۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲

بر اساس رأی دیوان عدالت اداری؛

تخفیف شهریه خانواده کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی لغو شد

تخفیف شهریه خانواده کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی لغو شد

با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تخفیف شهریه اعضای خانواده کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی لغو شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با شکایت سازمان بازرسی کل کشور و رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تخفیف شهریه اعضای خانواده کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی لغو شد.

سازمان بازرسی کشور در بخشی از شکایت خود عنوان کرده است:

مصوبات هیأت امنای دانشگاه جامع علمی- کاربردی پیرامون اعمال تخفیف در شهریه دانشگاه از جهت انطباق با قانون در این سازمان مورد رسیدگی قرار گرفت که نتیجه به شرح ذیل اعلام می‌شود:

۱- هیأت امنا دانشگاه مذکور به موجب دستور سیزدهم، بیست و یکمین نشست هیأت امنا (با موضوع تخفیف شهریه به دانشجویان نیازمند» در تاریخ ۴ بهمن ۸۹ مقرر کرده است: «هیأت امنا با تخفیف شهریه برای کمک به دانشجویان نیازمند از محل ۱۵ درصد حق نظارت دانشگاه بر اساس دستورالعملی که به تصویب هیأت رئیسه دانشگاه خواهد رسید، موافقت کرد».

۲- هیأت مذکور در بیست و یکمین نشست هیأت (با موضوع اصلاح مصوبه سیزدهم جلسه بیست و یکم مورخ ۲۴ بهمن ۸۹) در تاریخ ۱۳ تیر ۹۱ مصوب کرده است: «با توجه به تعداد مورد استحقاق دریافت تخفیف شهریه از جمله کمک و تشویق دانشجویان نمونه کشوری و خانواده کارکنان دانشگاه، به منظور انسجام و وحدت رویه در امر اعطای تخفیفات دانشجویی، پس از کلمه (نیازمند) از عنوان و متن مصوبه سیزدهم جلسه بیست و یکم هیأت امنا مورخ ۲۴ بهمن ۸۹ عبارت (دانشجویان نمونه کشوری و خانواده کارکنان دانشگاه) به متن مصوبه دستور یاد شده اضافه می‌شود.»

۳- در اجرای مصوبات فوق «دستورالعمل تخفیف شهریه دانشگاه جامع علمی کاربردی» در ۳ ماده و ۳ تبصره تنظیم و در تاریخ ۲۵ تیر ۹۶ به تأیید هیأت رئیسه دانشگاه رسیده است. مصوبات هیأت امنا به شرحی که گذشت و دستورالعملی که بر مبنای آن تحت عنوان دستورالعمل تخفیف شهریه دانشگاه به تصویب رسیده، مغایر با قانون است چرا که:

اولاً: اعمال تخفیف در پرداخت شهریه به شرح مصوبات فوق و دستورالعمل یاد شده از موجبات تبعیض ناروا و برخلاف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است.

ثانیاً: هیأت عمومی دیوان به موجب دادنامه شماره ۷۱۴-۱۱ دی ۹۱ مصوبات هیأت امنای دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و امیرکبیر را در موارد مشابه ابطال کرده است.

بنا به مراتب و با توجه به ماده ۹۲ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ابطال دستور سیزدهم نشست بیست و یکم مورخ ۲۴ بهمن ۸۹ و دستور بیست و یکم نشست بیست و سوم مورخ ۱۳ تیر ۹۱ هیأت امنای دانشگاه جامع علمی و کاربردی و همچنین دستورالعمل تخفیف شهریه دانشگاه مذکور (که بر مبنای مصوبات هیأت امنا به شرح فوق مصوب شده است) در هیأت عمومی دیوان (و به صورت فوق العاده و خارج از نوبت) مورد درخواست است.

براساس اعلام سازمان بازرسی کشور، دانشجویان مشمول تخفیف شهریه و میزان تخفیف آنان مطابق جدول ذیل است.

ردیف مشمولین تخفیف شرایط و میزان تخفیف ملاحظات
۱

برگزیدگان مسابقات جشنواره ملی علمی کاربردی، جشنواره قرانی دانشجویان علمی کاربردی، جشنواره کشوری قران، جشنواره خوارزمی، مسابقات کشوری ورزشی اول تا سوم

کشوری قرآن، جشنواره خوارزمی، مسابقات کشوری ورزشی اول تا سوم

بین المللی نفرات اول تا سوم ۲۰ درصد

کشوی نفر اول ۲۰ درصد

نفر دوم ۱۵ درصد

نفر سوم ۱۰ درصد

یک نیمسال

۲

دانشجویانی که با تأیید معاونت پژوهش و فناوری اختراعی به ثبت برسانند.

بین المللی ۵۰ درصد

ملی ۳۰ درصد

یک نیمسال

۳

دانشجویانی که بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در سطح کشوری، دانشگاه و سطح استانی به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب شوند.

وزارت علوم ۵۰ درصد

سطح کشوری و دانشگاه ۳۰ درصد سطح استانی ۱۵ درصد

دو نیمسال

۴

دانشجویان خانواده شهدا و ایثارگران و تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و قاریان و حافظان قران کریم بر اساس تصویب نامه هیأت وزیران از محل اعتبار ردیف‌های خود تأمین اعتبار می‌شود.

تأمین تخفیف شهریه به عهده سازمانهای ذیربط می‌باشد

آئین نامه اجرایی برنامه ششم توسعه

۵

موارد خاص: بیماری صعب العلاج و بیماری خاص، ارائه کلیه مستندات اعم از مدارک و سوابق پزشکی، تاییدیه بنیاد امور بیماری‌های خاص

تاییدیه بنیاد امور بیماری‌های خاص

تا ۱۵ درصد

چهار نیمسال

۶

دانشجویان فاقد استطاعت مالی (تأیید مدارک مثبته توسط واحد استانی) مدارک (استشهاد محلی، مدارک لازم مبنی بر درآمد پایین خانواده) زنان سرپرست خانوار، آسیب دیدگان حواد طبیعی و سایر موارد مشابه

تا ۱۵ درصد

چهار نیمسال

۷

تخفیف شهریه به خانواده‌هایی که بیش از یک دانشجوی علمی کاربردی دارند.

تا ۱۵ درصد

دو نیمسال

۸

تخفیف شهریه به همکاران شاغل در دانشگاه که خود، همسر و یا فرزندان آنها در این دانشگاه تحصیل کنند.

تا ۱۵ درصد

دو نیمسال

۹

تخفیف شهریه به همکاران شاغل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمانهای تابعه و سایر دانشگاه‌های زیر مجموعه که خود، همسر و یا فرزندان آنها در این دانشگاه تحصیل کنند.

تا ۱۵ درصد

دو نیمسال

دانشجویان در صورت دارا بودن شرایط تخفیف، فقط مشمول یکی از تخفیف‌های ذکر شده در جدول بوده و بالاترین درصد اعمال خواهد شد. چنانچه دانشجو مشروط شود، در نیمسال بعد مشمول تخفیف نمی‌شود. به دانشجوی میهمان از غیر علمی کاربردی، هیچ گونه تخفیف تعلق نمی‌گیرد.

رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

آن قسمت از مصوبه مورخ ۱۳ تیر ۹۱ هیأت امنا دانشگاه جامع علمی کاربردی و بندهای ۹-۸-۷ از دستورالعمل تخفیف شهریه دانشگاه جامع علمی کاربردی که متضمن جواز اعمال تخفیف شهریه دانشجویان به خانواده کارکنان دانشگاه است مصداق تبعیض ناروا بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی است و با لحاظ مدلول رأی شماره ۱۷۸۶-۶۶ آذر ۹۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود. برای مطالعه کامل رأی دیوان عدالت اداری به اینجا مراجعه کنید.

کد خبر 4678196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha