۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳

مدیرکل امور آب شهری استان سمنان:

شاهرود ۱۸۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب دارد/ ضرورت صرفه‌جویی مردم

شاهرود ۱۸۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب دارد/ ضرورت صرفه‌جویی مردم

شاهرود - مدیرکل امور آب شهری استان سمنان با بیان اینکه شاهرود ۱۸۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب دارد، گفت: صرفه جویی یک درصدی مردم در مصرف آب می تواند به اقتصاد کشور و پایداری آب کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد طاهری بعدازظهر پنج‌شنبه در جلسه مدیریت بحران آب شاهرود به میزبانی فرمانداری این شهر، ضمن بیان اینکه وضعیت شاهرود ازنظر منابع آب امسال در وضعیت بهتری قرار دارد، ابراز داشت: در دو شهر بحرانی استان شاهرود با ۱۸۰ لیتر بر ثانیه و سمنان با ۲۰۰لیتر بر ثانیه با کمبود منابع آبی مواجه است.

وی بابیان اینکه در برخی مناطق استان سمنان شاهد افت فشار آب هستیم، افزود: برای تأمین آب تا زمانی که بر مدیریت مصرف، صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب تأکید نشود هر چه قدر در این مقوله تلاش کنیم بی‌فایده خواهد بود.

مصرف ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی

مدیرکل امور آب شهری استان سمنان ضمن بیان اینکه موضوع تأمین آب شاهرود شاید سال‌ها به‌عنوان دغدغه همه مردم شهرستان مطرح بوده است، ابراز داشت: در دهه گذشته میزان و نوع بارش‌های شاهرود بسیار کاهش یافت که این مسئله در جذب، نفوذ و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی میزان دبی آب چشمه‌ها و قنوات را تحت تأثیر قرار داده است.

طاهری بابیان اینکه چشمه‌سار قطری در زمان تخصیص برای شاهرود دارای پنج میلیون مترمکعب از ۱۶ چشمه‌ای که اندازه‌گیری شده بود آب داشت، تصریح کرد: اگرچه این انتقال صورت نگرفته است اما از  نزدیک ۲۵۰لیتر بر ثانیه آب داشته در یک دوره کمتر این مقدار با کاهش آب مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه حدود ۸ الی ۹ درصد آب در بخش شرب و مابقی در کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: باصرفه جویی یک درصد در مصرف آب قادر خواهیم بود از این بحران گذر کنیم که این امر نیازمند همراهی و مشارکت همه مردم است.

انتقال آب راه حل دراز مدت تامین آب

مدیرکل امور آب شهری استان سمنان ضمن بیان اینکه برای تأمین آب شاهرود تقاضای هشت حلقه چاه شده‌ایم، ابراز داشت: تاکنون سه مورد از آن احصاء شده که در فاصله درازمدت نیازمند انتقال آب قطری و انتقال آب از سد کالپوش خواهیم بود اما برای برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت باید چاره دیگر اندیشه کرد.

طاهری در ادامه تصریح کرد: شناسایی چاه‌های آب شرب در دستور کار قرار دارد که بر این اساس چاه‌هایی در حریم آب شرب در اختیار سازمان‌ها و نهادهای مختلف قرار دارد که از کیفیت مناسب و قابل‌استفاده هستند بنابراین از آن‌ها درخواست شد تا شیر را بسته نگه‌دارند تا در صورت بروز بحران بتوان آب شرب موردنیاز مردم را فراهم کرد.

وی افزود: دانشگاه، راه‌آهن، شهرداری و بیمارستان شاهرود چاه‌هایی که در اختیاردارند که می‌توانند ساعاتی که به آن نیاز ندارند را به ما واگذار کنند، در شهرهای بسطام، مجن، کلاته خیج و بیارجمند در نقطه سربه‌سر تولید و مصرف برابر قرار داریم که برای میان‌مدت انتقال آب در دست پیگیری است.

کد خبر 4344951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha