۲۰ خرداد ۱۳۸۲، ۱۱:۵۵

فريدون ناصحي:

موسيقي كلاسيك در ايران پيشرفت كرده است

من از كساني نيستم كه بخواهم فقط اجرا داشته باشم و به كيفيت كار فكر نكنم.

 فريدون ناصحي ، نوازنده پيانو در روزهاي22 و23 خرداد ماه جاري در فرهنگسراي نياوران رسيتال پيانو برگزار مي كند.
وي در مورد اين اجرا به خبر نگار هنري خبرگزاري مهر گفت: در اين رسيتال قطعات بسيار مشكلي را انتخاب كرده ام و مدت هاست كه براي اين برنامه تمرين مي كنم و  احساس مي كنم كه اين قطعات از پختگي برخوردارند.
 ناصحي افزود: در اين رسيتال قطعه سونات طوفان از" بتهوون "را كه براي مردم بسيار شيرين است ، فانتزي حيراني  از "شوبرت" را كه قطعه اي طولاني و تكنيكي است، 2 راپسودي از برامس از اپوس 79 ، كه در فضاي  كوه و كمر است، فانتزي اتد پومپ تو از شوپن، از" راول" قطعه پاوان  و يك قطعه افتخاري از موسيقي مجارستان از "فرانتس ليست"  را انتخاب كرده ام كه اميدوارم علاقه مندان موسيقي از آن لذت ببرند.
وي درباره  علت فاصله بين اجراهايش گفت: من بسيار دوست دارم و برخودم لازم مي د انم كه در سال 2 يا 3 اجرا داشته باشم اما متاسفانه كم لطفي مسوولين شامل حال من شد،  اما در حال حاضر از كارهايي كه در زمينه موسيقي در فرهنگسراي نياوران انجام مي شود راضي هستم . از طرفي نيز احساس مي كنم اين ركود فقط در مورد من نبوده است بلكه در مورد جامعه موسيقي ايران بوده است .من هم از آن آدم هايي نيستم كه بخواهم فقط اجرا داشته باشم و به كيفيت كار فكر نكنم. 
فريدون ناصحي  به تحولات موسيقي در ايران اشاره كرد و گفت: طي اين چند ساله اخير خوشبختانه كنسرت ها بيشتر شده اند و فروش سي دي هاي صوتي هم زياد شده است . حتي در مواقعي از پيانيست هاي  خارجي كه با استانداردهاي جهاني آشنا هستند دعوت شده است و از اين بابت من بسيار خرسندم.اما در ايران متاسفانه موسيقي ما از پايه مشكل دارد و آهنگسازي ضعيف است. موسيقي پاپ  اسفناك است، موسيقي فيلم در جا مي زند و موسيقي سنتي مان نيز كيفيت سابق را ندارد. اما باز در اين ميان موسيقي كلاسيك پيشرفت داشته است .
وي در باره  كيفيت موسيقي در ايران گفت:  شايد من خيلي بد بينم اما موسيقي در كشور ما فاقد هر گونه كيفيت است. به عبارتي   مي شود گفت ، تنها موسيقي بي كيفيت شنيده مي شود. موسيقي ما  يكبار مصرف شده  است.  آهنگساز به محض اينكه اسم و رسمي پيدا مي كند،  ديگر روي آثارش وقت و سليقه  صرف نمي كند و فقط براي فروش كار مي سازد و تازه در زمان ساخت آن هم به فكر ساخت براي كاست بعدي است.
او افزود: بسيار خرسندم كه در اين آشفته بازار موسيقي ايران ، باز هم افرادي هستند كه در ايران مانده اند و براي موسيقي اين مرز و بوم دل مي سوزانند و با همين امكانات كم باز هم كار مي كنند .
ناصحي در مورد كارهاي آينده اش گفت:  قرار است كه در پاييز امسال به اتفاق آقاي ايرج صهبايي با اركستر سمفونيك تهران كنسرت پيانو چايكوفسكي را برگزار كنم.

کد خبر 4566

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha