مصرف بهینه آب به مخاطبان ارائه می شود، اما مهمترین مساله ای که پیش از هرچیز به آن اشاره می شود توجه به بحث های کلان در حوزه آب است تا مانع به بوجود آمدن بحران های جدید در حوزه آب شویم.

دهقان در پایان گفت: با توجه به نکاتی که در این مستند به آن اشاره شده است می توان امیدوار بود که از تصمیم گیری های اشتباه برای ساختن یک سد و یا ساخت یک کارخانه صنعتی در یک منطقه کویری که خود باعث بوجود آمدن بحران می شود، جلوگیری شود.

عوامل ساخت مستند «بی‌گدار» عبارتند از پژوهشگر، نویسنده، گوینده و کارگردان: علیرضا دهقان، فیلمبرداران: حامد بقاییان و بهروز بادروج، صدابردار: بهنام عباسی‌فر، تدوینگر: شیرزاد احمدی، تهیه‌کننده: مجید عزیزی، صداگذار: حسن‌ مهدوی، پژوهشگر: راحیل صحرایی، مجری طرح: مرکز مستندسازی دانش و فن آوری ایران.

کد خبر 4150746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha