۳۱ فروردین ۱۳۸۶، ۱۴:۴۰

/ نشست "وضعیت آموزش موسیقی" در خبرگزاری مهر - 2 / عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشگاه تهران :

کارشناسان تدوین رشته فوق لیسانس موسیقی مشخص شدند

کارشناسان تدوین رشته فوق لیسانس موسیقی مشخص شدند

هومان اسعدی گفت : اعضای تیم کارشناسی در تدوین آیین نامه رشته موسیقی در بخش موسیقی ایرانی مجید کیانی ، موسیقی شناسی ساسان فاطمی ، موسیقی کلاسیک آذین موحد و در بخش آهنگسازی شاهین فرهت هستند.

نماینده تحصیلات تکمیلی رشته موسیقی دانشگاه تهران در نشستی که در محل خبرگزاری مهر برگزار شد درباره چگونگی تقسیم بندی واحدهای درسی گفت : در حوزه موسیقی ایرانی اول به نوازندگی در دستگاه های موسیقی ایران فکر کردیم اما بعد به این نتیجه رسیدیم که وجه آواز در این نوع موسیقی بارزاست در واقع آواز یکی از ارکان اصلی و جزء جداناشدنی از موسیقی ایرانی است، در بخش موسیقی شناسی تصمیم گرفتیم یک اسم فارسی به جای "اتنوموزیکولوژی" بگذاریم و در عین حال تمرکز بیشتر را برموسیقی شرق وجهان اسلام داشته باشیم درهمین راستا طبق نیازهای موجود درجامعه ،دروس این حوزه را طرح ریزی کردیم ودر بخش آهنگسازی هم برنامه ای متفاوت با دروس دانشگاه هنر ترتیب داده ایم .

هومان اسعدی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا دربخش پژوهش موسیقی درمقطع فوق لیسانس فکری شده یا خیر؟ گفت : رشته ای را که عنوان "موسیقی شناسی" روی آن گذاشتیم یک بخش پژوهشی است که دانشجو باید درباره یک موضوع خاص تحقیق جامعی ارائه دهد ضمن اینکه تحقیق دراین حوزه تنها روی موسیقی اقوام به طور خاص متمرکز نیست به این معنی که موضوعات انتخابی بر اساس نیازهای موجود درایران طراحی می شود به عنوان نمونه دانشجومی تواند درباره تاریخ موسیقی ایران و کشورهای همجوارتحقیق کند و یا اینکه روی جنبه های مختلف موسیقی کلاسیک ایران - که به اشتباه موسیقی سنتی و دستگاهی نامیده می شود- و یا حتی موسیقی نواحی که بحث قوم شناسی در آن مطرح است تحقیق کند.     

شاهین فرهت استاد دانشگاه در توضیح تکمیلی بخش آهنگسازی گفت : دربخش آهنگسازی (که خودم سرگروه آن هستم) می توان با الهام و بهره برداری ازانواع موسیقی ایرانی - مانند موسیقی ردیف ایرانی ، موسیقی فولکلور،نواحی ویا حتی موسیقی مذهبی - آثار و نمونه های خوبی را ساخت و ارائه دادچون من بارها گفته ام که موسیقی ایرانی مانند چاه نفت استخراج نشده است که می توان به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.

مورد دیگری که در این زمینه قابل طرح است این است که در جهان در مورد آثار موسیقیدانان وحتی درمورد کوچکترین آثارآهنگسازان بزرگی چون باخ ، بتهوون،چایکوفسکی و دیگران کتاب و مقاله های بسیار نوشته شده اند اما در ایران تا کنون درمورد آهنگسازان وهمچنین در باره موسیقی ایرانی با وجود پتانسیل بالایی که دارد این اتفاق نیفتاده است .

وی در ادامه به کیفیت تدریس دروس و میزان بازدهی دردانشگاه اشاره کرد و گفت : در قسمت موسیقی شناسی ( اتنوموزیکولوژی) نیروهای جوان،مجرب و تحصیل کرده در این حوزه بسیار داریم و من از بابت آن نگرانی ندارم اما در حوزه آهنگسازی کمی دلواپسم و باید بیشترمورد توجه قرارگیرد اول به این دلیل که کاردر این حوزه هنوز جوان است و زمان می خواهد تا به آنچه ایده آل است برسیم دوم اینکه با راه اندازی این بخش در مقطع فوق لیسانس می توان استعدادهای واقعی در این حوزه را جذب کرد.

فرهت درباره نحوه گزینش دانشجو در مقطع فوق لیسانس گفت : ورود به دانشگاه های ایران بسیار مشکل و خروج آن به راحتی انجام می شود اما در دانشگاه های دنیا این نوع گزینش برعکس است یعنی ورود آسان و خروج ازدانشگاه به مراتب سخت تر است ولی به نظرمن درگزینش دانشجو درمقطع دوساله فوق لیسانس باید با کمی اغماض و درعین حال دقت هنرجو را انتخاب کرد.  

کد خبر 473104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha