۱۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲

استاد دانشگاه وایومینگ آمریکا در گفتگو با مهر:

هدف ترامپ از نقض معاهده INF توسعه نسل جدید سلاحهای هسته‌ای است

هدف ترامپ از نقض معاهده INF توسعه نسل جدید سلاحهای هسته‌ای است

«گارت مسی» معتقد است که هدف اصلی ترامپ از خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه (INF) توسعه نسل جدیدی از سلاح های هسته ای است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: چندی پیش رئیس‌جمهور آمریکا در شهر «الکو» Elko ایالت «نوادا» این کشور، روسیه را به نقض پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» (INF) متهم و اعلام کرد واشنگتن از این پیمان خارج خواهد شد.

«دونالد ترامپ» در حالی روسیه را به نقض این پیمان متهم کرد که هیچگونه مدرکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرد. ترامپ همچنین تاکید کرد آمریکا تسلیحات هسته ای اش را توسعه خواهد داد مگر اینکه روسیه و چین توسعه تسلیحات هسته ای شان را متوقف کنند.

اعلام خروج آمریکا از پیمان مذکور در حالی است که روسیه تا پیش از این بطور مکرر تصریح کرده بود تا زمانی که آمریکا به این پیمان پایبند باشد، مسکو نیز مفاد آن را به طور دقیق رعایت خواهد کرد.

آمریکا و روسیه در ژوئن ۱۹۸۷ در واشنگتن پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» را امضا کردند. این پیمان از ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد. این پیمان، واشنگتن و مسکو را از استقرار موشک های بالستیک و کروز در اروپا منع می‌کند. هدف از این پیمان از میان‌بردن موشک‌های هسته‌ای کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا ۱۰۰، و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود.

گفتنی است که تاکنون دولت ترامپ از بسیاری از توافقات دوجانبه، چندجانبه و بین المللی خارج شده است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «گارت مسی» استاد مطالعات بین المللی دانشگاه وایومینگ ایالات متحده امریکا انجام داده که در ادامه می آید. 

*واشنگتن اعلام کرده از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شود. او اعلام کرده این تصمیم را به خاطر نقض پیمان از سوی روسیه اتخاذ می کند. با توجه به اینکه ترامپ از معاهدات بین المللی مهمی دیگری هم خارج شده آیا این ادعای وی درست است؟ دلایل اصلی خروج آمریکا از این پیمان چیست؟

مشاوران فعلی «دونالد ترامپ»، به ویژه «جان بولتون»، منتقد بسیاری از معاهداتی هستند که ایالات متحده تاکنون وارد  آنها شده و این معاهدات منجر به کاهش سلاح های هسته ای شده اند. آنها از برتری هسته ای ایالات متحده امریکا حمایت می کنند و معتقدند این برتری ابزاری ارزشمند در سیاست خارجی این کشور است.

نقض معاهده توسط روسیه ادعای سیاستمداران آمریکاست. روسیه گام هایی برای مقابله با گسترش ناتو در اروپای شرقی و مرکزی برداشته است.  البته، راه حل اختلافاتی مانند نقض معاهدات، برگزاری مذاکرات و تلاش برای حل آنهاست نه خروج از کل مجموعه تعهدات قرارداد.

ترامپ احتمالا در زمینه سیاست خارجی و روابط بین الملل  به اندازه کافی درک و دانش ندارد و ترجیح او «اقدامات جسورانه» مانند لغو معاهدات و سایر توافق هاست.  او خود را به عنوان کسی می بیند که می تواند چیزها (معاهدات) را بشکند و معتقد است که فقط افراد ضعیف از شکستن چیزهایی (معاهداتی) که دوست ندارند دور می شوند.

اما دلیل اصلی این است که دولت ترامپ و تعدادی از افراد در پنتاگون خواهان توسعه نسل جدید موشک های هسته ای میانی و موشک هایی هستند که می توانند در میدان جنگ استفاده شوند. این پیمان مسائلی را مطرح می کند که باید مورد توجه قرار گیرد و ممکن است طرح تولید نسل جدیدی از سلاح های هسته ای را مسدود کند.

*عمده کشورهای اروپایی از این تصمیم ترامپ اعلام نگرانی کرده اند و این پیمان را دارای اهمیت زیاد امنیتی برای اروپا می دانند. آیا به نظر شما اروپا قادر خواهد بود آمریکا را از این تصمیم منصرف کند؟

نه. ترامپ باور ندارد که وی باید  با مشورت و یا همکاری با متحدان اروپایی به اهداف خود دست یابد. پیش بینی می کنم که مشاوران ترامپ با وی موافق باشند یا او را تشویق به مشورت با متحدان اروپایی امریکا نکنند.

*برخی معتقد هستند این پیمان مربوط به ساز و کارهای جنگ سرد بوده و منافع آمریکا را در عصر حاضر تأمین نمی کند. نظر شما چیست؟

من مخالفم. کاهش سلاح های هسته ای فقط مسئله جنگ سرد نیست. این مسئله امروز مهم تر از همیشه است. ما باید طبق آنچه در گذشته مورد توافق قرار گرفته عمل کنیم نه اینکه آن را رها کنیم و به امریکا و روسیه یا هر کشور دیگری اجازه دهیم نسل جدیدی از سلاح های هسته ای را توسعه دهد. دلیل واقعی ترامپ از کنار گذاشتن این توافق همین مسئله است.

*فسخ شدن این پیمان چه آثاری بر امنیت بین المللی دارد؟

ایالات متحده آمریکا شروع به ساخت سلاح های هسته ای بیشتری خواهد کرد و روس ها به افزایش تولید خود ادامه خواهند داد. این به معنای ایجاد یک وضعیت بی ثبات بین المللی نه تنها بین روسیه و ایالات متحده امریکا، بلکه در تمامی نقاط  سیستم بین المللی است.

بسیاری از کشورها قادر خواهند بود تا از ایالات متحده امریکا در زمینه توسعه سلاح های هسته ای تقلید کنند. آنها می توانند از سلاح های هسته ای استفاده کرده و همسایگان خود را بی درنگ نابود کرده یا مجبور به عقب نشینی کنند. جهان امنیت کمتری خواهد داشت و میلیاردها دلار جهت تولید و خرید سلاح هایی که هرگز نباید استفاده شود، هدر می رود.

کد خبر 4447113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha