۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵

در نشست کارکردهای قصه گویی کانون پرورش فکری عنوان شد؛

لزوم توجه به محتوا در آموزش ازطریق قصه

لزوم توجه به محتوا در آموزش ازطریق قصه

تبریز - مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی بر لزوم توجه به محتوا در قصه گویی و آموزش کودکان از طریق قصه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست تخصصی با موضوع «کارکردهای قصه گویی در تربیت مخاطب کنش گر» پنجشنبه همزمان با بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حوزه یک کشوری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در تبریز برگزار شد.

دومین نشست تخصصی قصه گویی با حضور هادی یوسف زاده؛ مدیر کل کانون پرورش فکری استان، صدیقه حسن زاده مدیر کل آفرینش های فرهنگی کانون کشور، رحیم بدری مدیر امور پردیس های استان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برگزار و با هدف سوق دادن مخاطبین به کنش و ظهور و بروز توانمندی خود در امر قصه گویی توسط محمد گودرزی دهریزی برگزار شد.

لزوم توجه به محتوا در آموزش ازطریق قصه

رحیم بدری مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی  در این نشست گفت: یکی از مهمترین و موثرترین ابزار تربیتی برای کودکان و نوجوانان بخصوص در دوره پیش دبستانی استفاده از روش قصه گویی است.

بدری ادامه داد: قصه می تواند موجب شکوفایی مفاهیم اساسی زندگی کودکان شود و این مفاهیم در در آنها درون سازی کنیم و این امر باعث برانگیخته شدن عواطف شان می شویم.

وی خاطر نشان کرد: آموزش ازطریق قصه بهترین راه برای تربیت کودکان می باشد و اما مهمترین و تاثیر گذار ترین مسئله ای که به آن باید توجه گردد محتوا و تم قصه ها می باشد که باید از نظر روانشناسی کارشناسی شود و به جنبه های انسانی و عاطفی متمرکز شد تا بتوانیم به بچه ها ویژگی های خوب انسانی رامنتقل کنیم.

نظام تعلیم و تربیت دنیا به قصه گویی اهمیت می دهد

محمد گودرزی دهریزی، نویسنده کتاب کودک و نوجوان و پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز در ادامه این نشست گفت: با همه رشدی که در تکنولوژی داریم باز قصه حرف اول را می زند و نظام تعلیم و تربیت دنیا به قصه گویی اهمیت می دهند و بر آن تاکید دارند.

گودرزی دهریزی ادامه داد: استخوان بندی عاطفی و احساسی کودک بواسطه قصه شکل می گیرد و در سنین پایین این اثرگذاری بیشتر می باشد، اگر کودکی در خردسالی قصه زیاد بشنود یا بخواند در آینده او تاثیر بسزایی دارد.

وی بزرگترین سرمایه آموزشی هر کودک در مدرسه و دانشگاه را میزان واژه هایی دانست که در دوران کودکی در مغزش لانه گزینی کرده و هر چه تعداد واژه های نادر در وی زیاد باشد در آینده رشدش بیشتر می شود.

وی تصریح کرد: قصه مهمترین ابزاری است که معنی واقعی زندگی را به کودک یاد می دهد و این قصه های اصیل و ناب هستند که این معنی را در کودکان نهادینه می کند.

گودرزی اضافه نمود: اولین کنشی که در قصه وجود دارد کنش روایی است و قصه گو از این طریق با کودک ارتباط بهتری برقرار می کند و با استفاده از روایت در کودک ایجاد علاقه می کند تا  کودک را درگیر قصه نماید.

وی کنش دوم را کنش نمایشی عنوان کرد و گفت: این کنش ضمیر ناخودآگاه کودک را نشانه قرار می دهد و کودک در این کنش، رفتار را می بیند و آن را جذب و اسکن می کند و در زمان مشخص بروز می دهد.

وی تصریح کرد: کنش عادت زدایی یکی دیگر از کنش هاست چرا که چیزی که از روی عادت انجام می شود کیفیت خود را از دست می دهد و باید نهادینه و درونی گردد.

گودرزی دهریزی در ادامه گفت: در داستان و قصه عنصری وجود دارد که آشنا زدایی نام دارد و این آشنا زدایی عادت های ذهنی را بر هم می زند و تصویری نو و تازه در ذهن ما متبادر می سازد.

وی در خصوص کنش تمثیلی قصه نیز گفت: کنش تمثیلی قصه در ادبیات ناب وجود دارد چرا که قصه مفاهیم انتزاعی را به تمثیل (عینی) تبدیل می کند و بعد کودک آن را دریافت می کند.

کد خبر 4152710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha