۱۸ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۲۲

توسط سردار نائینی در مراسم روز خبرنگار تشریح شد

برنامه‌های مرکز اسناد دفاع مقدس تا پایان ۱۴۰۰/ تکمیل ۷۰ روز شمار

برنامه‌های مرکز اسناد دفاع مقدس تا پایان ۱۴۰۰/ تکمیل ۷۰ روز شمار

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار برنامه‌های این مرکز همچون تکمیل ۷۰ روز شمار دفاع مقدس را به اصحاب رسانه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به مناسبت روز خبرنگاری نشستی را برگزار کرد که در آن سردار علی محمد نائینی، رئیس این مرکز ضمن هم اندیشی با فعالان رسانه در حوزه فرهنگ مقاومت، درباره آخرین فعالیت های انجام شده در این مرکز به ایراد سخن پرداخت.

نائینی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه برای دوران دفاع مقدس ۷۰ روز شمار تعریف شده است که نصف آنها تا کنون به چاپ رسیده است و ۹ عنوان دیگر هم در دست چاپ است و تا پایان سال جاری چاپ خواهند شد، ادامه داد: این روزشمارها قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ کامل شوند، این مجموعه حاصل فعالیت ۴۰۰ راوی دوران دفاع مقدس است که در زمان جنگ ایران و عراق در کنار فرماندهان حضور داشتند.

وی افزود: از دوران جنگ ۱۲۰۰ دفتر راوی باقی مانده است و مدارک و اسناد برجای مانده به طرق مختلف همچون پیاده سازی، گویا سازی و اسکن دیجیتال حفظ و مراقبت می شوند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس قریب به  ۳۵ هزار ساعت نوار کاست دفاع مقدس را به فایل دیجیتالی تبدیل کرده است و تلاش کردیم تا قابل‌استفاده برای پژوهشگران باشد.

سردار نائینی با اشاره به اینکه چاپ هر روز شمار فرایند طولانی را در بر می گیرد بازه زمانی تولید هر عنوان را سه تا چهار سال عنوان کرد و گفت: علاوه بر تولید این روزشمارها در بخش جمع آوری تاریخ شفاهی از ۳۵۰ فرمانده شاخص هم اقداماتی در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در دستور کار قرار گرفته است و به مقوله تاریخ شفاهی همچون مکمل پژوهش های اسنادی توجه می کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال آینده بر آن هستیم تا قریب به ۲۰۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی را منتشر کنیم و رسالت این مرکز را روایت تاریخی و اسنادی حوادث دوران دفاع مقدس می دانیم و برآن هستیم تا تجربیات و شبهات را پاسخ دهیم.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ۷۶ نبرد مهم انجام دادیم، خبر داد: پژوهش هایی را بر اساس این نبردها پیش بینی کرده ایم و در سال جاری ۱۰ عنوان کتاب در مورد این عملیات ها منتشر می شود. همچنین ۵۷ اطلس در قالب های مختلف موضوعی، نبردی و یگانی مدنظر داریم که قرار است تا پایان برنامه ششم ۵۱ عنوان را منتشر کنیم. علاوه بر این برای کتابی را می خواهیم منتشر کنیم که به معرفی شناسنامه ای از ۵۲ یگان و قرارگاه می پردازد. همچنین چاپ ۱۵۰ اثر از تولیدات اسنادی هم از دیگر اقدامات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است. در این مرکز برنامه ای هم برای ترجمه آثار به زبان های چهار زبان زنده دنیا همچون روسی، انگلیسی و ... داریم.

سردار نائینی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری سال گذشته خواستند تا در عرصه دفاع مقدس یک کار نهضتی با ظرفیت ۱۰۰ برابری فعلی صورت بگیرد، تأکید کرد: تلاش مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس هم بر همین اساس است و به نظر می رسد ظرفیت فعلی در این عرصه ۱۰ برابر شده است.

در بخش دیگری از این مراسم مشاور فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به اینکه شاخص های قدرتمندی در جهان امروز تغییر کرده است، این شاخص را منوط به در اختیار داشتن ظرفیت رسانه ای و جریان سازی دانست و گفت: مهم ترین بخش از قدرت نرم به حوزه های رسانه ای و تصویری مربوط است و به این موضوع همگان اذعان دارند. امروز اگر همه مولفه های قدرت را در اختیار بگیرید اما فاقد قدرت رسانه و تصویر باشید نمی توانید به اهداف تان برسید.

در این مراسم حدود ۱۲ خبرنگار حوزه دفاع مقدس به طرح نظرات خود پیرامون بهبود فعالیت های رسانه ای در عرصه دفاع مقدس پرداختند و از رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درخواست کردند ارتباط این مرکز در آینده با خبرنگاران این حوزه بیشتر شود و تعامل مستمری شکل بگیرد.

جهت مطالعه مشروح این نشست در سایت مرکز تحقیقات و اسناد دفاع مقدس از اینجا وارد شوید.

کد خبر 4688122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha