۷۲ پند عرفانی در کتاب عرفان عاشورایی

کتاب عرفان عاشورایی حجت الاسلام محمد جواد رودگر عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد عرفان اسلامی دارای ۷۲ پند عرفانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب عرفان عاشورایی کار تحقیقی و پژوهشی نیست و دلنوشته ای از عاشورا و غلغله‌ای است که در ذهن و ضمیر نویسنده ایجاد شده و تبدیل به اشک روح نویسنده بر روی کاغذ شده است. این کتاب بیش از آنکه جنبه تحقیقاتی و پژوهشی داشته باشد؛ خاستگاه جریان روحی و معنوی است؛ یعنی از آموزه‌های امام حسین (ع) الهام گرفته شده و به تعداد ۷۲ تن شهدای کربلا، این کتاب دارای ۷۲ پند عرفانی است.

در این کتاب، عرفان عاشورایی به هفتاد و دو بند در سیر و سلوک الی الله تقسیم شده است: خداخویی، رستن و رسیدن، فقر و فنا، عرفان خونین، ریاضت و رهایی، عرفان سیاسی، تجربه توبه، زهد، صبر سلوکی، رضا و راحتی، فتح عرفانی، سلوک ثقلین، نیستان نینوا، عرفان زندگی، خودافزایی، عرفان فراجنسیتی، لاهوتیان، فوق فرشته، تزکیه و تجلی، ادبستان، معرفت و حکمت، زمین آسمانی، عقل عاشق، عمل مسئولانه، خوف خدا، استغفار و عرفان عزیزانه، عنوان تعدادی از بخش‌های این کتاب است.

نام کتاب عرفان عاشورایی ترکیب معناداری است که از حقیقت عرفان در قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا متبلور شده است که نویسنده تلاش کرده این عرفان مشهود و ناب الهی را در قالب ظرف و ظرفیت عاشورا ببینم و دلیل اصلی این عرفان ناب، عرفان جامع یک جانبه و درونگرای محض امام حسین (ع) است.

نویسنده درعین حال از زمانه دورنمانده و به عرفان‌های نوظهور و سراب گونه اشاره کرده است و محتوایی متحرک و گویا دارد که خواننده گویی در حادثه عاشورا حضور دارد و نقدی که وجود دارد در این کتاب از آیه‌های قرآن و اصطلاحات عرفانی استفاده شده که باید در پاورقی به معنای آنها اشاره می‌شد. در این اثر همه اصول، روش‌ها، مولفه‌ها، مقامات و احوال عرفانی بر محور سیر سالکان عاشورایی و سلوک و جذبه اصحاب کربلایی ترسیم و تصویر شده است.

کتاب به کسانی که وارد عرفان‌های بدلی و مدرن شده‌اند کمک می‌کند تا عرفان حقیقی را پیدا کنند و اگر ما خواهان صداقت هستیم؛ باید به دنبال سرچشمه اصلی و حقیقی برویم و از جویبارها عبور کنیم؛ پس عرفان جامع یعنی امام حسین (ع) در عمل و در جریان عاشورا به خوبی هویدا است.

این کتاب رستاخیز کلمات عاشورایی و عرفانی است که اگر این کتاب را سلوک سروده نینوایی بدانیم، شاید گزاف نگفته باشیم. ما تا به حال سوگ سروده عاشورا را به خوبی نشان داده‌ایم، اما سلوک سروده عاشورا که سالکان را به کار آید و در باب عرفان سخن بگوید؛ کم داشته‌ایم که این کتاب در این زمینه حق را به جا آورده است.

نویسنده کتاب در مقدمه نوشته است: عرفان عاشورایی سرمایه اصلی معرفتی، معنویتی و شریعتی‌اش قرآن کریم و عترت طاهره است؛ یعنی عرفانی است ثقلینی، عرفان ناب و خالص که راه و راز سلوک را تا شهود کاملاً تبیین کرده و مفهوم و مصداق، عنوان و معنون آن را فراسوی انسانیت نهاده است. در این عرفان، شریعت، طریقت و حقیقت سطح و ساحت یک وجود ذو مراتب هستند و شریعت، آداب، اسرار، ظاهر و باطن دارد.

عرفان عاشورایی در حقیقت عرفان قرآن و عترت، عرفان وحیانی و سلوکِ ثَقَلینی است که همه ارزشهای اخلاقی سلوکی را درطی طریقت الهی بر پایه شریعت حقّه محمّدی (ص) برای نیل به حقیقت دربر دارد، عرفان ِ عقلانی و خردپذیر، عرفان هماهنگ با فطرت انسان، عرفان زندگی ساز، عرفان حماسه و شهود، سجاده و سنگر و عرفان دردِ خدا و خلق است.

عرفانی عاشورایی، عرفانی است که فراتر از جنسیت، زبان، قوم و قبیله گرایی، اصالت را به طهارت روح، مکارم اخلاقی و تکامل وجودی می‌دهد، و گفتمان مسلط برآن «عبودیتِ الهی» و رسیدن به ولایت و قرب و لقاء الله است. عرفانی است که «خداخو شدن» و رنگ و رایحة الهی یافتن را در وقایع عاشورا و براساس آموزه‌های امام حسین (ع) تبیین کرده است تا عرفان ِپرده نشین را شاهد بازار نماید و براساس عدالت، عقلانیت، ولایت و معنویت به منصه ظهور برساند.

در این عرفان همه اصول، روش‌ها، مؤلفه‌ها، مقامات و احوال عرفانی بر محور سید سالکان عاشورایی و سلوک و جذبه اصحاب کربلایی ترسیم و تصویر شده است.

عرفان عاشورائی نوشته حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد رودگر به همت نشر کتابهای پرستو وابسته به انتشارات امیرکبیر در سال ۱۳۸۸ منتشر و تاکنون چند بار تجدید چاپ شده است.

کد خبر 4709335

برچسب‌ها

مطالب بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =