۱۹ اسفند ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵

در انستیتو شرق‌شناسی مسکو؛

تحولات نوین ایران‌شناسی در فدراسیون روسیه بررسی شد

 تحولات نوین ایران‌شناسی در فدراسیون روسیه بررسی شد

«تحولات نوین ایران‌شناسی در فدراسیون روسیه» با حضور رضا ملکی، رایزن فرهنگی کشورمان در انستیتو شرق‌شناسی مسکو، بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، با هدف مروری بر وضعیت ایران‌شناسی در سال‌های اخیر و چشم‌انداز آینده ایران‌شناسی در روسیه، نشست بررسی «تحولات نوین ایران‌شناسی در فدراسیون روسیه»، ۱۶ اسفند با حضور رضا ملکی، رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو، ایران‌شناسان و اساتید زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف مسکو در انستیتو شرق‌شناسی مسکو، برگزار شد.

ملکی در سخنانی، ضمن اشاره به قدمت ایران‌شناسی در روسیه، مطالعات و آثار مختلف در این حوزه ضرورت ایران‌شناسی در دوره جدید روابط ایران و روسیه مورد تأکید قرار داد.

وی برای توسعه روابط فرهنگی دو کشور بستر سازی و ایجاد ساختارهای ماندگار از جمله ایجاد کمیته مشترک فرهنگی ایران و روسیه را که در هفته جاری در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شد، تشریح کرد.

مدیرکل توسعه روابط فرهنگی اروپا و آمریکا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین، شکوفایی عدالت‌خواهی و اعتدال را همراه با خردگرایی از ویژگی‌های مشترک ایران امروز با روسیه برشمرد.

ابوالحسن خلج‌منفرد در ادامه افزود: شکل‌گیری دو کشور به عنوان شرکای استراتژیک در برابر با افراطی‌گرایی به نفع صلح و ثبات در منطقه خواهد بود و همکاری همه جانبه می‌تواند موجب تحول ایران‌شناسی در روسیه باشد.

ویتالی ناومکین، عضو آکادمی علوم روسیه و رییس انستیتو شرق‌شناسی ضمن خیر مقدم به سابقه دیرینه ایران‌شناسی در روسیه و به ۲۰۰ سالگی مطالعات ایران‌شناسی روسیه در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

وی در ادامه، همکاری‌های مختلف انستیتو شرق‌شناسی با رایزنی فرهنگی ایران و بنیاد ایران‌شناسی مسکو در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی را از جمله برگزاری دو دوره کتاب سال ایران در منطقه روس زبان بیان کرد.

مامیدوا، رییس بخش ایران انستیتو شرق‌شناسی روسیه به مطالعات و فعالیت‌های این بخش از زمان تأسیس از سال ۱۹۹۷ میلادی تاکنون و همکاری‌های مختلف با رایزنی فرهنگی ایران در دو دهه اخیر به تفکیک هر سال، اشاره کرد.

از دیگر سخنرانان این مراسم، علی اکبراف، معاون انستیتو شرق‌شناسی روسیه، الیا زائیدسف، رییس مرکز مطالعات علوم اجتماعی، ولادمیر ایوانوف، رییس کرسی زبان فارسی در دانشگاه دولتی مسکو، الکساندر پالی شوک، ایران‌شناس و استاد زبان فارسی در دانشگاه زبان شناسی مسکو، نیکیتا فیلین، رییس انجمن ایران‌شناسان جوان، یوگنیا نیکی تنکو، مترجم و استاد زبان فارسی در دانشگاه علوم انسانی روسیه به تشریح وضعیت ایران‌شناسی در روسیه و شرایط آن در موضوعات مختلف پرداختند.

کد خبر 4247666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha