۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۴

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس:

دستگاه‌های اجرایی در قبال قصور خود نسبت به شاهوار پاسخگو باشند

دستگاه‌های اجرایی در قبال قصور خود نسبت به شاهوار پاسخگو باشند

شاهرود - نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس بابیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان در قبال قصور خود نسبت به شاهوار باید پاسخگو باشند، گفت: در صورت عدم اجرای تعهدات مستندات منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدحسن حسینی شاهرودی بعدازظهر شنبه در جمع موثران و مردم شاهرود به میزبانی دفتر خود ضمن بیان اینکه در پیگیری مشکلات معدن بوکسیت تاش شاهوار متوجه شدیم که بیشترین تخریب‌ها در این حوزه از سال‌ها پیش اتفاق افتاده بود، ابراز داشت: بسیاری از کشورها بهره‌برداری معدن را با کمترین میزان تخریب انجام می‌دهند و در شاهوار نیز می‌شد این کار را بدون تخریب‌های گسترده صورت داد لذا در معدن شاهوار سراغ دستگاه‌هایی نظیر امور آب، منابع طبیعی، محیط‌زیست و راه رفتیم.

وی اضافه کرد: بدون هیاهو کار به نحوی پیش رفت تا در نهایت به منفعت مردم ختم شود و در این مسیر باید این گونه رفتار کرد تا آسیبی به حوزه سرمایه‌گذاری وارد نشود لذا با توجه به کار اجرایی و سیاسی می‌دانیم کجا از ظرفیت مردمی استفاده شود.

عدم اجرای تعهدات معدن بوکسیت شاهوار

عضو خانه ملت بابیان اینکه زمانی تخریب‌های معدن رسانه‌ای شد، خیلی‌ها از سر دلسوزی به میدان آمدند، ابراز داشت: این فضا مصادف با اتفاقات کازرون و انتقال اداره راه و ترابری همراه شد هر چند بی تدبیری برخی مسئولان این اتفاقات را در برخی شهرها رقم زد اما احساس وقوع نوعی نافرمانی مدنی در شاهرود را با خود به همراه داشت و نتیجه معدن شاهوار را به تأخیر انداخت.

حسینی شاهرودی در ادامه تصریح کرد: بعد از انتصاب استاندار جدید در جلسه اعلام شد که معدن می‌بایست به ۱۵ بند تعهدات خود عمل کند وگرنه فرماندار شاهرود می‌تواند در صورت عدم انجام آن این معدن را تعطیل اعلام کند که در این جلسه مجوز بهره‌برداری از یک هزار و ۳۱۳ هکتار به ۱۵۰ هکتار تقلیل یافت.

وی اضافه کرد: تعهداتی متوجه چهار حوزه آب، راه، محیط‌زیست، منابع طبیعی و خود صنعت و معدن شد که طی بازه زمانی مشخص آن را عملیاتی کنند که در نهایت فرماندار اعلام کرد که این تعهدات به هیچ عنوان جز دو بند اجرایی نشده است.

عدم ارائه طرح زیست محیطی توسط معدن آلومینای جاجرم

عضو خانه ملت بابیان اینکه هفته گذشته شورای معدن استان بدون حضور مسئولان شاهرود در سمنان تشکیل شد، ابراز داشت: به عنوان عضو شورای معادن دعوت‌نامه این نشست روز پنج‌شنبه به دفتر تهران فکس شد که آن روز نیز مجلس تعطیل بود که در جلسه سمنان نیز موضوع پیگیری و خوشبختانه تصمیمی بر روند تداوم فعالیت یا تعطیلی معدن گرفته نشد و مصوبه‌ای نیز از دل آن درنیامد در اولین جلسه شورای معادن نیز قسم خوردم که اگر جلوی این اتفاقات گرفته نشود به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنیم.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه انصافاً استاندار و دکتر عسگری معاون وی نیز در پای‌کار حضور داشتند در ادامه تصریح کرد: فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت از یک سو می‌بایست تأمین امنیت را انجام دهد و از سوی دیگر خلاف تصمیم دولت نیز نمی‌توانست عمل کند در این ماجرا نقش بسیار مهمی داشت.

وی اضافه کرد: معدن شاهوار از سال ۸۹ تاکنون طرح زیست محیطی خود را ارائه نکرده بود لذا فرماندار به عنوان مجری دولت آن را تعطیل اعلام کرد و این به معنای اتمام کار نیست و تمام دستگاه‌ها و مدیران کل استان سمنان که در این جریان سکوت کردند باید پاسخگو باشند.

عضو شورای عالی معادن استان سمنان بابیان اینکه مدیران کل که در این سال‌ها لب به سکوت گذاشتند آیا حاضر به ایجاد تعهد محضری هستند که این معدن هیچ گونه آسیبی به محیط‌زیست و سلامت مردم نمی‌زند؟ ابراز داشت: هیچکدام از این دستگاه‌ها جرأت نمی‌کنند که این را به‌صراحت اعلام کنند لذا با توجه به اینکه تمام مستندات و شواهد موجود است اگر به نتیجه مناسب نرسیم قطعاً همه آن‌ها منتشر خواهد شد و در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

کد خبر 4563417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha