۲۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲

آیت‌الله اعرافی:

زیرساخت‌های اخلاقی در حوزه نهادینه شود/ انس طلاب با نهج‌البلاغه

زیرساخت‌های اخلاقی در حوزه نهادینه شود/ انس طلاب با نهج‌البلاغه

قم - مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حوزه و روحانیت را در اوج تعالی و شکوه دانست و گفت: باید زیرساخت‌های اخلاقی بر اساس روایات به‌خوبی در حوزه‌های علمیه نهادینه شود تا آسیب‌ نبینیم.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر سه‌شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید جامعه الزهرا(س) که در سالن بیداری اسلامی این مرکز حوزوی برگزار شد، اظهار داشت: جامعه الزهرا(س) یک پایگاه اثرگذار در میان حوزه‌های علمیه ایران و جهان است و خواهرانی که به دنبال علم دینی هستند این مرکز را یک مأوا برای خود می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه طلاب باید با نهج‌البلاغه انس داشته باشند، ادامه داد: طلبه‌ها باید در خواندن و کسب معانی و مفاهیم نهج‌البلاغه تلاش کنند چرا که این کتاب متنی جامع و بیانی جذاب دارد، هم‌چنین با مسائل سیاسی و فرهنگی زمان امیرالمومنین(ع) و دردهای ایشان گره‌خورده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: این کتاب دارای ادبیات زیبا و بیانات اخلاقی جذابی است که این بیان اخلاقی همراه با استعارات، آرایه‌ها و تشبیهاتی است که دل‌ها و جان‌ها را جذب خود می‌کند، اخلاق بیان‌شده در این کتاب همراه با سیاست، حکومت و مسائل اجتماعی روزگار حضرت علی(ع) است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در نهج‌البلاغه می‌توانیم دنیا و کوچکی‌ها و نقص‌های آن را به خوبی بشناسیم، گفت: انسان با خواندن این کتاب می‌داند که خوشی‌هایش لحظه‌ای است و عمرش در برابر این جهان بی‌پایان اصلاً به‌حساب نمی‌آید؛ از ظرف دیگر می‌داند گسترش کهکشان‌ها و سیارات مختلف در برابر عالم آخرت و جهان دیگر هیچ است.

وی با تأکید بر اینکه همگی باید بدانیم زیبایی‌ها و نیکی‌های این عالم همه نازیبا است چون خالص نیست، بلکه محدود است، تصریح کرد: روحانیت همواره با آسیب‌ها اخلاقی مواجه است که آن‌ها را در لبه پرتگاه سقوط قرار می‌دهد، بنابراین باید زیرساخت‌های اخلاقی بر اساس روایات و لسان ائمه(ع) به‌خوبی در حوزه‌های علمیه نهادینه شود تا آسیب‌ها کمتر و رفع شود.

عضو فقهای شورای نگهبان حوزه و روحانیت را در اوج تعالی و شکوه دانست و ادامه داد: به برکت امام خمینی(ره)، شهدا و ملت بزرگ ایران اسلام در متن زندگی مردم حضور یافته اما باز هم برای گسترش بیشتر معارف الهی و اهل‌بیت(ع) نیازمند کار جدی هستیم.

وی تأکید کرد: باید زیرساخت‌های اخلاقی بر اساس روایات به‌خوبی در حوزه‌های علمیه نهادینه شود تا آسیب‌ نبینیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: بیشتر شکست‌ها و ناکامی‌های نهضت‌های گذشته به دلیل ترس از ارتش‌های بزرگ بوده، اما امروزه ما تا جایی پیش رفته‌ایم که وقتی دو قدرت آمریکا و انگلیس کشتی نفتی ما را محاصره می‌کنند، کشتی انگلیسی را توقیف می‌کنیم.

وی ابراز در پایان با اشاره به موفقیت‌های جامعه الزهرا(س) امیدواری کرد که این مرکز علمی بتواند در عرصه‌های علمی و اخلاقی بیش از گذشته پیشرفت داشته باشد و بتواند گام‌های بزرگی در حوزه دینی و علم دینی بردارد.

کد خبر 4721054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha