۱۳ دی ۱۳۸۵، ۱۱:۴۵

/ معیار انتخاب فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فجر -1 / مهدی کرم‌پور:

فیلم کوتاه و مستند بر اساس ویژگی‌های تکنیکی انتخاب می‌شود

فیلم کوتاه و مستند بر اساس ویژگی‌های تکنیکی انتخاب می‌شود

معیار اصلی انتخاب فیلم‌های کوتاه و مستند برای حضور در جشنواره فیلم فجر امسال وجود نگاه حرفه‌ای، بهره بردن از عنصر تحقیق و جنبه‌های تکنیکی آثار است.

مهدی کرم پور، عضو هیئت انتخاب فیلم های کوتاه و مستند جشنواره فیلم فجر، در مورد معیارهای گزینش آثار به خبرنگار مهر گفت: "در حال حاضر مشغول بازبینی و انتخاب فیلم های مستند هستیم. نکته ای که در این زمینه اهمیت زیادی دارد مسئله نگاه حرفه ای به سینمای مستند است. اینکه فیلم مستند با تصاویر ضبط شده به وسیله سیستم های خانگی و آماتوری بسیار تفاوت دارد."

وی تاکید کرد: "با رعایت این اصول است که احترام به ژانر مستند شکل می گیرد و در حقیقت تمام اعضا هیئت انتخاب بر این مسئله توافق مشترک دارند که فیلم های حرفه ای تر برخوردار از تکنیک خوب و شرایط یک تولید استاندارد برای حضور در جشنواره انتخاب شوند. رویکرد دیگر ما پرداخت درست کارگردان ها نسبت به سوژه فیلم است. در این سال ها این مسئله در تولیدات سینمای مستند تا حدودی کمرنگ شده و همیشه دچار محتوازدگی در فیلم ها بوده ایم. فیلمسازان ما همواره به پیدا کردن یک سوژه اولیه دلخوش بوده اند. انتخاب سوژه و همخوانی آن با فرم روایتی که فیلمساز برای ارایه اثر انتخاب می کند اهمیت زیادی دارد."

این عضو هیئت انتخاب فیلم های مستند و کوتاه به تنوع نظرات در این هیئت اشاره و اظهار کرد: "افراد حاضر در هیئت انتخاب نقطه نظر شخصی برای انتخاب آثار برتر دارند. یعنی اگر هیئت انتخاب دیگری تعیین می شد فیلم های متفاوت دیگری به جشنواره راه می یافت. به طور کلی آثار مشخص و محدودی می توانند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند. در نتیجه مجبوریم برخی فیلم ها را در عین دارا بودن ارزش های زیاد انتخاب نکنیم. اگر سینما را علم و دانش به حساب بیاوریم، در نتیجه فیلم ها را باید از نقطه نظر تکنیک، فن و ابزار صنعتی مورد بررسی قرار بدهیم."

کرم پور در مورد مقایسه سطح کیفی آثار مستند و داستانی سینمای ایران گفت: "این دو مقوله جدا از هم نیستند، اما در این میان دو نکته مهم وجود دارد. یکی در مورد سازندگان آثار است و به نظر من سینمای مستند تا حدودی مهجور مانده است. چون هر کسی فکر می کند اگر یک فیلم خانگی ساخته باشد، می تواند به خودش عنوان مستندساز بدهد. از گذشته در عرصه مستند سینمای ایران بزرگانی وجود داشته اند که در دنیا شاخص و قابل احترامند. به طور کلی هر فیلم مستند به دلیل تکیه بر تحقیق و پژوهش و مستندات به خودی خود دارای ارزش و ویژگی است و مخاطب را با یک سری از اطلاعات جدید و ارزشمند آشنا می کند."

کد خبر 429775

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha