۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۱۳:۳۵

/ بررسی سیر کیفی موسیقی ایرانی در یک قرن گذشته / 3 - مهدی آذرسینا :

بازگشت به موسیقی های قهوه خانه ای کارساز نیست

بازگشت به موسیقی های قهوه خانه ای کارساز نیست

برای گذشتن از تلاطمی که بر موسیقی امروز حاکم است ، باز گشت به آثاری چون "زهره" و "گلنار" و ساز و آواز های قهوه خانه ای کارساز نیست .

مهدی آذرسینا -موسیقیدان و آهنگساز ضمن بیان این مطلب درخصوص مقایسه موسیقی قدیم با موسیقی امروزدر گفتگو با خبرنگار مهر گفت : تحول در عرصه موسیقی و یا آنچه به نام نهضت موسیقایی معروف است ازموسیقی دانشکدة هنرهای زیبا و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به همت نورعلی برومند و دکتر صفوت آغاز شد.

وی افزود:جوان هایی که در مکتب برومند و صفوت آموزش دیدند صاحب نوعی بینش ،توانانی و نفوذ درموسیقی اصیل ایرانی شدند وموسیقی زنده ، پربار،جدی و هدفمند را درپیش گرفتند که حاصل آن تولد نسلی از موسیقدان های ارزشمند درراستای اعتلای موسیقی اصیل ایرانی بود که به نظرمن چنین اتفاقی برگرفته ازتفکری سازنده درعرصه موسیقی است.
این کمانچه نواز در ادامه خاطر نشان کرد : جوان هایی که درآن زمان پرورش پیدا کردند تحولی بنیادین درنگرش به موسیقی اصیل را به وجود آوردند که به نوعی سایر فعالیت ها در عرصه موسیقی را تحت الشعاع قرارداد و وموسیقی ای به وجود آمد که صرفا برای سرگرمی ، مشغول کردن مخاطب و یا حتی علمی نشان دادن این هنر شکل نگرفته بود – این آخری را برای این گفتم که در هر حال آوردن صفت علمی برای هنر موسیقی ، تعریفی برای آن نیست . 
عضوکانون نوازندگان موسیقی ایرانی به تغییراتی که درطول زمان درموسیقی مورد بحث ونوع متداول موسیقی امروز به وجود آمد اشاره کرد و گفت : آنچه باعث شد تا بین موسیقی این مکتب واغلب موسیقی های امروزی تفاوت (شکاف)ایجاد شود تغییرجهت در شناخت مفاهیمی مثل تکنیک و نوگرائی و نهایتا تمام زمینه های ساختارموسیقی بود در حالی که آن دسته ازهنرمندان که درمکتب برومند وصفوت تعلیم دیده بودند بعد از سالها تعلیم و ریاضت  به نوازندگی و ابراز وجود می رسیدند ودر هر کار نو و متفاوتی که ارائه می کردند، پایبندی به اصول و حفظ ریشه های موسیقی اصیل را بیش از هرعنوانی اهمیت می دادند .اما آنچه درموسیقی امروزی متداول شده نگاهی سطحی و گذرا درتکنیک و محتوای آثاراست.  
خالق آثاری چون صفیر سیمرغ وخنیاگربا اشاره به  اینکه عیب کار از آنجا آغاز می شود که بعضی ها زحمت یادگیری موسیقی درست و ریشه دار را به خود نمی دهند افزود: در شرایط فعلی فقط به تیز و تند بودن در اجرا بها می دهند و به هر حال اکثر نوازنده ها جوان هستند وانگشت های فرزی دارند و می توانند با سرعت هرچه تمام ترقطعه ای را اجرا کنند انگار مسابقه دو است و می خواهند به اصطلاح رکورد شکنی کنند و این نوع سبک وسیاق مورد تایید من نیست؛چون موضوع موسیقی تنها چالاکی و سرعت  نیست و " هزار نکته در این کارو بار دلداریست ".
:این مدرس همچنین تصریح کرد : به گمانم دست هایی درکارند که می خواهند آن موسیقی پویا و ارزشمند را که  از مقولة هنربوده و تاثیر گذاراست از دور خارج کنند و برای این کار تلاش می کنند تا هر نوع موسیقی را درهم ادغام و به این طریق ارزشها را مخدوش کنند وبرای این کار به بهانة خواست مردم و تجدید یاد و خاطره و قدر نهادن به هنر موسیقی هرنوع نوازندگی و هر نوع آهنگ و موسیقی رابه صورت مخلوط به مردم ارائه می کنند .
آذرسینا در پایان گفت : به نظر من در اصل جامعه باید به  مدعیان کار آزموده عرصة موسیقی که زنده و در صحنه اند بپردازند و در فرصت های مناسب تنها به موسیقی ها و موسیقیدانهای صاحب مکتب و تاثیر گذار ارزش دهند و همه به خاطر موسیقی درست - نه اینکه صرفا برای حمایت از در گذشتگان و یا تجدید خاطرة کهن سالان- فعالیت کنند .

کد خبر 476015

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha