۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۲۶

تاملی بر اظهارات یک عضو شورای شهر تهران،

در قضاوت عملکرد پلیس منصف باشیم

در قضاوت عملکرد پلیس منصف باشیم

انتظار می رود با مروری بر کارنامه موثر پلیس، در قضاوت عملکرد این نهاد انقلاب، ،خدوم و مردمی «منصف» باشیم و بدانیم که پلیس، مسئول یا پاسخگوی اهمال یا کم کاری برخی سازمان ها نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری پلیس، روز گذشته یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور جلسه علنی شورا، سخنانی را درباره وضعیت منطقه ۱۰ تهران بیان داشت.

این عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران در اظهاراتی قابل تامل و البته در تذکر به فرمانده ناجا بیان کرد: پهنه پشتی بزرگراه نواب تبدیل به یک منطقه ناپایدار و فاقد روشنایی شده که این موضوع باعث تجمع افرادی ناباب در این محل می شود که اسباب مزاحمت ساکنین می شوند. 

حال با طرح این سوال که آیا نیروی انتظامی مسئول تامین روشنایی معابر، خیابان ها و گذرگاه ها است، باید گفت عوامل متعددی در وقوع و گسترش ناامنی موثر هستند که یکی از این عوامل؛  فضاهای بی دفاع شهری یا جرم خیز است.

فضاهای بی دفاع یا جرم خیز شهری دارای ویژگی های بسیاری هستند که در دو دسته «فیزیکی» و «اجتماعی» قابل تفکیک بوده و سبب مستعد شدن فضا و اماکن شهری برای وقوع نا امنی، جرم و خشونت می شوند.

از دیدگاه طراحان شهری و معماران «ویژگی های شهری» و از دیدگاه نظریه پردازان جامعه شناسی «ویژگی های اجتماعی» بیشتر در مستعد کردن فضا برای وقوع ناامنی و یا جرم نقش دارند و صد البته تحقیقات بیانگر این است که «وجود روشنایی، نور مناسب و عدم تراکم ساختمانی» از بارزترین ویژگی ها برای مستعد کردن فضا و وقوع ناامنی هستند.

با بررسی رابطه فضاهای شهری و احساس امنیت شهروندان که یکی از مباحث امروز در جامعه شناسی شهری است باید گفت: فضا و معماری شهری می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد احساس امنیت داشته باشد که صد البته بر همگان روشن و واضح است که «طراحی فضا و چیدمان شهری بر عهده شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سایر نهادهای مسئول در این حوزه است».

در این میان علاوه بر اینکه شهرداری موظف است نقاط جرم خیز و آلوده را شناسایی و احصا کند، نیروی انتظامی نیز می تواند در معرفی این نقاط، نقش آفرین و موثر باشد.

بنابراین پیرو اظهارات تامل برانگیز و شاید به دور از انصاف این عضو محترم شورای شهر تهران باید گفت: تامین نظم، امنیت و توسعه و تقویت احساس امنیت در میان شهروندان عزیز همواره یکی از اولویت های غیرقابل انکار نیروی انتظامی بوده و هست و این نهاد انقلابی ادعای تلاش برای تامین نظم و امنیت را از دل مرزها تا جای جای شهرها و روستاها به اثبات رسانیده و چه بسا در مواردی فراتر از وظایف قانونی و ذاتی نیز ایفای نقش کرده است.

بنابراین شایسته است پیش از هر اظهار نظری به این مهم بیندیشیم که نباید وظایف اصلی سایر سازمان و ارگان ها چون شهرداری، اداره برق و ... در ایجاد مناطق امن شهری، نیز بر دوش نیروی انتظامی تحمیل شود، هر چند پلیس در این حیطه نیز به درستی نقش مکمل و کمک رسانی را ایفا می کند، ناگفته نماند که همواره معرفی مناطق بی دفاع شهری توسط مراکز های انتظامی به شهرداری مناطق از رویکردهای جدی پلیس بوده و هست، چرا که نیروی انتظامی همواره پیش از هر ارگان و سازمان دیگری دغدغه تامین امنیت را داشته و دارد.

انتظار می رود با مروری بر کارنامه موثر پلیس، در قضاوت عملکرد این نهاد انقلابی، خدوم و مردمی «منصف» باشیم و بدانیم که پلیس، مسئول یا پاسخگوی اهمال یا کم کاری برخی سازمان ها نیست.

کد خبر 4318473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha