۲۶ فروردین ۱۳۹۷، ۱۳:۴۷

بهاره آروین در نشست خبری سامانه شفافیت:

اصلی ترین هدف ما تحقق نظارت همگانی است

اصلی ترین هدف ما تحقق نظارت همگانی است

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: مهمترین ثمر نظارت همگانی پیشگیری از فساد است و ما امیدواریم با ایجاد سامانه شفافیت این مهم در مدیریت شهری محقق شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بهاره آروین در نشست خود با اصحاب رسانه به بهانه رونمایی از سامانه شفافیت مربوط به قراردادهای بالای یک میلیارد تومان گفت: شفافیت وعده شهردار سابق تهران آقای نجفی بود  و رسانه ها هم پیگیر بودند و به هر حال خوشحالم اولین گفتگوی ما بر سر اتفاقی روی می دهد که فراخواندن صادقانه تک تک شهروندان و یاری رساندن رسانه ها در امر نظارت و پیگیری تخلفات صورت می گیرد.

وی ادامه داد: قرار بود اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان از همان آغاز به کار دوره پنجم پیگیری اش انجام شود. اطلاعات در سامانه اطلاعات و قراردادهای شهرداری ثبت شده بود .

آروین افزود: با راه اندازی این سامانه این اطلاعات در دسترس عمومی قرار می گیرد.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند با اشاره به فرآیند انتشار اطلاعات در سامانه شفافیت گفت: اطلاعات در سامانه اطلاعات متعددی است و در اولین گام کمیته شهر هوشمند به بررسی این اطلاعات پرداخت  و مواردی که را با انتشار عمومی آن  ضرورت تحقق نظارت عمومی را  منتج می شود انتخاب کردیم . کمیته شقافیت  با همکاری  معاونت اقتصادی و سازمان فناوری اطلاعات  سبب شد این دسترسی عمومی صورت گیرد و در نهایت فرایند اغاز شد.

آروین اظهار کرد: از ویژگی های مهم این سامانه این است که اطلاعات آنلاین می باشد و  سامانه بر خط است، اطلاعات افلاین نیست.

وی تصریح کرد: اطلاعات بدون دستکاری فردی در سامانه شفافیت قرار می گیرد و  هر زمان که فرآیند انعقاد قرارداد پایان یابد، بدون هیچ دستکاری در سامانه شفافیت قرار می گیرد .

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند گفت: اطلاعات به صورت سیستماتیک خوانده می شود و در سامانه به نمایش در می آید .

آروین همچنین با اشاره به هدف اصلی از انتشار این قراردادها افزود: از نظر من هدف اصلی از این امر حداقل تحقق نظارت همگانی است. با این اقدام شهروندان را به یاری خواندیم تا نظارت همگانی محقق شود.

وی ادامه داد: تجربه جهانی نشان داده نظارت همگانی نظارت مثمرثمرتری هست. فایده مهم این نظارت این است که پیشگیری از فساد می کند. اصلی ترین هدف ما تحقق نظارت همگانی است.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند یادآور شد: شهروندان می توانند در سامانه ۱۸۸۸ مواردی را که احساس می کنند مورد اشکال است به اطلاع مدیریت شهری برسانند.

آروین تاکید کرد: ما می خواهیم از چشم ناظران شهروندان استفاده کنیم و آماده همکاری با شهروندان هستیم.

بهاره آروین در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار داشت: ایجاد چنین سامانه ای در حقیقت فاز اول شفاف سازی به شمار می رود.

وی در خصوص دلایل عدم انتشار قراردادهای با حجم زیر یک میلیارد تومان تصریح کرد: معیار کمیته شفاف سازی بیشترین حجم قرار دادها و پرهیز از انتشار اسناد بدون استفاده بوده است.

رئیس کمیته شفاف سازی از پیگیری جهت انتشار اسناد قراردادی زیر یک میلیارد تومان در سامانه خبر داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وجود شکسته شدن رقم قرار دادها به دلیل تعیین یک میلیارد تومان حداقل قرار داد تاکید کرد: کمیته شفاف سازی به دنبال انتشار قرار دادهای پیمانکارانی است که مجموع قراردادهایشان بیش از یک میلیارد تومان است که نیاز به اصلاحات نرم افزاری در برنامه مورد استفاده در سامانه را دارد.

آروین در پاسخ به سوال دیگری از قرار دادن فایل اطلاعاتی قرار دادها در قالب نرم افزار اکسل خبر داد و تصریح کرد: انتشار اینگونه اطلاعات این امکان را فراهم می کند تا هر نوع تحلیلی قابل اجرا برای عموم مردم باشد.

رییس کمیته شفافیت سازی همچنین در خصوص اهداف شکل گیری سامانه تاکید کرد: این سامانه به دنبال پیشگیری از تخلفات است به گونه ای که تمام مدیران می دانند که هر قراردادی که منعقد می کنند اطلاعات آن در معرض اطلاع عمومی قرار می گیرد.

وی در خصوص عدم انتشار اطلاعات مزایده ها گفت: از آنجا که تنها مناقصات در سامانه قراردادها ثبت شده است تاکنون این بخش در قالب سامانه قرار گرفته است با این وجود کمیته شفاف سازی در حال پیگیری برای راه اندازی سامانه جامع مناقصات و مزایده های شهرداری است.

آروین اظهار داشت: از آنجا که تنها شهرداری و مناطق به سامانه مناقصات متصل بودند اطلاعات آن در این سامانه وجود دارد و دلیل اینکه بعضی از سازمان ها و شرکت های وابسته اطلاعاتی را ندارد، عدم اتصال آنها به سامانه مورد نظر بوده است که کمیته به دنبال ورود اطلاعات این سازمان ها و شرکت ها هستند.

وی همچنین از پیگیری برای راه اندازی سامانه شهرسازی و قرار دادن اطلاعات آن در اختیار عموم خبر داد.

عضو هیات رییسه شورا همچنین از پیگیری برای شفاف تر شدن شهرداری در برنامه سوم شهر تهران و حذف واسطه ها در این خصوص خبر داد.

وی در ادامه تاکید کرد: هم اکنون بخش زیادی از بودجه شهرداری صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود که باید در آینده این بخش از بودجه از بودجه ای که در قالب قراردادها و پیمانکارها قابل پیگیری است جدا شود.

آروین در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: قراردادها بر اساس پایان زمان قرارداد وارد سامانه می شوند و مدیریت شهری در خصوص قراردادهایی که از ۵ شهریور سال ۹۶ مطابق با زمان تصدی پست شهرداری توسط نجفی بسته شده اند پاسخگو است.

وی اظهار داشت: اطلاعاتی که در سامانه قرار می گیرد باید جامع و کامل باشد تا مردم قانع شوند و اگر تخلفی رخ دهد توسط مراجع ذیصلاح مورد پیگیری قرار می گیرد.

رییس کمیته شفافیت سازی در خصوص قراردادهای محرمانه نیز اظهار داشت: باید واژه محرمانه تعریف شود و در خصوص تعداد و میزان آنها اطلاع رسانی صورت گیرد.

بهاره آروین در خصوص اطلاع رسانی در خصوص واگذاری املاک نجومی اظهار داشت: با مصوبه شورای شهر تهران هرگونه واگذاری املاک در شهرداری باید به تصویب شورای شهر تهران برسد از این روی دیگر موضوع املاک جنسی متفاوت با موضوعات دیگر دارد ضمن اینکه کمیته شفاف سازی پیگیری می کند تا هر ۶ ماه یکبار اطلاعات واگذاری املاک اعلام عمومی شود.

عضو هیات رییسه شورا در پاسخ به سوالی مبنی بر اطلاع رسانی جلسات شورای شهر تهران گفت: شورای پنجم حتی در زمان کار غیر رسمی خود تصمیماتش را اطلاع رسانی می کرد و پس از شروع رسمی کار خود موضوعاتی همچون پخش زنده جلسات و اعلام دستور جلسات را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در جلسات هم اندیشی نیز هیچ تصمیمی گرفته نمی شود و این جلسات تنها نقش استمزاج را دارند و اعضا نظرات مخالف و موافق خود را در خصوص در صحن شورا اعلام می کنند.

آروین تاکید کرد: در خصوص استعفای شهردار نیز هیچ پشت پرده ای وجود نداشت و اعضای مخالف و موافق نیز نظرات خود را اعلام کردند.

وی در خصوص انتخاب مدیران نیز اظهار داشت: اداره انتصابات شهرداری تهران این کار را انجام می دهد و چنین کاری قابل دفاع است.

عضو هیات رییسه شورا در خصوص اعلام میزان حقوق اعضای شورای شهر تهران گفت: به نظر شخص من هیچ مشکلی بابت اعلام وجود ندارد اما باید نظر سایر اعضای شورای شهر نیز در این خصوص اخذ شود.

وی گفت: حقوق عضو شورا کم است و خوب است در این خصوص اطلاع رسانی شود.

کد خبر 4271357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha