۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۰:۲۹

تشریح برنامه‌های هفته تصویرگری ۹۸

تشریح برنامه‌های هفته تصویرگری ۹۸

مراسم افتتاحیه هفته تصویرگری ۹۸ با معرفی چهار برگزیده نشان آبان جمعه ۱۰ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته تصویرگری سال ۹۸ با برگزاری دومین همایش کتاب‌های تصویری، اهدای نشان آبان، نمایشگاهی از آثار تصویرگری علی‌اکبر صادقی، کریم نصر، مریم محمودی مقدم (منتخبین نشان آبان: نشان حرفه‌ای تصویرگری) و محمد بهرامی (خالق تصاویر کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»)، رونمایی از کتاب «تاریخ فرهنگ و هنر ایران» به عنوان بخشی از برنامه‌های این هفته جمعه ۱۰ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

با توجه به نامگذاری ۱۵ آبان به نام روز تصویرگری، هرساله در ماه آبان، خانه هنرمندان ایران شاهد نمایشگاه سالانه‌ اعضای این انجمن و برنامه‌های جنبی است. در این میان انجمن تصویرگران از چهار سال پیش با اعطای نشان آبان: نشان حرفه‌ای تصویرگری به تصویرگران پیشکسوت و جوان و همچنین اهدای نشان به یک شخصیت فرهنگی که گام‌های مؤثری را در حوزه‌ تصویرگری برداشته است، تلاش دارد از خدمات فرهنگی هنرمندان قدردانی کند.

امسال با توجه به اینکه نخستین همایش کتاب‌های تصویری در آبان ماه ۱۳۹۶برگزارشده بود، دومین همایش کتاب‌های تصویری با عنوان «کتاب‌های تصویری: محتوا و مخاطب»، ۱۲ آبان در سالن شهناز خانه‌ هنرمندان برگزار خواهد شد.

همچنین مخاطبان تا ۲۱ آبان فرصت دارند تا به تماشای آثار هنرمندان بنام این حوزه، علی‌اکبر صادقی و کریم نصر، که در سال گذشته موفق به دریافت نشان آبان شده‌اند بنشینند. ضمن آنکه نمایشگاهی از آثار مریم محمودی مقدم که سال گذشته نشان آبان: نام نوی تصویرگری را از آن خود کرد، برپا خواهد بود.

در بخشی دیگر، ۱۵۰ عضو انجمن تصویرگران در نمایشگاهی با نام «ما تصویرگر هستیم»، آثار خود با موضوع «یادداشت‌های روزانه‌ یک تصویرگر» را به نمایش و فروش گذاشته‌اند. همچنین از آنجاکه عضو این انجمن، حسن موسوی، هفته‌ گذشته موفق به دریافت جایزه‌ بزرگ جشنواره تصویرگری براتیسلاوا شده، جایزه‌ وی همزمان با مراسم افتتاحیه هفته تصویرگری به وی اعطا خواهد شد.

در بخش جنبی این نمایشگاه نیز به پاس سال‌ها هنر استاد محمد بهرامی، آثار این هنرمند در قالب دو بخش در همین روزها در خانه‌ هنرمندان به نمایش در می آیند و قرار است مراسم رونمایی کتاب «تاریخ فرهنگ و هنر ایران» اثر این هنرمند نیز پیش از آیین افتتاحیه در ساعت ۱۶ روز جمعه ۱۰ آبان میزبان برگزار شود.

نشان «آبان» نه یک جایزه‌ صرفاً هنری است، نه یک مقام افتخاری و نه رتبه‌ای که در یک مسابقه به‌دست‌آمده باشد بلکه این نشان در چهار شاخه‌ «نام همگام تصویرگری»، «نام بزرگ تصویرگری»، «نام‌آشنای تصویرگری»، «نام نوی تصویرگری» به افرادی که هر یک به‌نوعی و به سهم خود در استقرار و محکم کردن پایه‌های «حرفه تصویرگری» سهم داشته‌اند، اهدا می‌شود.

در سه سال گذشته و از زمان آغاز اهدای این نشان محمودرضا بهمن‌پور، مهدی حجوانی و لیلی حائری یزدی نشان «نام همگام تصویرگری»، محمدعلی بنی‌اسدی، فرشید مثقالی، کریم نصر نشان «نام بزرگ تصویرگری»، غلامعلی مکتبی و بهزاد غریب‌پور و علی‌اکبر صادقی نشان «نام‌آشنای تصویرگری» و غزاله بیگدلو، عاطفه ملکی‌جو، مریم محمودی مقدم نشان «نام نوی تصویرگری» را دریافت کرده اند.

امسال نیز در آیین افتتاحیه هفته تصویرگری قرار است این نشان بار دیگر به چهره‌های مؤثر در حوزه تصویرگری اعطا شود.

شورای‌ سیاستگذاری این دوره از هفته تصویرگری به ترتیب حروف الفبا متشکل از علی بوذری، هدا حدادی، محسن حسن‌پور، کمال طباطبایی، کیانوش غریب‌پور و نرگس محمدی است.

کد خبر 4759566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha