۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۲۸

کارشناس تربیت دینی:

خروجی دروس دینی، آن خروجی که دین می‌خواهد نیست

خروجی دروس دینی، آن خروجی که دین می‌خواهد نیست

کارشناس تربیت دینی در یک برنامه تلویزیونی گفت: شخصی که بعد از ۱۲ سال فارغ‌التحصیل می‌شود نه فقط مباحث دینی بلکه انگلیسی و عربی اش خوب نیست. خروجی دروس دینی، آن خروجی که دین می‌خواهد نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محسن ذوالفقاری کارشناس تربیت دینی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش های تربیت دینی به روی آنتن شبکه آموزش‌رفت،  درباره فاصله مدارس با دینداری اظهار کرد: قبل از انقلاب می‌گفتند آموزش در مدرسه و پرورش در منزل و مسجد انجام شود. والدین خود را موظف می‌دانستند دینداری را آموزش دهند. اما بعد از انقلاب قرار شد توامان آموزش و پرورش از سوی مدرسه انجام شود. اساتید متون آموزشی را مشخص کردند اما متون آموزشی کسی را دیندار نمی کند.

وی افزود: افراد عامل و علمای ربانی و معلمانی خوب با روش و منشی که داشتند بچه ها را دیندار می‌کردند.

این کارشناس تربیت دینی با بیان اینکه ندیده ام شخصی که از پایه دوازدهم فارغ‌التحصیل می‌شود نه فقط مباحث دینی بلکه انگلیسی و عربی اش بسیار خوب باشد، بیان کرد: گویی دانش آموزان فقط تست زنی را خیلی خوب یاد می‌گیرند. بچه ها می بینند آنچه خوانده اند با آنچه در واقعیت وجود دارد بسیار متفاوت است. خروجی دروس دینی، آن خروجی که دین می‌خواهد نیست. باید کل جامعه ما یک جامعه دینی باشد و نمود آن را ابتدا در فرزندان و کودکان ببینیم.

وی با بیان اینکه تربیت یک زنجیره است، اظهار کرد: اگر مثلث خانه، مسجد و مدرسه با یکدیگر هماهنگ نباشند، خروجی مطلوب نیست. وزیر آموزش و پرورشی سرکار می گذاریم که اگر مسئولان و رئیس جمهور با او خوب باشند چهارسال سرکار می‌ماند و اگر نباشند بعد دو سه سال باید برود. وزرا می‌آیند و می‌روند و هرکدام آموزش را به شیوه جدید تعریف می‌کنند و نظام های آموزشی را تغییر می‌دهند. درحالی که در کشورها، وزرای آموزش و پرورش سه چهار دوره باقی می مانند تا خروجی را ببینند.

این کارشناس تربیت دینی با طرح این سوال که چه طور باید مباحث دینی را به فرزندان آموزش داد، گفت: شنیدم در مدرسه ابتدایی به بچه می‌گویند زیارت عاشورا داریم. در حالی که کودک واژه های عربی و همه مفاهیم را متوجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در همان زنگ دینی هم برخی معلمان کامل به کلاس نمی‌روند و معلم جایگزین به کلاس می‌رود، تصریح کرد: مگر روضه خوانی است که مداح دیگر را می فرستید به جای خود سرکلاس؟ رئیس یک زندان اعلام کرده بود ۹۵ درصد زندانی ها بی نماز اند. قرآن می‌گوید نماز انسان را از فحشا دور می‌کند. آموزش نماز جماعت لازم است اما نماز جماعت بچه ها با بزرگسال ها فرق دارد. از سوی دیگر نباید فراموش کرد عملکرد و ظاهر مردم، حاصل باطن مسئولان است. وقتی یک مسئول دروغ می‌گوید نمی‌توانم به فرزندم بگویم دروغ بد است. عوامل بسیاری لازم است تا یک کودک دیندار شود. حتی مدیر و خدمتگزار مدرسه همه باید رفتار و عملکرد صحیح دینی داشته باشند تا کودک دیندار واقعی شود.

این کارشناس تربیت دینی با بیان اینکه نمره دهی بچه ها را نابود کرده است گفت: مباحث نظری در ذهنشان پر می شود و در کنکور خالی می‌شود. لازم است توجه کنیم که اصل و اساس، والدین هستند، بعد مدرسه. یک سامانه مهارت آموزی در مدارس غیرانتفاعی راه افتاده که خوب است در مدارس دولتی هم انجام شود. مسئولان می‌گویند آموزش و صنعت باید پیوند بخورد ولی این امر هیچ وقت محقق نمی‌شود.
 

کد خبر 4408655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha