۱۳ اسفند ۱۳۸۵، ۱۳:۱۹

انتقاد عندلیبی به سمفونی شاهین فرهت

انتقاد عندلیبی به سمفونی شاهین فرهت

"محمد جلیل عندلیبی" آهنگساز و نوازنده سنتور که خود به مناسبت سال پیامبر اعظم (ص) اثری با ساختار موسیقی سنتی ساخته است به سمفونی پیامبر اثر "شاهین فرهت" انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، این آهنگساز با ارسال یادداشتی که درپنجمین نشست نقد نغمه ویژه نقد و بررسی سمفونی پیامبر (ص) ساخته شاهین فرهت،قرائت شد از کیفیت محتوایی این سمفونی انتقاد کرد.

وی با اشاره به قسمت سوم سمفونی که به توسط کلام ساعد باقری، شنونده متوجه می شود که در مورد پیامبر اکرم(ص) است، گفت: درنیم ساعت بقیه کار، توصیفی از پیامبر اسلام نیست.

عندلیبی همچنین اضافه کرد: در کل ،تمام 45 دقیقه را می شود در همان قسمت سوم یازده دقیقه ای، خلاصه کرد. یعنی سفارش اثر 11 دقیقه ای از طرف صدا و سیما بهتر بود. هم مخارج کمتری صرف می شد و هم ضبط آن در ایران بهتر صورت می گرفت. بماند که اجرای ارکستر سمفونیک اوکراین و خواننده خالی از اشکال نیست.
این نوازنده سنتورضمن تقدیر از موسسه نغمه شهر که چنین نشست هایی را برای ترویج فرهنگ نقد موسیقی برگزار می کند ادامه داد: هر مسلمان واقعی وقایع مهم صدر اسلام مثل میلاد حضرت، معراج، هجرت، رحلت، صلح طلبی، آزادی، مساوات و در کل مبارزات رسول گرامی اسلام را به خوبی می داند. اما دراین اثر فقط وجه مناجات و مبارزات آن بزرگوار توصیف می شود و این در حالی است که پیامبر اکرم(ص) اسلام را فقط با شمشیر نیاوردند. بلکه با صلح و گفتگو و معجزه قرآن کریم بود.

 وی در پایان متذکر شد: سمفونی پیامبر(ص) در کل توصیفی از آن حضرت نیست. چرا که آن را می توان برای هر جریان یا شخص دیگری به کار برد.
 

کد خبر 456539

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha