۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱

در پنجمین روز از محرم؛

آئین سنتی «یا عباس یا عباس» در شاهرود برگزار شد

آئین سنتی «یا عباس یا عباس» در شاهرود برگزار شد

شاهرود - آئین سنتی «یا عباس یا عباس» که به نوعی آغازین روز اوج گیری عزاداری ابا عبدالله(ع) برای مردم شاهرود محسوب می‌شود با حضور گسترده مردم و هیئات مذهبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم سنتی «یا عباس یا عباس» که بسیاری عمر آن را به بیش از ۱۰۰ سال پیش تخمین می‌زنند، عصر شنبه با حضور هزاران عاشق اباعبدالله(ع)، هیئت‌های عزاداری و مردم عزادار شهرستان شاهرود از شهرها و روستاهای دور و نزدیک این شهرستان در حالی برگزار شد که تکیه بازار این شهر مملو از جمعیت بود.

این مراسم سنتی به‌نوعی آغاز اوج‌گیری عزاداری امام حسین(ع) با حضور هیئت‌های عزاداری محسوب می‌شود که در پایان روز یازدهم محرم با نخل برداری به اتمام می‌رسد.

«یا عباس یا عباس» میزبان خبرنگاران و مستندسازان بین‌المللی

پس از برگزاری مراسم سنتی «یا عباس یا عباس» در شاهرود است که هیئت‌های عزاداری فرم و شکل دسته روی خیابانی خود را به‌صورت مستمر در سطح شهر برگزار می‌کنند و هیئات مملو از جمعیت می‌شوند و این روند تا پایان دهه نخست حفظ می‌شود.

بسیاری «یا عباس یا عباس» را مهم‌ترین مراسم عزاداری شرق استان سمنان در کنار نخل برداری روز یازدهم محرم شاهرود و دامغان می‌دانند که هرسال پخش تلویزیونی آن ده‌ها هزار بیننده را به‌پای گیرنده‌ها می‌کشاند و امسال نیز این مراسم با پخش زنده از تلویزیون همراه است.

در سال‌های اخیر به‌خصوص حضور مستندسازان، عکاسان و خبرنگاران حتی در سطح بین‌المللی توانسته رنگ و جلای خاص در عرصه بین‌المللی به این مراسم دهد.

مراسم «یا عباس یا عباس» با حضور هیئت‌های عزاداری در تکیه سنتی بازار شاهرود به اوج می‌رسد و عزاداران به سینه‌زنی و نوحه‌خوانی در رثای امام حسین(ع) ویارانش می‌پردازند.

کد خبر 4403708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha