۷ دی ۱۳۹۶، ۱:۰۶

در جریان سفر سه روزه اردوغان به خارطوم؛

ترکیه و سودان ۲۱ موافقتنامه همکاری امضا کردند

ترکیه و سودان ۲۱ موافقتنامه همکاری امضا کردند

مقامات دو کشور ترکیه و سودان ۲۱ توافقنامه دوجانبه در حوزه همکاریهای امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی به امضا رساندند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میدل ایست مانیتور، در جریان سفر سه روزه «رجب طیب اردوغان» رئیس جهور ترکیه به کشور آفریقایی سودان، مقامات دو کشور ۲۱ توافقنامه دوجانبه در حوزه همکاریهای امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی به امضا رساندند.

«ابراهیم غندور» وزیر امور خارجه سودان در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «وزارت دفاع سودان پذیرای همکاری نظامی با هر کشوری است و ما با برادران و دوستانمان همکاری نظامی داریم و برای همکاری نظامی با ترکیه نیز آمادگی داریم».

وی در ادامه افزود: «ما توافقی امضاء کرده ایم که به نوعی از همکاری نظامی منجر می شود».

«مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز گفت که این توافقنامه ها شامل قراردادهایی در حوزه امنیت دریای سرخ است و افزود که «ترکیه به حفظ امنیت سودان، آفریقا و دریای سرخ علاقمند است».

وزیر خارجه ترکیه در ادامه اظهار داشت: «ما در سومالی یک پایگاه نظامی داریم و از رهنمودهای مقام ریاست جمهوری برای حمایت از سودان در حوزه های امنیتی، نظامی و انتظامی برخورداریم... و به توسعه روابط در صنایع دفاعی ادامه می دهیم».

گفتنی است که طبق یکی از توافقنامه های منعقده «ترکیه علاوه بر نوسازی شهر بندری سوآکن (Suakin) در سواحل دریای سرخ سودان، یک اسکله دریایی نیز برای نگهداری از کشتی های نظامی و غیرنظامی احداث خواهد کرد».

مقامات آنکارا و خارطوم همچنین توافق کرده اند که یک «شورای مشترک همکاری استراتژیک» (joint Strategic Cooperation Council) به ریاست سران دو کشور تأسیس نمایند.

کد خبر 4184977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha