۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۳

کیان افراز به مهر گفت؛

«سایه و مرگ تصویرها» در نمایشگاه رونمایی و معرفی می شود

«سایه و مرگ تصویرها» در نمایشگاه رونمایی و معرفی می شود

مدیر انتشارات افراز گفت: ترجمه رمان «سایه و مرگ تصویرها» نوشته عطا محمد نویسنده مهاجر عراقی در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی و معرفی می شود.

اعظم کیان افراز مدیر انتشارات افراز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: امسال با ۱۰۰ عنوان چاپ اول و ۱۰۰ کتاب تجدید چاپی در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران حضور داریم. یکی از کتاب های جدیدی که به نمایشگاه می آوریم، رمان «سایه و مرگ تصویرها» نوشته عطا محمد نویسنده عراقی است.

وی افزود: در برنامه داشتیم که مراسم رونمایی ترجمه این رمان را با حضور نویسنده و مترجم برگزار کنیم که متاسفانه حضور نویسنده در برنامه میسر نشد. عطا محمد سال ۱۹۷۰ در شهر سلیمانیه به دنیا آمده است. او دانشجوی رشته‌ حسابداری دانشگاه بغداد بود که کشور کویت از سوی صدام حسین اشغال شد و پس از آن کشورهای هم‌پیمان غربی، به نیروهای عراقی درون خاک کویت حمله کردند و سپس وارد خاک عراق شدند. در آن سال عطا محمد به کردستان بازگشت و تحصیلاتش را در دانشگاه سلیمانیه از سر گرفت. او چند سال بعد به دلیل جنگ‌ها و ناامنی‌های موجود در کردستان عراق، به سوئد مهاجرت کرده و سال‌هاست که ساکن شهر استکهلم است.

این مدیر نشر در ادامه گفت: آخرین کتاب چاپ‌شده‌ عطا محمد، نخستین کتابی است که از او به فارسی ترجمه و منتشر می‌شود. بازگردانی این اثر توسط رضا کریم مجاور انجام شده است. این رمان با اجازه نویسنده به فارسی ترجمه و چاپ می شود و امیدوارم بتوانیم دو رمان دیگر عطا محمد را که در واقع با «سایه و مرگ تصویرها» تشکیل یک سه گانه می دهند، به چاپ برسانیم. اگر بخواهم کارنامه ای از آثار این نویسنده ارائه کنم باید از این آثار به ترتیب نام ببرم: مجموعه داستان «بقایای ایل‌ها» در سال ۱۹۹۹، مجموعه داستان «مهره‌های رؤیا» در سال ۲۰۰۲، مجموعه داستان «دست‌نویس نخست و کتاب رؤیا» در سال ۲۰۰۳، مجموعه داستان «فریب و مخفی‌کاری» در سال ۲۰۰۵، رمان «سفرهای شفاف سلطان در تنهایی، در سال ۲۰۰۶، رمان «مصیبت‌های خانواده‌ میخک» در سال ۲۰۰۶، مجموعه داستان «تینا و داستان‌های تخیلی» در سال ۲۰۰۷، رمان «گیلاس خون» در سال ۲۰۰۷، رمان «فهرست» در سال ۲۰۰۹، رمان «تارزن رنگ‌ها» در سال ۲۰۰۹، رمان «خواجه نصرالدین که بر سر خنده کشته می‌شود» در سال ۲۰۱۰، کتاب حاشیه‌نگاران، شامل متن روایی در سال ۲۰۱۲، رمان «راهنمای نویسندگان مقتول» در سال ۲۰۱۴ و رمان «سایه و مرگ تصویرها» (نگهبانان خدا) در سال ۲۰۱۶.

کیان افراز گفت: سبک غالب داستان‌های عطا محمد رئالیسم جادویی است و گاهی در برخی از رمان‌های او این مسأله، داستان را بیشتر از حد معمول انتزاعی می‌کند، اما در کارهای اخیر او و به ویژه در سه‌گانه‌ مذکورش (راهنمای نویسندگان مقتول، سایه و مرگ تصویرها / نگهبانان خدا، انار و فرشته‌ مرگ) به بهترین شکل ممکن از رئالیسم جادویی مشرق‌زمین بهره برده است. حوادث و شخصیت‌های داستان‌های عطا محمد تنها محدود به سرزمین کردستان نیست، بلکه او از محیط زندگی پناهندگی خودش نیز بهره گرفته و بخشی از روایت‌ها را در دل کشورهای اروپایی و به کمک شخصیت‌های اروپایی پیش می‌برد.

وی در پایان گفت: طبق برنامه ای که در نمایشگاه داریم، هر روز در غرفه مان، یک مراسم رونمایی کتاب داریم که برنامه رونمایی و جشن امضای رمان «سایه و مرگ تصویرها» در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت قطعی شده است. به زودی مجموعه داستانی را هم از این نویسنده منتشر خواهیم کرد.

کد خبر 4281153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha