۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۱۵

وحید شیخ حسنی در گفتگو با مهر:

رونق اقتصاد هنرهای تجسمی در گرو ورود هنر به زندگی مردم است

رونق اقتصاد هنرهای تجسمی در گرو ورود هنر به زندگی مردم است

وحید شیخ حسنی هنرمند فعال در زمینه نقاشی‌خط معتقدست یکی از راه های مهم رونق اقتصاد هنرهای تجسمی ورود این هنرها به زندگی مردم است.

وحید شیخ‌حسنی که از هنرمندان حوزه نقاشی‌خط است و به تازگی با همکاری مرتضی شمیسا نمایشگاه «کوچ» را برگزار کرده است درباره مشکلات و وضعیت این رشته هنری به خبرنگار مهر گفت: نقاشی خط هنر تلفیقی است و متاسفانه این رشته دارای انجمن صنفی نیست و بر همین اساس هم برنامه‌ها و نمایشگاه‌ها در این حوزه بیشتر به همت علاقه‌مندان و به صورت خودجوش برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد به دلیل آشنایی نداشتن با این هنر، نقاشی‌خط را همان خوشنویسی می‌دانند، بیان کرد: بسیاری از افراد، نقاشی خط را بیشتر به نقاشی نزدیک می‌دانند ولی از آنجا که اغلب هنرمندان فعال این حوزه از خوشنویسی به نقاشی خط روی می‌آورند، بیشتر این هنر با خوشنویسی مقایسه می‌شود. البته نقاشی خط و خوشنویسی تفاوت‌های خاصی با هم دارند که شاید بتوان تفاوت اصلی را در قالب اجرای آنها دید.

این هنرمند عرصه نقاشی‌خط تاکید کرد: ‌در خوشنویسی یکسری قالب‌های سنتی و کلاسیک داریم که تعدادشان محدود است و بر همین اساس هنرآموز این رشته هنری باید سعی کند تا از الگوی خود تبعیت کند و شبیه به خط استادش بنویسد در حالیکه در نقاشی خط کار در فضای آزاد انجام می‌شود و هنرجو تلاش دارد تا راه خود را جدا کند و شیوه مستقلی داشته باشد.

وی خلاقیت و نوآوری را لازمه اصلی هنر مدرن دانست و اظهار کرد: نقاشی‌خط رشته‌ای است که از لحاظ هنری خلاقیت بیشتری را می‌طلبد و هیچ هنرمندی نمی‌تواند اثری شبیه دیگری خلق کند.

شیخ حسنی بازار نقاشی‌خط را نسبت به هنرهای سنتی بهتر دانست و تشریح کرد: طی سه سال‌ اخیر موجی از رویکرد علاقه‌مندان به نقاشی خط ایجاد شد ولی به نظر می‌رسد از ۲ سال پیش هیجان‌های سال‌های قبل فروکش کرده و اکنون شرایط باثبات‌تر شده است.

وی درباره نقش گالری‌ها در ایجاد بازار فروش آثار نقاشی‌خط تصریح کرد: اگر بخواهیم به فروش آثار هنری کمک کنیم لازم است هنر را به زندگی مردم بکشانیم. ما کمتر شاهد آثار فاخر هنری در خانه‌ها یا سطح شهر هستیم. البته طی سه سال اخیر به همت سازمان‌هایی چون سازمان زیباسازی شهر تهران، کارهایی در این زمینه انجام شده است و مردم با هنر آشناتر شده‌اند.

شیخ حسنی تاکید کرد:‌ گالری‌داران فرصتی را فراهم می‌کنند که عامه مردم بتوانند با آثار هنری ارتباط برقرار کنند ولی این حرکت فرهنگی زمان‌بر است و تا رسیدن به جایی که مردم برای خرید آثار هنری حاضر به پرداخت پول شوند، مسیر زیادی در پیش داریم.

شیخ حسنی درباره نمایشگاه «کوچ» که چندی پیش برگزار شد و وی نیز در آن اثر داشت، گفت: در این نمایشگاه ۲ هدف را دنبال می‌کردیم؛ یکی اینکه سطح کیفی آثار در حد قابل قبولی باشد و دیگر اینکه به قدری رغبت در مخاطب ایجاد کنیم که با تکرار نمایشگاه در سال‌های بعد، باز هم برای دیدن آثار به گالری بیاید و این چیزی است که نیازمند همت جمعی بیشتر هنرمندان است.

این هنرمند نقاشی خط تاکید کرد: در صورتی که شرایط برای تکرار نمایشگاه فراهم شود و ببینیم می‌توانیم در سطح کمی و کیفی بالاتری نمایشگاه بعدی را برگزار کنیم در سال های بعد هم نمایشگاه «کوچ» را ادامه خواهیم داد.

وی در پایان درباره ضرورت تنوع در آثار هنری اظهار کرد: هنر در طول تاریخ همیشه دستخوش تغییر بوده است و بخش عمده‌ای از تغییرات هم بنا بر ضرورت‌های اجتماعی و تغییر ذائقه مخاطب اتفاق افتاده است. از آنجا که آدمی از تکرار پرهیز می‌کند افراد در حوزه هنرهای تجسمی هم علاقه‌مند هستند تا هر روزه کارهای جدیدی را ببینند.

کد خبر 4442251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha