۲ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۶

یک هفته با کتاب؛

رونمایی از انبار کتابهای‌قاچاق/ قطر میزبان کتابخانه‌ملی ایران

رونمایی از انبار کتابهای‌قاچاق/ قطر میزبان کتابخانه‌ملی ایران

باز شدن درهای انبار کتاب‌های توقیف‌شده و قاچاق به روی خبرنگاران از جمله خبرهای مهم این هفته بود که از نظر تعداد اخبار مهم حوزه کتاب، یکی از هفته‌های ساکت و آرام بود.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: پس از هفته گذشته که به دلیل تعطیلی‌های روزهای شنبه و دوشنبه، هفته کم‌خبری در حوزه کتاب و نشر بود و تنها ۹ خبر مهم را در گزارش هفتگی خود جا داده بود، این هفته هم از هفته‌های کم‌خبر حوزه کتاب و نشر است که ۱۰ خبر را از رویدادهای داخلی حوزه کتاب در بر می‌گیرد و همچنین خبری از اخبار بین‌المللی و خارجی را نیز شامل نمی‌شود.

یک خبر از قاچاق کتاب، ۲ خبر از نمایشگاه کتاب تهران، یک خبر از کتابخانه ملی، ۲ خبر از خانه کتاب و ۴ خبر دیگر را از نهادهای مختلف فرهنگی کشور در بر می‌گیرد.

در ادامه گزارش «یک هفته با کتاب» اولین هفته اسفند را از نظر می‌گذرانیم؛

بازدید خبرنگاران از انبار بزرگ کتاب‌های قاچاق

انبار کتاب‌های قاچاق توقیف شده با همکاری کارگروه صیانت اتحادیه ناشران و نیروهای انتظامی و قضایی، برای نخستین بار روز یکشنبه به روی خبرنگاران و ناشران باز شد و رسانه‌های مختلف درباره این اتفاق گزارش‌های مختلفی منتشر کردند.

این اتفاق پس از چندهفته انتظار بالاخره رخ داد و خبرنگاران از نزدیک کتاب‌های قاچاق و غیرمجاز و حجم آن‌ها را از نزدیک مشاهده کردند.

یک انتصاب در نمایشگاه کتاب تهران

قادر آشنا قائم‌مقام سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی حکمی حسین صفری را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.

انتشار فراخوان انتخاب شعار نمایشگاه کتاب تهران

این هفته همچنین، طبق فراخوانی روز ۲۷ بهمن منتشر شد، ستاد برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با انتشار فراخوانی از فعالان فرهنگی به منظور ارائه پیشنهادهای خود برای شعار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران دعوت کرد. مهلت ارسال پیشنهادات برای این کار تا ۲۰ اسفندماه عنوان شده است.

امضاء تفاهمنامه میان کتابخانه ملی ایران و قطر

در جریان سفر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به قطر، بین کتابخانه‌های ملی دو کشور تفاهمنامه همکاری امضا شد. در این تفاهم نامه تلاش شده است تا بسترهای محدود همکاری گسترش یابد و متخصصان حوزه اطلاع رسانی و کتابداری و همین طور نسخه های خطی بتوانند به عنوان بازوهای اجرایی این موافقت نامه با سهولت بیشتری به تبادل با نهادهای بنیاد قطر همت گمارند.

بازدید مدیرعامل خانه کتاب از یک کتابفروشی محلی

سه‌شنبه این هفته نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب از کتابفروشی آوند در تهران بازدید کرد.

برگزاری مراسم یادمان مدیر انتشارات کلاله خاور

پنجاه و یکمین سال درگذشت محمد رمضانی پایه‌گذار انتشارات کلاله خاور، از پیشگامان تاسیس موسسه‌های نشر واقفان کتاب، روز دوشنبه این هفته با همکاری کتابخانه آیت‌الله‌العظمی بروجردی و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در خانه کتاب برگزار شد.

تمدید مهلت جشنواره شعر و داستان انقلاب

این هفته همچنین مهلت ارسال اثر به دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر و داستان انقلاب تا ۵ اسفند تمدید شد. این زمان پیش از این ۳۰ بهمن ماه اعلام شده بود.

معرفی برگزیدگان جایزه جمالزاده

برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی جمالزاده هم این هفته معرفی شدند. این اتفاق در مراسم اختتامیه این جایزه داستان‌نویسی در تالار هنر اصفهان رخ داد.

معرفی نامزدهای دریافت نشان طلایی و نقرهای لاکپشت پرنده

روز شنبه این هفته نامزدهای دریافت نشان‌های طلایی و نقره‌ای  هفتمین دوره‌ لاک‌پشت پرنده معرفی شدند. برندگان این نشان‌ها روز چهارشنبه ۸ اسفند از بین ۱۰ نامزد انتخاب می‌شوند.

معرفی هیات انتخاب و داوران پنجمین جایزه فرشته

اعضای هیات انتخاب و هیات داوران بخش داستان کوتاه پنجمین دوره «جایزه فرشته» با موضوع «جاده» معرفی شدند. به این ترتیب، کاوه فولادی نسب، حسن محمودی و آرش صادق بیگی؛ اعضای هیات انتخاب، و ناهید طباطبایی، علی خدایی و شیوا ارسطویی داوران بخش داستان کوتاه پنجمین دوره «جایزه فرشته» خواهند بود.

کد خبر 4547764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha