۱۴ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵

مطبوعات ایران؛

«سینما و ادبیات» با پرونده سینمای فرانسه و ادبیات زنان ایران آمد

«سینما و ادبیات» با پرونده سینمای فرانسه و ادبیات زنان ایران آمد

شماره جدید مجله «سینما و ادبیات» با پرونده ویژه‌ای درباره سینمای فرانسه و موج نوی آن و همچنین ادبیات زنان ایران در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ منتشر شد و روی پیشخوان آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتاد و پنجمین شماره ماهنامه هنری، فرهنگی و اجتماعی «سینما و ادبیات‌» برای شهریور و مهر ۹۸، با پرونده ویژه سینمای فرانسه و موج نوی آن، به‌تازگی منتشر شده و روی پیشخوان مطبوعات آمده است. هفتادمین شماره این‌ماهنامه هم چندی پیش با پرونده‌ای از سینمای فرانسه روی پیشخوان آمده بود.

سینمای جهان، سینمای ایران و نقد بررسی، ۳ فصل اصلی مطالب این‌شماره مجله مذکور هستند.

فرانسوا تروفو یکی از کارگردانان معروف موج نوی سینمای فرانسه است که با آثاری چون چهارصد ضربه، ژول و ژیم، آخرین مترو و ... شناخته می‌شود و در این شماره «سینما و ادبیات» به زندگی و آثارش پرداخته شده است. جنبش مه ۶۸ از دیگر عناصر موج نوی سینمای فرانسه است که تحت عنوان «مه ۶۸ و سینما» در این‌مجله به آن پرداخته شده است.

در بخش اول «سینمای جهان» که همین نام را دارد، این‌مطالب به‌ترتیب چاپ شده‌اند: زندگی و آثار فرانسوا تروفو با نگاهی به گوشه‌هایی از تاریخ سینمای فرانسه، بارقه‌های سعادت در فیلم‌های تروفو، آخرین مصاحبه با فرانسوا تروفو، درباره فرانسوا تروفو، نگاهی به آخرین مترو ساخته فرانسوا تروفو، عاشقانه‌های غیاب، فرزندان انقلاب _ تروفو و «چهارصدضربه»، نقش موسیقی کلاسیک در موج نو سینمای فرانسه، نگاهی به فیلم چهارصد ضربه، توهم ۲۴ فریم در هر ثانیه: شب آمریکاییِ فرانسوا تروفو، سیمای یک انقلابی در جوانی، فیلم‌های برتر فرانسوا تروفو.

بخش دوم فصل «سینمای جهان» این مجله، «فیلم‌ها و احساس‌ها» است که ۳ مقاله «رویکردی دُلوزی به ژاپن و نبرد در بهشت کارلوس ریگاداس»، «روی زمین اما همچون بهشت» و «گزیده دو گفت‌وگو با کارلوس ریگاداس» در آن چاپ شده‌اند. در بخش بعدی هم که «سینه‌فیل» نام دارد ۵ مقاله با این‌عناوین درج شده است: «سینما، مه ۶۸»، «وقایع‌نگاری رویدادهای سینمایی مه ۹۶»، «۶۸، روزهایی که فرانسه به لرزه درآمد»، «سینمای مه ۶۸» و «گفت‌وگو با فیلیپ گرل درباره عشاق معمولی». «فیوژن» هم آخرین بخش از فصل «سینمای جهان» این شماره «سینما و ادبیات» است که ۳ مقاله «درام دادگاهی: نگاهی به تشریح یک قتل و دوازده مرد خشمگین»، «واسازی واقعیت: اتو پرِمینجر و تشریح یک قتل» و «درباره دوازده مرد خشمگین» را شامل می‌شود.

فصل «سینمای ایران» هم ۵ بخش «سینمای ایران»، «کلوزاپ»، «موسیقی»، «اکران و اکنون» و «دلبستگی‌های ارشیوی» را در بر می‌گیرد که در بخش «سینمای ایران» مخاطب با این مقالات روبرو می‌شود: تعامل فیلمنامه‌نویس و کارگردان در سینمای ایران/ از منظر سعید مطلبی، مهدی فخیم‌زاده، هاتف علیمردانی و جواد طوسی، فرایند دیالکتیکی اندیشه «سپری‌شدن» و «شدن»، یک ناخوشی دراماتیک: فیلمنامه‌نویسی در سینمای ایران، سینمای خالی از تصویر، آینه‌ای در برابر تباهی.

کمی درباره امیر نادری، گفت‌وگو با امیر نادری، دیدار با دونده ۳۵ سال بعد، نگاهی به بازنمایی خشونت در «خداحافظ رفیق» و «تنگنا»، در ستایش و سوگ سینما عناوین بخش «کلوزاپ» با محوریت امیر نادری و فیلم‌هایش هستند. تنها مطلب بخش «موسیقی» هم "«موسیقی فیلم»؛ «موسیقی برای تصویر» یا «موسیقی و تصویر؟»" است که پرونده‌ای است از گفتگو با فرزاد موتمن، سعید عقیقی، بهزاد عبدی و حسین عصاران.

درباره دو فیلم کوتاه؛ داش آکل و موج کوتاه هم تنها مطلب بخش «اکران و اکنون» است و پس از آن هم دو مقاله «عشق آرشیو» و «جمع جزء» هر دو با تالیف و ترجمه احمد اخوت در بخش «دلبستگی‌های ارشیوی» چاپ شده‌اند.

فصل «نقد و بررسی» این‌شماره «سینما و ادبیات» با پرونده «ادبیات زنان از دهه هفتاد تا دهه نود» در اولین بخش که «ادبیات/ نقد و بررسی» نام دارد، شروع می‌شود. این پرونده نشست نسترن موسوی، مهسا محبعلی، خلیل درمنکی و محسن ملکی را در بر می‌گیرد. سپس بخش «ادبیات زنان» آغاز می‌شود که ۸ مطلب را به این‌ترتیب در بر می‌گیرد: زنان داستان‌نویس ایرانی درباره چه می‌نویسند؟، زنان نویسنده و نگاه‌ برابری خواهانه در گذار از دهه ۱۳۷۰ به ۱۳۹۰، هویت زنان از اساطیر تا ادبیات معاصر، ادبیات محافظه‌کار، وضعیت امروز داستان‌نویسی زنان، روند داستان‌نویسی دو دهه اخیر، رویکردها و مضامین داستان‌های زنان در دهه‌های هفتاد تا نود، نگاهی به آثار نویسندگان زن در دهه نود خورشیدی.

«هیروگلیف» عنوان بخش بعدی فصل «نقد و بررسی» مجله سینما و ادبیات است که ۵ مقاله «یکی از چهار نامه منتشرنشده از غلامحسین ساعدی به بدری لنکرانی»، «موازی‌خوانی نامه‌ای منتشرنشده از ساعدی و داستان آشفته‌حالان بیداربخت و شعر آواز عاشقانه پروفراک از الیوت»، «طرز و رمز مترجم در نامه‌ای منتشرنشده از ابوالحسن نجفی»، «متن نامه ابوالحسن نجفی به صالح حسینی» و «رویاها، پیوندهای گزیده، تناظرها» را شامل می‌شود.

بخش پایانی فصل «نقد و بررسی» هم «مطالب آزاد» است که تنها مقاله‌اش «گفت‌وگوی کورنلیوس کاستوریادیس و اکتاویا پاز» است.

این‌مجله با ۲۲۴ صفحه و قیمت ۱۷ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 4738132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha